Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+2° C, vējš 0.45 m/s, Z-ZR vēja virziens

Valsts kontrolieres un tiesībsarga paziņojums par situāciju ārpusģimenes aprūpē un par nepieciešamību nekavējoties to mainīt

Valsts
kontrole un tiesībsargs ir neatkarīgas institūcijas ar atšķirīgiem
mandātiem un izpētes metodēm. Tomēr savstarpēji neatkarīgi
veiktā ārpusģimenes aprūpes sistēmas efektivitātes izpētē
abas institūcijas ir nonākušas pie līdzīgiem secinājumiem.
Neraugoties uz tiesībsarga iepriekš norādītajām nepilnībām
ārpusģimenes aprūpes sistēmā, arī Valsts kontrole veiktajā
revīzijā secina, ka amatpersonas, kuru galvenais pienākums ir
rūpēties, lai bez vecāku gādības palikušie bērni nekļūtu par
“otrās šķiras cilvēkiem”, bet varētu realizēt savu
personības potenciālu līdzvērtīgi ģimenēs dzimušiem un
augušiem bērniem, ne vienmēr savus darba pienākumus veic
godprātīgi un pieļauj situācijas, kad netiek ievērots likums.

Abu
institūciju secinājumi pierāda, ka bezdarbību un nolaidību nav
iespējams noslēpt, jo atbildīgie ir identificējami. Nereti tiek
vainota sistēma, taču sistēmu veido konkrēti cilvēki, lēmumus
pieņem konkrētas amatpersonas. Sistēma nav kaut kas abstrakts, tā
ir atbildīgo amatpersonu rīcības vai bezdarbības sekas.

Fakti
par pašreizējo situāciju ārpusģimenes aprūpes sistēmā no
Valsts kontroles revīzijas ziņojuma, kas sakrīt ar tiesībsarga
konstatēto:

  • sociālais
    darbs ar ģimeni, kurai ir grūtības bērna aprūpē, tiek uzsākts
    novēloti, trūkst preventīvas rīcības;

  • sociālais
    darbs nav efektīvs – nav speciālistu, nav nepieciešamo
    pakalpojumu;


  • rezultātā bērns tiek šķirts no ģimenes un bērna interesēm
    neatbilstoša rīcība turpinās. Arvien pastāv prakse bez vecāku
    gādības palikušiem bērniem primāri aprūpi nodrošināt
    bērnunamā, neveicot darbības potenciālā aizbildņa vai
    audžuģimenes atrašanai;

  • ja
    tiek meklēts aizbildnis, tad tikai starp bērna tuvākajiem
    radiniekiem (vecvecākiem vai vecāku brāļiem un māsām), gandrīz
    nekad starp attālākajiem radiniekiem, bet 50% gadījumu lietās
    vispār nav atrodama informācija, ka potenciālais aizbildnis ir
    uzrunāts;

  • joprojām
    nav aizbildņu reģistra, kurā tiktu uzkrāta informācija par
    personām, kas ir ieguvušas aizbildņa statusu, bet vēl nav
    uzņēmušas ģimenē bērnu;

  • arvien
    ir nepietiekams audžuģimeņu skaits;

  • pašvaldības
    joprojām izvēlas bērnus ievietot bērnunamā citas pašvaldības
    administratīvajā teritorijā, arī lielā attālumā no bērna
    dzīvesvietas un tuviniekiem, tajā skaitā vienas ģimenes bērnus
    šķir un ievieto dažādos bērnunamos: bērnus līdz divu gadu
    vecumam vai bērnus ar invaliditāti – valsts bērnunamos, jo šiem
    bērniem pakalpojumu nodrošina valsts, bet pārējos –
    pašvaldības bērnunamā vai bērnunamā, ar kuru pašvaldībai ir
    noslēgts līgums.

  • bāriņtiesu
    veiktā aizbildņu, audžuģimeņu un bērnunamu uzraudzība ir
    formāla, jo tā lielākoties aptver tikai sadzīves apstākļu
    pārbaudi – vai mājoklis ir tīrs, vai bērnam ir gulta,
    skapis, vai ir ēdiens u.c. Netiek iegūts bērna viedoklis, kā arī
    netiek noskaidroti pārējie bērna pilnvērtīgai attīstībai
    nozīmīgie jautājumi – kā tiek ievērotas bērna tiesības uz
    veselības aprūpi, izglītību, fizisko un emocionālo attīstību,
    brīvā laika pavadīšanu, mantiskās intereses, kā arī
    saskarsmes tiesības ar vecākiem un citiem tuviniekiem;

  • sociālās
    rehabilitācijas plāni bērnunamos ir formāli;

  • joprojām
    bērnunami, aizbildņi un audžuvecāki ievieto bērnus
    internātskolās ar dzīvošanu internātā pat citas pašvaldības
    administratīvajā teritorijā;

  • valsts
    izveidotā ārpusģimenes aprūpes joma netiek pietiekami
    uzraudzīta.

Iepriekš
minētais skaidri liecina par situācijas neizpratni un tiesisko
nihilismu, kas var novest un arī noved pie neatgriezeniskām, pat
smagām sekām bez vecāku gādības palikušajiem bērniem. Turklāt
ar izpratnes veicināšanu vien pozitīvas pārmaiņas nav
iespējamas, ir nepieciešama bērnu tiesību aizsardzības sistēmas
reforma.
Valsts
kontrole un tiesībsargs vienprātīgi uzskata, ka esošā bērnu
tiesību aizsardzības sistēma un ārpusģimenes aprūpes sistēma
ir jāreformē. Pašreizējais bāriņtiesu padotības modelis
pašvaldībām nav pierādījis savu efektivitāti bērnu tiesību
aizsardzībā. Vienlaikus skaidri redzama arī Valsts bērnu tiesību
aizsardzības inspekcijas neefektīvā uzraudzība pār bāriņtiesu
darbu un Labklājības ministrijas neefektīvā uzraudzība pār
sociālo pakalpojumu sniedzējiem.

Uzskatām,
ka valstij ir jāpieņem izšķirīgi lēmumi un jāsper nozīmīgi
soļi bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reformēšanā un šī
reforma vairs nav atliekama. Nav pieļaujams, ka tiek turpināta
bērnu likteņu kropļošana. Tādēļ aicinām valdību uzsākt
bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reformu!

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.