Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Valsts segs pusi no padomju režīmu slavinošu objektu demontāžas izmaksām

Foto: “Unsplash.com”.

Pašvaldības savā administratīvajā teritorijā esošo padomju režīmu slavinošo objektu demontāžu finansēs no saviem līdzekļiem, bet pēc tam varēs pretendēt uz valsts budžeta līdzekļiem puses izdevumu segšanai atbilstoši faktiskajām izmaksām, otrdien nolēma valdība.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pieprasījumi būs jāiesniedz Valsts kasē ne vēlāk kā līdz 22.novembrim.

Ministru kabinets pieņēma Kultūras ministrijas (KM) sagatavoto Valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtību Latvijas teritorijā esošo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžai.

Saskaņā ar likumu publiskajā ārtelpā, publiskajā būvē vai publiskas personas iekštelpā aizliegts eksponēt pieminekļus, piemiņas zīmes, piemiņas plāksnes, piemiņas vietas, arhitektoniskus vai mākslinieciskus veidojumus un citus objektus, kas izvietoti Latvijas teritorijā kopš 1940.gada un atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem: slavina PSRS vai nacistiskās Vācijas okupācijas varu, ar to saistītu notikumu vai personu, slavina totalitārismu, vardarbību, militāru agresiju, karu un kara ideoloģiju, vai arī ietver padomju varas vai nacisma simbolus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ar likumu noteikts, ka demontējams Rīgā, Uzvaras parkā esošais padomju okupācijas monuments, bet citus demontējamos objektus noteicis Ministru kabinets.

Valdības apstiprinātā kārtība nosaka, ka objektu demontāžu finansē vienādā apmērā no valsts un tās pašvaldības, kuras teritorijā attiecīgais objekts atrodas, budžeta līdzekļiem. Objektu demontāžu gan primāri finansē no šim mērķim fizisko un juridisko personu ziedotajiem finanšu līdzekļus, ja tādi ir.

Portālā “Ziedot.lv” okupācijas pieminekļa nojaukšanai Uzvaras parkā tika savākti 268 385 eiro. Arī juridiskas personas piedāvājušas ziedot dažādus darbus, kas nepieciešami pieminekļa demontāžai.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Valdība noteica, ka valsts finansē ne vairāk kā 50% no kopējām objektu demontāžas izmaksām pēc fizisko un juridisko personu ziedoto resursu izlietojuma. Demontāžas darbu attiecināmās izmaksas ir objekta dokumentēšana un dokumenti demontāžas darbu veikšanai, tiešie demontāžas darbi, tajā skaitā transporta izmaksas un tehnikas īres izmaksas, atbrīvotās teritorijas sakopšana un demontāžas rezultātā radušos atkritumu apsaimniekošana.

Objekti pašvaldībām jādemontē ne vēlāk kā līdz 15.novembrim. Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu minētais termiņš neattiecas uz pieminekļa Uzvaras parkā pazemes daļas demontāžu un atbrīvotās teritorijas sakārtošanu. Šie darbi īstenojami līdz 2023.gada 30.jūnijam.

Attiecīgi Rīgas pašvaldībai valsts budžeta līdzekļu pieprasījums par pieminekļa virszemes daļas demontāžu atbilstoši faktiskajām izmaksām jāiesniedz līdz 22.novembrim, bet par pazemes daļas demontāžu – viena mēneša laikā pēc šo darbu veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2023.gada 7.jūlijam.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pieaicinot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes deleģētus speciālistus, KM vienas nedēļas laikā atbilstoši kompetencei izvērtēs un apstiprinās pašvaldību iesniegtos pieprasījumus. KM būs tiesīga pieprasīt no pašvaldības papildu informāciju un dokumentus.

Par apstiprinātajiem pieprasījumiem KM informēs Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM), kas kompensēs pašvaldībām izdevumus, pieprasot finansējumu no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.

Attiecībā uz fizisko un juridisko personu ziedojumiem apstiprinātā kārtība nosaka, ka pašvaldība ziedojumu uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajos aktos budžeta iestāžu grāmatvedības uzskaites jomā noteikto. Pašvaldībām informācija par ziedojumiem jāatklāj gada pārskatā.

LETA

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.