Pēc Eiropas Centrālās bankas lēmuma par “PNB
Bankas” darbības apturēšanu bankas klientiem garantētās atlīdzībās
izmaksās apmēram 279 miljonus eiro, bet tie klienti, kuriem noguldījumu
summa pārsniedz valsts noteiktās garantētās atlīdzības griestus, varēs
pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori, piektdien žurnālistiem sacīja
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) pārstāvji.
Kā norādīja FKTK Noregulējuma un garantiju fondu daļas vadītāja
Jeļena Ļebedeva, patlaban Noguldījumu garantiju fondā ir noguldīti 206
miljoni eiro, bet pieejamā naudas summa ir 506 miljoni eiro.
“PNB bankas” klientiem garantētās atlīdzības izmaksās banka
“Citadele”. Tās garantēto atlīdzību izmaksu mehānisms jau ir noregulēts,
kā arī tika piedāvāti vislabvēlīgākie nosacījumi, sacīja Ļebedeva.
Viņa piebilda, ka vienas-divu darbadienu laikā vēl tiks precizēts
izmaksu mehānisms un FKTK cer, ka garantēto atlīdzību izmaksa sāksies
ātrāk nekā 27.augustā.
No Noguldījumu garantiju fonda “PNB bankas” klientiem varētu tikt
izmaksāti aptuveni 279 miljoni eiro, kurus saņems tie, kuriem
noguldījumu apmērs nepārsniedz 100 000 eiro, kā arī valsts un pašvaldību
uzņēmumi un iestādes ar budžetu līdz 500 000 eiro.
FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale norādīja, ka jau
tuvākajās dienās 99,2% bankas klientu tiks izmaksātas garantētās
atlīdzības. Pērējiem 0,8% klientu bankā noguldīti kopumā 135 miljoni
eiro, un viņi varēs pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori.
Savukārt tiem aptuveni 40 000 Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras (VSAA) klientiem, kuri patlaban pensiju un pabalstus saņem
“PNB bankā”, nepieciešams atvērt kontu citā bankā un sazināties ar VSAA.
Pašlaik norit FKTK sarunas ar VSAA, lai klientiem piedāvātu iespēju
nākamo pensiju vai pabalstu izmaksu saņemt garantēto atlīdzību izmaksu
kontā. Par to FKTK un VSAA informēs tuvākajā laikā.
Savukārt pensiju un pabalstu saņēmējiem, kuriem ir konts citā bankā,
nepieciešams paziņot VSAA par citas bankas kontu, uz kuru turpmāk
pārskaitīt pensiju vai pabalstu.
“FKTK izstrādātais mehānisms paredz ne tikai garantēto atlīdzību
saņemšanu, bet arī nodrošinās, lai iespējami ātrāk klienti varētu
piekļūt pabalstiem. Ja kādiem “PNB bankas” klientiem būs radušās
būtiskas finanšu problēmas bankas darbības apturēšanas dēļ, FKTK aicina
viņus vērsties pie sociālajiem dienestiem vai saviem tuviniekiem,”
norādīja Černaja-Mežmale.
Savukārt pensiju plānu līdzekļus pārvalda “PNB bankas” meitasuzņēmums
– ieguldījumu pārvaldes sabiedrība “PNB Asset Management”, kas ir
atsevišķa juridiska persona un pensiju plānu līdzekļu turētājbanka ir
nevis “PNB banka”, bet “Swedbank”, kurā šie līdzekļi tiek turēti šķirti
no citiem līdzekļiem. “PNB Banka” darbības apturēšana nekādā veidā
neietekmē pensiju plānu līdzekļu pārvaldīšanas un turēšanas procesu.
“Swedbank” turpina veikt turētājbankas funkcijas un līdzekļu
pārvaldītājs turpina līdzekļu pārvaldīšanu. Ja kādu iemeslu dēļ
pārvaldītājs vairs nevarēs veikt pārvaldīšanu, pārvaldīšanu nodos citam
līdzekļu pārvaldītājam vai to uz laiku pārņem turētājbanka – šajā
gadījumā “Swedbank”.
Kopumā no 99 600 “PNB bankas” klientiem 91 400 ir iekšzemes klienti, no tiem 38% ir ar nulles konta atlikumu.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka no ceturtdienas, 15.augusta, plkst.21
apturēta “PNB bankas” darbība. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu
bankas līdzekļu aizplūšanu.
Eiropas Centrālā banka kā “PNB bankas” tiešais uzraugs, 15.augustā
nolēma atzīt “PBN banku” par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai
nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde
pieņēma lēmumu neveikt “PNB bankas” noregulējumu, kas nozīmē neveikt
pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un
rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome
ārkārtas sēdē nolēmuma apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu “PNB bankā”
un lēma par noguldījumu nepieejamību.
Eiropas Centrālā banka kā “PNB bankas” tiešais uzraugs pieņēmis šādu
lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un
izvērtējot bankas finansiālo situāciju.