Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+4° C, vējš 1.34 m/s, D-DR vēja virziens

Pasaules Patērētāju aizsardzības dienā aicina patērētājus būt modriem, izvēloties videi draudzīgas preces

Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs (PTAC) Pasaules Patērētāju aizsardzības dienā
līdz ar citām pasaules patērētāju tiesību aizsardzības un uzraudzības iestādēm
vērš patērētāju uzmanību – būt labi informētiem un modriem, izvēloties preces
un pakalpojumus, kuru marketingā tiek izmantoti vides paziņojumi, piemēram
“ekoloģisks, “bioloģisks”, “dabai draudzīgs”, “otrreiz pārstrādājams” u.c. Starptautiskais
patērētāju aizsardzības iestāžu tīkls (turpmāk – ICPEN), kura dalībnieks ir arī
PTAC, šodien uzsāk “Zaļmaldināšanas novēršanas mēnesi”, kurā visa mēneša garumā
pastiprināti vērsīs patērētāju uzmanību ilgtspējīga patēriņa un
zalmaldināšanas  tēmām. 

Eiropas
Komisijas nupat kā publiskotie aptauju un pētījumu dati par patērētāju uzvedību
un ieradumiem norāda, ka 56% no ES patērētājiem, izvēloties preces vai
pakalpojumus, vismaz vienu reizi ņēmuši vērā to radīto ietekmi uz vidi. 23%
patērētāju vērtē lielākās daļas vai pat visu savu pirkumu ietekmi uz vidi. 67%
ir iegādājušies kādu produktu vai produktus, 
kuri ir videi draudzīgāki, par spīti tam, ka maksājuši dārgāk.

“Pašlaik
nepārprotami ir redzams, ka savu ikdienas ieradumu un pirkumu  vērtēšana kontekstā ar to ietekmi uz vidi,
vairs nav tikai marginālu sabiedrības grupu dzīves veids, bet gan lielas daļas
patērētāju ikdienas ieradums. Piemērojoties tirgum, zaļie paziņojumi ir kļuvuši
par neatņemamu marketinga elementu, tādēļ aicinu patērētājus ikreiz pirms
ļauties “zaļajam valdzinājumiem” iedziļināties un papētīt, kāds ir pamatojums,
kādēļ ražotājs apgalvo, ka tieši šis produkts ir “videi draudzīgāks” vai
“zaļāks” par citiem!” uzsver PTAC direktore Baiba Vītoliņa.


pārbaudīt, vai dabai draudzīgumu sološie apgalvojumi ir patiesi? PTAC padomi
var palīdzēt:

  1. Vispārējie apgalvojumi par
    produkta labvēlīgo vai mazāk kaitīgo ietekmi uz vidi
    (piemēram, “videi draudzīgi”, “zaļš”, “dabisks”, “nav piesārņojošs”,
    “vidi saudzējošs” “ekoloģisks”, “ilgtspējīgs” vai “klimatam draudzīgs”
    )
    bez papildu skaidrojuma var būt maldinoši. Piemēram,  pie paziņojuma “videi
    draudzīgs tīrīšanas līdzeklis”
    vai paziņojuma “Mūsu auto vienmēr ir
    zaļš”
    ir jābūt arī paskaidrojošai informācijai, kas pamato attiecīgo
    apgalvojumu. Minētajai informācijai jābūt viegli pieejamai un saprotamai
    patērētājiem.

  2. Paļaujieties uz apstiprinātiem ekomarķējumiem (piemēram,
    Eiropas Savienības ekomarķējums “Ekopuķīte”, Ziemeļvalstu padomes
    apstiprinātais ekomarķējums “Ziemeļu gulbis”, “Vācijas Federālās Vides
    aģentūras izstrādātais marķējums “Zilais eņģelis”)
    , jo ekomarķējuma
    izmantošanas tiesības var saņemt tikai ražotājs (vai pakalpojuma
    sniedzējs), kuru produkts (vai pakalpojums) atbilst noteiktiem kritērijiem,
    kurus  nosaka un arī pārbauda neatkarīga iestāde un eksperti, pētot
    katras preču grupas pilna dzīves cikla ietekmi uz vidi.

  3. Viens no avotiem, kur vienkopus
    var uzzināt par dažādiem apstiprinātiem ekomarķējumiem ir www.ekomarkejums.lv . Tieši šodien ekodizaina
    kompetences centrs uzsāks kampaņu “Tīra māja, tīra jūra”, kuras mērķis ir
    skaidrot, kā izvēlēties patiešām videi druadzīgus produktus, neuzķeroties
    uz maldinošiem saukļiem.

  4. Pievērsiet uzmanību produkta
    vizuālajai informācijai – tas vien, ka uz produkta
    vai tā iepakojuma ir attēlots dabasskats vai objekts (piemēram,
    mežs, koki, lapas, ūdens, debesis)
    vai izmantota
    zaļā, zilā krāsa, izmantots nebalināts
    papīrs pats par sevi nenozīmē, ka produktam ir mazāk kaitīga
    ietekme uz vidi nekā citiem produktiem vai pakalpojumiem. Šādi attēli,
    simboli, krāsas un citi elementi var radīt maldinošu priekšstatu, ka
    produkts ir videi draudzīgāks, ja tam nav objektīva pamatojuma.

  5. Pievērsiet uzmanību, vai ir skaidri un saprotami norādīts, uz kuru no produkta
    dzīves cikla posmiem attiecas attiecīgais vides paziņojums –
    piemēram, vai uz produkta ražošanas procesu, produktu vai tā iepakojumu.
    Piemēram, paziņojumā, kurā norādīts, ka “iepakojums ir izgatavots no 85
    % pārstrādājama materiāla”
    , ir skaidri saprotams, ka paziņojums
    attiecas tikai uz iepakojumu, nevis iepakojumā esošo produktu.

  6. Atcerieties, jebkuram
    mārketingā izmantotajam marķējumam vai apgalvojumam par produkta labvēlīgo
    vai mazāk kaitīgo ietekmi uz vidi ir jābūt pamatotam. Uzņēmēju rīcībā ir
    jābūt attiecīgiem pierādījumiem, kas pamato izmantoto marķējumu vai
    apgalvojumus. Lai iegūtu papildu informāciju,  vērsieties pie preces pārdevēja vai
    ražotāja (pakalpojuma sniedzēja).

 

Video šeit 

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.