Rīga, 12.jūn., LETA. Nacionālās radio un televīzijas padomes (NRTP) Monitoringa centrs, sākot no 27.februāra, ir uzraudzījis priekšvēlēšanu aģitāciju televīzijas un radio raidorganizāciju programmās, taču pārkāpumus saistībā ar priekšvēlēšanu aģitāciju Monitoringa centrs nav konstatējis.
Līdz 4.jūnijam Monitoringa centrs veica 67 pārbaudes 14 televīziju un četru radio raidorganizāciju programmās, kurās pārkāpumi priekšvēlēšanu aģitācijai netika konstatēti, bet ziņas par monitoringa rezultātiem 4., 5. un 6.jūnijā Monitoringa centrs vēl nav apkopojis, aģentūru LETA informēja NRTP Informācijas centra vadītāja Sanita Blomniece.
NRTP kontroles nolikums pašvaldību un Eiropas Parlamenta priekšvēlēšanu aģitācijas jomā paredz, ka raidorganizāciju izplatīto programmu kontrole tiek veikta saskaņā ar NRTP apstiprinātu monitoringa grafiku, pamatojoties uz saņemtajām sūdzībām, kā arī uz mediju telpā pausto informāciju par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periods sākās ar šā gada 7.februāri. Šā gada 31.janvārī spēkā stājās grozījumi likumos “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām” un “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām”, kas raidorganizācijām noteica virkni jaunu pienākumu.
Priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumā ir vairākas izmaiņas, no kurām būtiskākās ir tās, ka līgumu par raidlaika piešķiršanu politiskā organizācija, politisko organizāciju apvienība, vēlētāju apvienība, atsevišķs deputāta kandidāts vai to pilnvarota persona slēdz tieši un nepastarpināti ar raidorganizāciju, vēlēšanu dienā līdz plkst.22 raidorganizāciju raidījumos aizliegts iekļaut sabiedriskās domas aptaujas rezultātus par politisko organizāciju, politisko organizāciju apvienību vai vēlētāju apvienību popularitāti, priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana radio un televīzijā vēlēšanu dienā, kā arī dienu pirms vēlēšanām ir aizliegta, kā arī izslēgts nosacījums par tiesībām palielināt reklāmas laika apjomu par 10%, atvēlot to priekšvēlēšanu aģitācijai.
Blomniece vēstīja, ka veiktie grozījumi priekšvēlēšanu aģitācijas
regulējumā vairākas problēmas atstāj nerisinātas. Cīņa ar pārkāpumiem vēlēšanu kampaņu laikā būs maz efektīva līdz tam brīdim, kamēr NRTP lēmumi attiecībā uz sodiem par politiskās reklāmas lietošanas pārkāpumiem vēlēšanu kampaņas laikā tiek automātiski apturēti, pārkāpējam nepiekrītot lēmumam un vēršoties tiesā ar lūgumu par to atcelšanu, jo, kad tiesa ķeras pie sūdzības izskatīšanas pēc būtības, vēlēšanas jau sen ir garām, bet pārkāpums, iespējams, ir būtiski ietekmējis vēlēšanu rezultātus.
Likumi arī nosaka, ka Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio, kā arī komerciālajām raidorganizācijām vismaz 150 dienas pirms vēlēšanām jānosūta priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika izcenojumi NRTP, kas minēto informāciju publisko savā interneta mājaslapā. Raidorganizācijai aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus par augstāku vai zemāku cenu, nekā tas norādīts izcenojumos. Tomēr tām raidorganizācijām, kas minētos izcenojumus NRTP neiesniedz, likumdošana nekādas sankcijas neparedz.