Valsts pārvaldē, pašvaldībās un privātajā sektorā
strādājošajiem no 16.marta būs jāstrādā attālināti,
piektdien lēma Ministru kabinets.
Šī prasība neattieksies uz ražošanas nozari un citiem
darbiem, ko objektīvi nevar veikt attālināti.
Līdz šim rīkojumā par ārkārtējās situācijas izsludināšanu
bija spēkā prasība, ka darbs pēc iespējas ir jāorganizē
attālināti, tomēr ar piektdien pieņemtajiem grozījumiem rīkojumā
papildus noteikts darba devēja pienākums identificēt tos
darbiniekus, kuri drīkst veikt darbu klātienē, lai nodrošinātu
darba nepārtrauktību.
Attiecībā uz privāto sektoru, lai klātienē darba pienākumus
veiktu tikai tie darbinieki, kuri nodrošina darbu nepārtrauktību
un nevar to veikt attālināti savā dzīvesvietā, darba devējam
ārkārtējās situācijas laikā būs tiesības vienpusēji norīkot
darbinieku veikt darbu attālināti.
Izmaiņas paredz, ka situācijās, ja darbinieks un darba devējs
nav savstarpēji vienojušies par darba veikšanu attālināti, tad
darba devējam būs tiesības vienpusēji norīkot darbinieku veikt
darbu attālināti.
Kontroles pasākumu īstenošana būs darba devēju kompetencē.
Vienlaikus, ja darbinieks norādīs uz objektīviem apstākļiem,
kas viņam liedz veikt darbu attālināti savā dzīvesvietā, darba
devējam būs jāizvērtē iespēja ļaut darbiniekam veikt darbu
klātienē, nodrošinot atbilstošus epidemioloģiskos pasākumus.
Grozījumi rīkojumā arī paredz papildu regulējumu attiecībā
uz valsts un pašvaldību institūcijām. Lai nodrošinātu darbu
klātienē valsts un pašvaldību institūcijas vadītājam būs
jānodrošina darbiniekiem individuālos aizsardzības līdzekļus,
kas ir nepieciešami darba pienākumu veikšanai, piemēram, mutes un
deguna aizsegus.
Tāpat valsts iestādes vadītājam būs jānosaka pasākumi
Covid-19 izplatības ierobežošanai darba kolektīvā, nosakot
atbildīgo personu par šo pasākumu ieviešanu darbavietā un
informējot darbiniekus par minētajiem pasākumiem.
Ja darbs būs valsts institūcijā uz vietas, institūcijas
vadītājam būs nepieciešams nodrošināt, ka kabinetā atrodas
tikai viens darbinieks, atvērtā tipa birojā vienai personai ir
jānodrošina ne mazāk kā 15 kvadrātmetri no pieejamās telpu
platības.
Tāpat valsts iestādēs būs jāizstrādā darba grafiks,
piemēram, nosakot, kuri darbinieki nāk strādāt klātienē katru
otro dienu. Ja valsts institūcijā nebūs iespējams nodrošināt
atsevišķu kabinetu vai 15 kvadrātmetrus no atvērtā tipa biroja
vienam darbiniekam.
Valsts kancelejā skaidroja, ka 15 kvadrātmetru nodrošināšana
personai būs rekomendējoša, piemēram, tiesām, prokuratūrām,
Valsts prezidenta kancelejai, Saeimai, amatpersonām ar speciālajām
dienesta pakāpēm, izmeklētājiem, operatīvā darba veicējiem.
Tāpat minētais regulējums netiks attiecināts uz pašnodarbinātām
valsts amatpersonām un to pašpārvaldēm, kuru darbība netiek
finansēta no valsts budžeta līdzekļiem.