Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Linkaita demisiju pieprasa arī arodbiedrība; Gulbenes autobusu vadītāji ir aicinājuši sākt streika pieteikšanas procedūru

Foto: no “Dzirksteles” arhīva.

Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) pieprasa satiksmes ministra Tāļa Linkaita (K) nekavējošu demisijas pieprasījumu un valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) valdes darbības izvērtēšanu, jo iedzīvotājiem netiek nodrošināti pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi, un autobusu vadītājiem netiek nodrošināta cienīga alga un atbilstoši darba apstākļi, teikts biedrības vēstulē premjeram.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

LAKRS priekšsēdētājs Juris Kalniņš vēstulē Kariņam norāda, ka arodbiedrība “pēc vairāku gadu sarunām, informēšanas, norādēm uz neatbilstošām sociālajām garantijām transporta darbiniekiem, it īpaši autobusu vadītājiem, šobrīd vairs nevar samierināties ar esošo situāciju nozarē saistībā par sabiedriskā transporta pakalpojuma reģionālās nozīmes maršrutu tīklā iepirkumu pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem”.

Vēstulē teikts, ka no 1.jūlija pārvadājumus maršrutu tīkla daļā “Ogre, Aizkraukle” ir sācis AS “Liepājas autobusu parks”, kurš pēc publiski pieejamās informācijas nespēj izpildīt paredzētos reisus saistībā ar autobusu vadītāju trūkumu. 

“Arodbiedrība LAKRS droši var apgalvot, ka jau pēc uzvarētāja pasludināšanas šajā maršrutu tīkla daļā “Ogre, Aizkraukle” liela daļa autobusa vadītāji tika informējuši, ka viņi uz “Liepājas autobusu parks” nevēlēsies pāriet strādāt zemo algu, sliktās darba organizācijas, attieksmes un citu apstākļu dēļ,” rakstīts vēstulē. Tāpat tajā norādīts, ka 2021.gadā līdzīga situācija izveidojās SIA “Latvijas Sabiedriskais autobuss”, uzsākot pārvadājumus maršrutu tīkla daļā “Kuldīga, Saldus”, kad vairāki autobusa vadītāji pauda savu negatīvo attieksmi pret piedāvātajiem darba līguma nosacījumiem, it īpaši pret darba algu un noraidīja šos piedāvājumus. Līdzīga situācija veidojas arī daudzās citās maršrutu tīkla daļās.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Piemēram, SIA “Gulbenes autobuss” darbinieki, arodbiedrības LAKRS biedri, jau 2021.gada beigās aicināja palielināt algas, taču palika nesadzirdēti gan no uzņēmuma vadības, gan no Gulbenes novada pašvaldības. “Gulbenes autobuss” uzvarēja īstermiņa iepirkumā, saņemot tiesības pārvadājumiem no šī gada pavasara, taču atbilstoši LAKRS paustajam sociālās garantijas darbiniekiem vēl pasliktinājās. Tāpēc autobusu vadītāji ir aicinājuši arodbiedrību sākt streika pieteikšanas procedūru. Uzņēmuma vadītājs esot noliedzis jebkādu iespēju uzlabot autobusu vadītāju darba apstākļus, tajā skaitā palielināt algas, argumentējot, ka noslēgtā īstermiņa līguma tarifs par vienu kilometru ir zemāks, nevis augstāks par 2021.gada tarifu, līdz ar to uzņēmumam būs jāstrādā, vēl vairāk ekonomējot. 

Arodbiedrība LAKRS uzskata, ka tās ir sekas politikai un attieksmei pret nozari un transporta darbiniekiem, ko veidojusi Satiksmes ministrija un tai pakļautībā esošā ATD, kura nav atbildīgi vērsusies pret tiem pārvadātājiem, kuri ir ignorējuši un vai nepareizi piemērojuši obligātās minimālās sociālās prasības, kas tika noteiktas atklātā konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā.”

Arodbiedrība LAKRS arī uzsver, ka atklātā konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” nolikumā iekļautās minimālās sociālās prasības “ir tālu no tām, ko LAKRS sarunās ar ATD izvirzīja ar mērķi uzlabot nodarbinātību nozarē, lai nodrošinātu godīgu konkurenci, mazinātu ēnu ekonomiku, nepieļautu nepamatotu autobusa vadītāju migrāciju valsts iekšienē, nodrošinātu profesijas darbiniekiem darba un privātās dzīves līdzsvaru un cienīgu darba algu par to atbildīgo darbu, ko viņi pilda pārvadātāja uzdevumā, bet tas nav novērtēts”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

LAKRS ieskatā situācija nozarē tikai pasliktinās, un arodbiedrība no atbildīgajām amatpersonām saņem tikai formālas atbildes un atrunas.

LAKRS par situāciju valstī un nozarē ir informējuši arī Eiropas transporta darbinieku arodbiedrību federāciju ETF.

Arodbiedrība norāda, ka šobrīd iedzīvotājiem netiek nodrošināti pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi un transporta darbiniekiem, it īpaši autobusa vadītājiem, netiek nodrošināta cienīga alga un atbilstoši darba apstākļi. Ar iepirkuma noteikumiem, ar darba samaksas noteikumiem, informāciju tiek manipulēts.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ņemot vērā visu iepriekšminēto arodbiedrība LAKRS prasa Linkaita demisijas pieprasījumu un ATD valdes darbības izvērtēšanu. Tāpat arodbiedrība prasa nekavējoties organizēt trīspusējo sociālo dialogu starp Satiksmes ministriju, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju (LPPA) un LAKRS par iepirkuma nolikumā iekļauto minimālo sociālo prasību piemērošanu, autobusu vadītāju algu, darba un atpūtas laika regulējuma un citiem jautājumiem.

LAKRS arī prasa līdz sociālo prasību piemērošanas noteikumu sakārtošanai un citu sociālo garantiju vienošanās panākšanai aicināt pārtraukt iepirkuma procedūru sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļās “Gulbene, Alūksne, Balvi”, “Dobele, Jelgava”, “Madona”, “Ludza, Rēzekne”, ” Valmiera, Valka, Smiltene”, “Ventspils” un “Talsi, Tukums”, kā arī izvērtēt par iespējami nepatiesu ziņu sniegšanu saistībā ar noslēgtiem līgumiem maršrutu tīklu daļās “Ogre, Aizkraukle”, “Limbaži, Sigulda”, “Cēsis” un lauzt līgumus ar šiem pārvadātājiem, ja ir likumīgs pamatojums.

Godiņš 6.jūlijā intervijā “Latvijas Radio” sacīja, ka saistībā ar “Liepājas autobusu parka” nespēju izpildīt visus paredzētos reisus direkcija pieļauj iespēju pārtraukt līgumu ar pārvadātāju.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viņš norādīja, ka ceturtdien, 7.jūlijā, ir sasaukta Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēde, kurā tiks skatīts jautājums par “Liepājas autobusu parka” nespēju izpildīt visus paredzētos reisus, kā arī ir sākta sistemātisko pārkāpumu uzskaites procedūra, kas var novest arī pie tā, ka līgums var tikt pārtraukts, ja uzņēmums netiks galā ar šo problēmu.

Godiņš skaidroja, ka “Liepājas autobusu parks” nespēj izpildīt visus paredzētos reisus saistībā ar šoferu trūkumu.

“Situācija nav apmierinoša. Katru dienu tiek komunicēts ar uzņēmuma vadību, tostarp arī vakar [5.jūlijā] bija tikšanās ar “Liepājas autobusu parka” valdi un padomi, kurā ATD norādīja, ka situācija nav pieņemama un ir nepieciešams maksimāli ātrs risinājums,” teica Godiņš.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viņš minēja, ka nav pieņemamas divas lietas – attiecīgo reisu neizpilde un kompānijas komunikācija gan ar attiecīgajām pašvaldībām, gan arī ar pasažieriem. “Abas problēmas uzņēmums sola risināt,” teica Godiņš.

Tāpat viņš piebilda, ka vēl dienu pirms līgums stāšanas spēkā uzņēmums apliecināja ATD, ka ir nokomplektēts pilns štats, kas nepieciešams, lai sniegtu līgumā noteiktos pakalpojumus, taču pirmajā dienā apmēram 10 šoferu neieradās darbā.

Savukārt “Liepājas autobusu parka” valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns aģentūru LETA informēja, ka uzņēmums plāno novērst reisu neizpildi Ogrē un Aizkrauklē vēlākais līdz 18.jūlijam.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viņš norādīja, ka “Liepājas autobusu parks” strādā pie autobusu vadītāju piesaistes. Uzņēmums aicina darbā joprojām dīkstāvē esošos un nenodarbinātos šoferus, kuri iepriekš apkalpoja Ogres un Aizkraukles maršrutus. Tāpat “Liepājas autobusu parks” pārkārto iekšējos resursus tā, lai pēc iespējas mazāk ietekmētu plānoto reisu norisi Ogrē un Aizkrauklē, piesaistot autobusu vadītājus no Liepājas un Pierīgas.

Viņš arī atzīmēja, ka uzņēmums ir palielinājis klientu zvanu centra kapacitāti, lai gadījumos, kad reisi ir atcelti vai kavējas, iedzīvotāji varētu sazvanīt pārvadātāju.

Linkaits savukārt aģentūrai LETA norādīja, ka saistībā ar “Liepājas autobusu parks” nespēju nodrošināt pasažieru pārvadājumus Ogres un Aizkraukles lotē pilnā apmērā ATD steidzami ir jārod risinājums, kas atbilst pasažieru interesēm, un pēc iespējas ātrāk jānodrošina radušos nepilnību novēršanu.

Viņš norādīja, ka šajā situācijā prioritāte ir pasažieru tiesības un iedzīvotāju iespēja izmantot drošu, kvalitatīvu un uzticamu sabiedrisko transportu.

Pēc Konkurences padomes 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu “Liepājas autobusu parka” darbībās, uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA “LAP1R”, kas, pēc “Firmas.lv” datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (33%) ģimenēm.

Kompānija “Liepājas autobusu parks” reģistrēta 1995.gadā, un tās pamatkapitāls ir 878 417 eiro, liecina “Firmas.lv” informācija. Uzņēmums 2020.gadā strādāja ar 10,926 miljonu eiro apgrozījumu un 475 752 eiro peļņu.

LETA

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt uz kk Atcelt atbildi

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Komentāri (5)

  1. Kāpēc visi pārmet psr to -ja nepatīk ej uz gateri strādāt. Pamēģiniet pastradajiet tajā gateri.Bez rokām var palikt jo darbs it grūts un bīstams.Pamēģināt vajadzētu tiem cikstetajiem.Lai zin cik maizē grūti nopelnas.

    9
    1
  2. Esmu agrāk diezgan ilgus gadus nostrādājis uz autobusa. Bet lai tagad strādātu maskā un cīnītos ar nopotētajiem karodziņu vicinātājiem – noteikti ka nē!

    4
    2
  3. Pričom tad tur Linkaits vainīgs, ka stulbais autobuss noslēdz līgumu ar neizdevīgiem nosacījumiem? Kaut kāds apburtais loks sanāk: tās vecās, smirdīgās grabažas brauc galīgos nelaikos, maisās pa kājām uz šosejas, un rezultātā nav pasažieru. Nav pasažieru – nav naudas, ko šoferiem maksāt, nav par ko amortizatoru nomainīt, nekā nav…

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.