Ministru
kabinets rīkojums “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”,
kas paredz visā valsts teritorijā izsludināt
ārkārtējo situāciju no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada
11. janvārim, noteic arī īpašu regulējumu attiecībā uz personu
nodarbinātību. Šis regulējums tieši ietekmēs gan darba devēju,
gan darbinieku (amatpersonu) tiesības un pienākumus visu ārkārtējās
situācijas laiku.
Pildot valdības uzdevumu, Labklājības ministrija sadarbībā ar
Valsts kanceleju un vairākām citām ministrijām ir izstrādājusi
informatīvo materiālu darba devējiem, kurās sniedz apkopotu
informāciju par to, kādas prasības ir jāievēro darbinieku
nodarbināšanā, ņemot vērā pēdējā laikā pieņemtos un spēkā
stājušos normatīvos aktus.
Ievērojot to, ka Covid-19 pandēmijas ietekmē šobrīd nav
veikti jelkādi pārgrozījumi darba attiecību tiesiskajā
regulējumā un noteikts īpašs šai situācijai pielāgots
regulējums, tad darba devēju un darbinieku tiesību un pienākumu
regulējums ir rodams jau spēkā esošajā Darba likumā. Līdzīgi
ir arī attiecībā uz cita veida tiesisko attiecību, kas saistītas
ar personu nodarbinātību, regulējumu, jo īpaši dienestā
esošajām amatpersonām.
Informatīvajā
materiālā ir apkopotas darba devējam (gan publiskajā, gan
privātajā sektorā) noteiktās tiesības un uzliktie pienākumi gan
par attālinātā darba un darba klātienē organizēšanas
pamatprincipiem, vakcinēšanās vai pārslimošanas sertifikāta
nepieciešamību, testēšanas iespējamību, vakcinācijas
vai pārslimošanas sertifikāta vai atbilstoša negatīva testa
neuzrādīšanas tiesiskajām sekām. Arī par darba
devēja iespējamo rīcību – sākot no atstādināšanas no darba
un dīkstāves un beidzot ar darba
tiesisko attiecību izbeigšanu.
Plašāk
ar informāciju darba devējiem var iepazīties Labklājības
ministrijas mājaslapā:
https://www.lm.gov.lv/lv/jaunums/informativs-materials-darba-devejiem