Uzņēmējs Kristofs Blaus ar biznesu sāka nodarboties 16 gadu vecumā. Šobrīd viņam ir 35, un šo 19 gadu laikā kopā ar partneriem un domubiedriem nodibināts veselības tehnoloģiju jaunuzņēmums Nutrameg, iniciatīvu portāls ManaBalss.lv, pārtikas tehnoloģiju jaunuzņēmums fresh.club un atbalsta fonds Ukrainai “Uzņēmēji Mieram”, par ko saņēmis Triju zvaigžņu ordeni. Krājušās arī izdošanās un kļūdas, un nu Kristofs Blaus ir gatavs dalīties atziņās, ko labprāt būtu sapratis toreiz, uzsākot biznesu.
Darbiniekam vajadzētu pielāgoties tavai kultūrai, ne otrādi
Vadītāji nereti patērē daudz enerģijas, cenšoties atrast veidu, kā sarunāties ar saviem darbiniekiem, lai katrs justos labi. Kristofs Blaus iesaka padomāt, vai tiešām pilnīgi katrs ir pelnījis, ka viņam pielāgojas. “Ja nevari kādam pateikt lietas tikpat vienkārši un tieši, kā tu tās teiktu pats sev, iesaku pārdomāt, vai strādā ar pareizo cilvēku. Tāpat cilvēki, kuri jāmotivē nemitīgi vai ar tev nepieņemamām metodēm, varbūt nav īstie tavai komandai. Ir tādi kadri darba tirgū, kas nekustas, kamēr vadītājs uz viņu regulāri nekliedz. Pirmajos gados biju ļoti paškritisks un pārdzīvoju, ka nemāku ar tādiem strādāt, un visādi sevi lauzu. Nebija vēl tās apziņas, ka nav ar katru jāsadzīvo,” stāsta Kristofs Blaus.
Viņš ir pārliecināts, ka vadītājs nevar būt uz viena viļņa ar jebkuru iespējamo darbinieku – tas ir traumējoši. Tā vietā sava komanda jāveido no cilvēkiem, ar kuriem tu kā vadītājs vēlies strādāt. “Labāk pret uzņēmumu un pašam pret sevi ir “grūtam kolēģim” atklāti pateikt – redzu, ka tev gribas, lai desmitreiz atgādina un vienpadsmitajā uzkliedz, un ir tādi vadītāji, kas tā ir gatavi strādāt, bet es tāds neesmu, tāpēc tev ir divas iespējas: vai nu iekļaujies mūsu kultūrā, vai atrodi citu uzņēmumu, kur uz tevi pabļaus,” atklāj Kristofs Blaus.
Garlaicība ikdienas darbā ir veselīga
Ja uzņēmums ikdienā izskatās garlaicīgs, tas nebūt nav slikti, jo, visticamāk, tas strādā kā Šveices pulkstenis un uzrāda labu sniegumu gadu no gada. “Piedzīvojumus labāk meklēt atvaļinājumos, darbā nevajag baidīties no garlaicības. Ne tādā ziņā, ka darbiniekiem un vadībai būtu laiks žāvāties, bet iesaku novērtēt garlaicīgu kārtību – nevis katru dienu speciāli iekārtot kā neiespējamo misiju, bet tiekties uz to, lai viss notiek mierīgi un paredzami. Lai tad, kad mājinieki prasa – kā tev šodien gāja, vari no visas sirds teikt – normāli, – jo nekādu baigo piedzīvojumu nav,” novēl Kristofs Blaus.
Viņaprāt, komanda jāveido no cilvēkiem, kas darbā netaisa liekus piedzīvojumus, tur doto vārdu, neizpaužas ar kaprīzēm, neatstāj visu uz pēdējo brīdi, bet veido mierīgu, stabilu vidi. Tāpat nekad nebūs garlaicīgi, bet tiekties pēc papildu piedzīvojumiem darba procesos nav ieteicams. Savukārt kolēģiem, kam patīk just adrenalīnu un visu atstāt uz pēdējo brīdi, viņš iesaka aizbraukt atvaļinājumā, sērfot pa trīsmetrīgiem viļņiem, un būs traki interesanti. Bet, ja biznesā kaut kam jābūt gatavam piektdien, to jācenšas pabeigt jau trešdien un papildu adrenalīnu nemeklēt. Uzņēmējdarbībā var būt interesanta nozare, problēma, pat ballītes ar kolēģiem, bet, ja katra diena ir kā amerikāņu kalniņi, daudz enerģijas pazūd haosā.
Lielas lietas ļauj sasniegt lielus panākumus
Smags darbs, talantīgi cilvēki, bet lietas diez ko neiet no rokas, un uzņēmums vienmēr kūļājas uz izdzīvošanas robežas – tā ir ne viena vien biznesa realitāte. Kristofs Blaus iesaka pārliecināties, vai uzņēmums risina īstā izmēra problēmu. Pirms iemīlēties savā vēl nesāktajā uzņēmējdarbībā, ir jāpameklē, kādi uzņēmumi noskatītajā nozarē ir veiksmīgākie, kuros reģionos un cik ātri tie aug apgrozījuma vai komandas izmēra ziņā utt. Tāda varbūt šķietami garlaicīga analīze var aiztaupīt daudzas neveiksmes. Izvēlēties īsto nozari nozīmē atrisināt fundamentālas problēmas, pirms tās vēl sākušās. “Nereti, uzsākot biznesu, uzņēmēji domā par kādas vajadzības piepildīšanu, ar ko vispār sastopas tikai paši vai viņu tuvākais burbulis, bet, palūkojoties plašāk, – tādas nozares un līdz ar to arī pieprasījuma vispār nav,” saka uzņēmējs. “Ja uzņēmums strādā augošā tēmā, risina reālu vajadzību un darbojas reālā tirgū, arī ne tik talantīga komanda var sasniegt iespaidīgus rezultātus.”