Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+3° C, vējš 1.34 m/s, DR vēja virziens

VARAM rosina nolietotās riepas izmantot jaunu ceļu seguma veidošanai

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas
(VARAM) valsts sekretāra vietniece vides aizsardzības jomā Alda
Ozola piedalījās Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas
rīkotajā diskusijā “Aprites ekonomikas nākotne Latvijā:
Ilgtspējīga un inovatīva pieeja ceļu būvei”. Tajā tika runāts
par aprites ekonomikas attīstību, kuru virza VARAM, īstenojot
vairākas iniciatīvas, un inovatīviem Latvijas zinātnieku
pētījumiem ceļu būvēšanā.  

Alda Ozola: “Latvijas Vides aizsardzības fonda finansētā
pētījuma
rezultāti apliecina, ka Latvijā jau tiek sperti praktiski soļi,
lai ceļu būvē izmantotu nolietotās riepas. No ministrijas
viedokļa raugoties, šodien diskusijā apspriestais iet roku rokā
ar ministrijas mērķi pilnveidot ražotāju atbildības sistēmas
darbību attiecībā uz riepām, kā arī izvērtēt citas
nepieciešamās izmaiņas atbalsta un kontroles pasākumos, lai
veicinātu otrreizējo materiālu izmantošanu tautsaimniecībā.
Tieši riepu pārstrāde ir efektīvākais veids vēsturisko riepu
krājumu likvidēšanai.”

Ministrija jau 2020.gadā izstrādāja “Rīcības
plānu pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027.gadam”,
kurā
norādītas darbības, lai veicinātu nolietoto riepu izmantošanu
tautsaimniecībā dažādos procesos. Tāpat šīs iespējas ir
izskatītas informatīvajā ziņojumā par nolietoto riepu
apsaimniekošanu, kas ir nozīmīgs solis problēmas risināšanā.
Savukārt, lai veicinātu materiālu pārstrādi un aprites
ekonomikas iedzīvināšanu dažādos ražošanas procesos,
ministrija ir paredzējusi investīcijas no Eiropas Savienības
fondiem aprites ekonomikas veicināšanai uzņēmumos. Tāpat
ministrija plāno turpināt attīstīt zaļā publiskā iepirkuma
nosacījumu izmantošanu arī nolietoto riepu jomā. 

Pašlaik VARAM strādā pie vairākām iniciatīvām, kas paredz
veicināt ilgtspējīgu nolietoto un, tajā skaitā, uzkrāto riepu
nokļūšanu aprites ekonomikas plūsmā, plašāk izmantojot
nolietotās riepas pārstrādei, piemēram, sporta un bērnu laukuma
segumu ražošanā vai piemaisījumos asfaltam ceļu būvniecībā.
Savukārt, kā diskusijā norādīja ministrijas valsts sekretāra
vietniece, sadarbībā ar Ekonomikas un Satiksmes ministrijām ir
jārod jauni risinājumi nolietoto riepu izmantošanā un pārstrādē,
lai tās varētu izmantot arī ceļu būvē.

VARAM mērķis ir līdz 2025. gadam plānots pakāpeniski
paaugstināt nolietotu riepu savākšanas mērķi no 65% uz 90% no
tirgū laistā apjoma gadā un reģenerācijas mērķi no 80% uz 90%.
Tādejādi tiks risināts arī jautājums, lai vēsturiski uzkrātās
riepas tiktu savāktas un pārstrādātas vai reģenerētas ražotāju
atbildības sistēmu ietvaros.

Tāpat VARAM, lai uzlabotu riepu uzskaiti un nodrošinot kontroli,
plāno izvērtēt iespēju izveidot riepu reģistra izveidi Latvijas
tirgū pirmo reizi laistajām riepām. Kontroles uzlabošanas nolūkos
kopā ar riepu apsaimniekošanas nozares pārstāvjiem tiks regulāri
apzinātas nolietotu riepu uzkrāšanās vietas un apjomi, savukārt
ministrija izvērtēs zemes īpašnieku administratīvās atbildības
pastiprināšanas iespējas par teritorijas piesārņošanu. Tāpat
vienlaikus kopā ar nozari tiks īstenoti sabiedrības izglītošanas
un informēšanas pasākumi.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.