Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+3° C, vējš 1.34 m/s, Z-ZR vēja virziens

Valdība vienojas par dīkstāves pabalstiem un apgrozāmo līdzekļu plūsmas kompensācijām uzņēmumiem

Ministru kabinets otrdien atbalstīja Ekonomikas
ministrijas (EM) priekšlikumu Covid-19 krīzē dīkstāvē esošiem
darbiniekiem izmaksāt pabalstus 330 eiro līdz 1000 eiro apmērā mēnesī.

Atbalsta pasākumi tiks piemēroti no ārkārtējās situācijas pirmās
dienas, 9.novembra, līdz šā gada 31.decembrim. Dīkstāves pabalstu
izmaksas aplēstas 65,71 miljona eiro apmērā.

Valdībā atbalstītie noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu
maksātājiem to darbības turpināšanai ārkārtējās situācijas apstākļos
paredz sniegt atbalstu dīkstāvē esošu darbinieku atlīdzības
kompensēšanai.

Noteikumi paredz, ka atbalsts dīkstāvē esošu darbinieka atlīdzības
kompensēšanai tiks izmaksāts darbiniekam 70% apmērā no deklarētās mēneša
vidējās bruto darba samaksas no šā gada 1.augusta līdz 30.oktobrim vai
no to deklarēto mēnešu vidējo bruto darba samaksas pēc 1.augusta, kuros
darbinieks faktiski strādājis. Mikrouzņēmuma nodokļa maksātāja
darbiniekam dīkstāves pabalsts būs 50% apmērā no mēneša vidējās bruto
darba samaksas mikrouzņēmumā par 2020.gada trešo ceturksni.

Dīkstāves pabalsta apmērs būs ne mazāks kā 330 eiro un ne lielāks kā 1000 eiro mēnesī.

Ja persona periodā no šā gada 9.novembra līdz šā gada 31.decembrim
atgriežas darbā no bērna kopšanas atvaļinājuma, dīkstāves pabalsts tiks
noteikts 70 % apmērā no vidējā piešķirtā vecāku pabalsta par šā gada
augustu, septembri un oktobri, bet ne mazāk kā 330 eiro un ne vairāk kā
1000 eiro apmērā par kalendāra mēnesi.

Papildus dīkstāves pabalstam darbinieks varēs saņemt piemaksu 50 eiro
apmērā par katru apgādībā esošu bērnu vecumā līdz 24 gadiem.

Dīkstāves pabalsts netiks aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. 

Lai pieteiktos dīkstāves atbalstam, darba devējam Valsts ieņēmumu
dienesta (VID) elektroniskās deklarēšanas sistēmā būs jāiesniedz
iesniegums ar informāciju par darba devēju, tā darbības jomu, par
ieņēmumu samazinājumu no saimnieciskās darbības, informāciju par
dīkstāves periodu, kura laikā nepieciešams kompensēt darbinieka
atlīdzību, kā arī informāciju par attiecīgo darbinieku un tā konta
numuru.

Pieprasīto dīkstāves atbalstu VID izmaksās piecu darbdienu laikā pēc
lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, pārskaitot atbalstu uz
iesniegumā norādīto darbinieka kontu.

Dīkstāves pabalstu nepiešķirs, ja darba devējam būs nodokļu parāds,
ja darba devējs ir maksātnespējīgs, kā arī, ja darba devējs vai tā
valdes locekļi ir sodīti.

Dīkstāves pabalstus varēs saņemt darbinieki tādās nozarēs kā
restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi, ēdināšanas
pakalpojumi, bāru darbība, kinofilmu demonstrēšana, sporta un
ārpusskolas izglītība, kultūras izglītība, atrakciju un atpūtas parku
darbība, skaistumkopšanas pakalpojumi, fiziskās labsajūtas uzlabošanas
pakalpojumi.

EM aprēķini liecina, ka dīkstāves atbalstam varētu kvalificēties 134 119 darbinieki.

Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas kompensācijai valsts atvēl 30 miljonus eiro.

Šī atbalsta periods ir no šā gada 1.novembra līdz 31.decembrim.

Ministru kabinets otrdien atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM)
noteikumus par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo
līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.

Pēc EM sniegtās informācijas, grantam kvalificējas aptuveni 111 600
nodokļu maksātāji, tāpēc programma ieviešanai varētu būt nepieciešami 30
miljoni eiro.

EM informēja, ka, ieilgstot Covid-19 izraisītajai nedrošība un
atkārtoti noteiktajiem ierobežojumiem Covid-19 izplatības mazināšanai
tirgos turpmākajos mēnešos krasi ietekmēs uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu
pieejamību un spēju veikt saimniecisko darbību.

“Tiek ierobežota ne tikai uzņēmumu pelnīt spēja, bet arī tiek krasi
samazināta to iespēja segt saimnieciskajā darbībā tekošos maksājumus,
piemēram, darbinieku algas, rēķinus par komunālajiem pakalpojumiem. Līdz
ar to īpaši svarīgi valstij sniegt atbalstu, kas novērš Covid-19 krīzes
skartajiem uzņēmumiem iepriekš aprakstīto situāciju un stabilizē
apgrozāmo līdzekļu plūsmu,” skaidroja ministrijā.

Noteikumi paredz nodrošināt krīzes grantus apgrozāmo līdzekļu plūsmas
nodrošināšanai. Šo atbalstu varēs saņemt Valsts ieņēmumu dienestā
reģistrētie nodokļu maksātāji, sīkā (mikro), mazā un vidējā
saimnieciskās darbības veicēji, lielie saimnieciskās darbības veicēji.
Atbalstu saņems tie uzņēmumi, kuru apgrozījuma kritums ir vismaz par 20%
salīdzinot ar vidējo apgrozījumu šā gada augusta, septembra, oktobra
mēnešos kopā.

Atbalsta pieejamā summa uzņēmumam noteikta 30% apmērā no uzņēmuma
bruto darba algas, par kuru nomaksāti darba algas nodokļi šā gada
augustā, septembrī un oktobrī kopsummas, bet ne vairāk kā 50 000 eiro
par atbalsta periodu, un ne vairāk kā 800 000 eiro saistītai personu
grupai.

Atbalsts zivrūpniecības uzņēmumiem būs 30% apmērā no uzņēmuma bruto
darba algas, par kuru nomaksāti darba algas nodokļi šā gada augustā,
septembrī un oktobrī kopsummas, bet ne vairāk kā 50 000 eiro par
atbalsta periodu, un ne vairāk kā 120 000 eiro saistītai personu grupai.

Atbalsts tiks piešķirts vienreiz par šā gada novembri un decembri.
Grantu nedrīkstēs apvienot ar citu valsts atbalstu par vienām un tām
pašām attiecināmajām izmaksām.

Grantu lauksaimniecības produktu pārstrādes vai tirdzniecības nozares
uzņēmumiem varēs piešķirt ar nosacījumu, ka to daļēji vai pilnībā
nenodod primārajiem ražotājiem un atbalsts nebūs balstīts uz tādu
produktu cenu vai daudzumu, kuri iegādāti no primārajiem ražotājiem vai
kurus attiecīgie uzņēmumi laiduši tirgū.

Lai saņemtu krīzes grantu programmas pieejamo atbalstu, uzņēmumam būs
jāiesniedz iesniegums Valsts ieņēmumu dienesta (VID) elektroniskās
deklarēšanās sistēmā vai valsts pārvaldes pakalpojumu portālā
“www.latvija.lv”. Iesniegumā būs jānorāda, ar uzņēmuma reģistrāciju
saistītā informācija, atbalstam pieprasītā summa un šā gada augustā,
septembrī un oktobrī bruto darba algas, par kuru nomaksāti darba algas
nodokļi.

Granta saņemšanai būs atsevišķi jāapliecina, ka atbalsta periodā
uzņēmuma apgrozījuma kritums ir vismaz par 20% salīdzinot ar vidējo
apgrozījumu šā gada augusta, septembra, oktobra mēnešos kopā un atbalsts
tiks izlietots apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai no
iesnieguma iesniegšanas brīža līdz 2021.gada 31.martam.

Atbalstu varēs saņemt vienreiz līdz 2021.gada 15.janvārim par visu atbalsta periodu.

Atbalstu nevarēs saņemt, ja uzņēmums strādā lauksaimniecības produktu
primārās ražošanas nozarē. Ar primāro lauksaimniecību tiek saprasta
primāro produktu ražošana vai audzēšana, tostarp ražas novākšana,
slaukšana un saimniecībā audzētu dzīvnieku ražošana pirms nokaušanas. Tā
iekļauj arī medības, zveju un savvaļas produktu vākšanu.

Grantu nevarēs arī saņemt, ja uzņēmuma būs aktuāls nodokļu parāds
virs 1000 eiro, kā arī gadījumā, ka ja uzņēmums iepriekšējo sešu mēnešu
periodā pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas VID administrētos
nodokļus vidēji mēnesī būs aprēķinājis mazāk nekā 200 eiro apmērā.

Jau ziņots, ka ārkārtējās situācijas laikā līdz 6.decembrim valsts
atbalsta iespējas ir budžeta programmā “Līdzekļi neparedzētiem
gadījumiem” pieejamie 49 miljoni eiro.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.