Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Skolu direktori augstu vērtē “Mācītspēks” skolotāju profesionalitāti

Ilustratīvs foto: “Pexels.com”.

Jau trešo gadu norisinās projekts “Mācītspēks”, kurā dažādu jomu profesionāļiem ir iespēja kļūt par vispārējās izglītības mācību priekšmetu skolotājiem. Kā rāda projekta “Mācītspēks” veiktās aptaujas dati, 98 % skolu direktoru arī turpmākos gados skolās vēlētos uzņemt kādu no “Mācītspēka” dalībniekiem, jo viņu darbu vērtē kā labu vai izcilu. Par to informē sabiedrisko attiecību speciāliste Signe Sēne.
Latvijas skolās trūkstošo pedagogu skaits ir kritisks. Pēdējo divu gadu laikā vairāk nekā 250 skolu pieteikušas 844 vakances. Projekta “Mācītspēks” ietvaros šajos divos gados aizpildīti 20 % pieteikto vakanču, ieskaitot reģionos. Tāpat arī iepriekšējā mācību gadā 38 % jauno skolotāju bija no projekta “Mācītspēks”.
Kā norāda nodibinājuma “Iespējamā misija” vadītāja Ramona Urtāne projekta mērķis ir skolotāja darbam piesaistīt spējīgus un motivētus dažādu jomu profesionāļus, kuri savas izvēlētās mācību jomas saturu ir jau iepriekš apguvuši augstākajā izglītībā, jo projektā šie profesionāļi apgūst tikai pedagoģiju un mācību priekšmetu metodiku. “Projekts šā brīža apjomā paredz iespēju vien 100 augsti motivētiem kandidātiem kļūt par skolotājiem kādā no Latvijas skolām, bet, kā zināms, vakanču skaits Latvijā ir daudz lielāks. Jāņem vērā, ka projekta dalībnieka un atbilstošas skolas vakances ģeogrāfiskā atrašanās vieta ne vienmēr sakrīt. Mēs darām visu iespējamo, lai sameklētu topošajiem skolotājiem atbilstošas vakances, un 98 procentos gadījumu tas arī izdodas,” ar gandarījumu atzīst R.Urtāne.
Jaunie pedagogi skolas direktoru vērtējumā
Projekta “Mācītspēks” ietvaros tika aptaujāti vairāk nekā 100 skolu direktori, kuri uzņēma skolās projekta dalībniekus – jaunos vispārējās izglītības skolotājus. Kā norāda iegūtie dati, skolas ir ieguvušas motivētus jaunos skolotājus, kuru darbu apzinīgi novērtē gan skolas direktori, gan pārējie pedagogi. 95% direktoru īpaši uzteic jauno skolotāju iniciatīvu darbā. Balstoties pozitīvajā pieredzē, skolu direktori vēlētos uzņemt dalībniekus arī nākamajā gadā. Tāpat arī, pēc direktoru domām, ir vairāki ieguvumi kopš brīža, kad projekta “Mācītspēks” dalībnieks uzsāka darba gaitas skolā.
“Gan skolas, gan mana pieredze ir bijusi ļoti pozitīva. Visaugstāk es vērtēju tieši sadarbības prasmes, atsaucību, kā arī ieinteresētību darīt darbu, ko viņi ir izvēlējušies, nomainot iepriekšējo specialitāti. Mēs esam ieguvuši radošus, atsaucīgus, zinošus un motivētus pedagogus,” stāsta Babītes vidusskolas direktore Ilze Rozenberga.
Teikto apstiprina arī Carnikavas skolas direktors Raivis Pauls. “Sadarbību vērtēju tikai pozitīvi. Mums skolā pašlaik strādā divi darbinieki no Mācītspēka, un abi divi, kā jau jaunpienākuši pedagogi, ir enerģiski.”
Raivis Pauls arī uzver, ka jaunie pedagogi ir atvērti jaunajam: “Viņi ir gatavi mēģināt citādākas metodes, ko zina arī pieredzējušie kolēģi, bet varbūt viņi tās negrib pamēģināt. Viņi ir atvērti komunicēt ar skolēniem.”
Skolēnu viedoklis – neatņemams vērtējums pedagoga darbam
Lai izvērtētu jauno pedagogu profesionalitāti no dažādiem aspektiem, svarīgi ņemt vērā ne tikai direktoru viedokli par jaunajiem darbiniekiem, bet arī skolēnu domas. Projekta ietvaros 630 skolēni, kuri mācās 1.-3. klasē, tika aptaujāti, lai noskaidrotu viņu savstarpējās attiecības un spēju saprasties ar skolotāju. Respondenti norāda, ka skolotājs pret skolēnu izturas labi, kā arī to, ka klasē, kur atrodas jaunais skolotājs, jūtas ļoti labi.
Projekta “Mācītspēks” atlases speciāliste Danute Grīnfelde: “Projekta dalībnieku atlasē vērtējam trīs kompetences: orientāciju uz cilvēku, orientāciju uz izaugsmi un orientāciju uz risinājumu. Droša, atbalstoša mācību vide un uz sadarbību vērstas skolēna un skolotāja attiecības ir būtisks mācīšanās priekšnoteikums. Projekta dalībnieku atlasē mērķtiecīgi meklējam apstiprinājumu topošo skolotāju spējai ne tikai sadzirdēt savu partneri, bet arī rēķināties ar atšķirīgu viedokli, un iekļaut cita vajadzības savā darbībā. Pievēršam uzmanību veidam, kā kandidāti pauž savus uzskatus; pārliecināmies, vai turpina ar cieņu izturēties pret sarunas biedru arī tad, kad viedokļi nesaskan.”
Divu gadu laikā par projektu “Mācītspēks” kopā interesi izrādījuši 2948 cilvēki, atlasi uzsāka kopā 1068 kandidāti, un 221 no viņiem ir izturēja atlasi. 95% no dalībniekiem ir apmierināti ar projektu “Mācītspēks”.
Projektu “Mācītspēks” īsteno Latvijas Universitāte, Liepājas Universitāte, Daugavpils Universitāte un nodibinājums “Iespējamā misija”, to pārrauga Izglītības un zinātnes ministrija. Projekts “Mācītspēks” tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta Nr. 8.2.1.0/18/I/004 “Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena “Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” ietvaros. Pieteikuma anketa un plašāka informācija par projektu “Mācītspēks” un citām pedagoģijas studiju iespējām pieejama www.esiskolotajs.lv.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.