6. jūlijā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi paredz principus, pēc
kuriem tiks noteikts, kurās teritorijās ieviešams bezmaksas
sabiedriskais transports.
“Teritorijās
ar zemu apdzīvotības blīvumu ieņēmumi no sabiedriskajā transportā
pārdotajām biļetēm ir zemi un sabiedriskais transports galvenokārt pilda
sociālu
funkciju. Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un
veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem,
šādās teritorijās plānots ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu,”
skaidro satiksmes ministrs Tālis Linkaits. “Mazapdzīvotās teritorijās, kur tiks ieviesti šie bezmaksas reisi,
iespēja braukt ar sabiedrisko autobusu būs ikvienam neatkarīgi no dzīvesvietas.”
Plānots,
ka sabiedriskā transporta pakalpojumi bez maksas tiks nodrošināti
aptuveni 20 reģionālajos maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas
reģionu. Autotransporta direkcija (ATD) ir identificējusi potenciālos
bezmaksas maršrutus, tomēr to daudzums varētu mainīties, ņemot vērā
aktuālos datus un izvērtējot kritēriju kvantitatīvos rādītājus. Lai
izvērtētu, kurās teritorijās ieviešams bezmaksas sabiedriskais
transports, tiks izmantoti 2019. gada dati.
Lemjot par bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu, tiks ņemti vērā četri kritēriji:
apdzīvotības blīvums, proti, mazāk nekā četri iedzīvotāji uz vienu kvadrātkilometru;
ieņēmumi
no pārdotajām biļetēm un nesaņemtie ieņēmumi no pasažieriem, kuriem
pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, kurus sedz valsts saskaņā ar
spēkā esošiem
normatīviem aktiem, maršrutā nepārsniedz 15%;
reisu
skaits reģionālajā maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā, kā arī nav
pieejami citi sabiedriskā transporta pakalpojumi uz pagastu, kurā
atrodas maršruta
galapunkts, vai apļveida maršrutos uz pagastu, kurā pietura atrodas
pagastā ar zemāko apdzīvotības blīvumu, tādējādi sabiedriskā transporta
pakalpojumu pieejamība ir ierobežota;
valsts no savas puses sedz vairāk nekā 85% maršruta uzturēšanas izmaksu.
Šāda
bezmaksas maršrutu ieviešana tiek īstenota pirmo reizi. Pirmie reisi
tiks ieviesti šī gada rudenī. ATD pēc gada (2022.
gada septembrī) veiks situācijas izvērtēšanu, kritēriju kvantitatīvo
rādītāju analīzi un nepieciešamības gadījumā tos pārskatīs, ņemot vērā
risinājuma virzību un attīstību, kā arī izvērtējot apstiprināto
bezmaksas maršrutu funkcionalitāti un pieprasījumu.
Bezmaksas
sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz “Sabiedriskā
transporta koncepcija 2021.–2030. gadam”, kuras galvenais mērķis ir
veicināt iedzīvotāju
pārsēšanos no privātajiem automobiļiem uz konkurētspējīgu, integrētu un
ērtu sabiedrisko transportu un ko 2019. gadā valdība pieņēma
konceptuālajā ziņojumā. Sabiedriskā transporta koncepcija paredz, ka
sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls ir dzelzceļš,
bet autobusi papildina vilcienu pārvadājumus.