Gandrīz divus gadus, kopš 2022.gada 26.aprīļa, Gulbenes novada pašvaldības darbinieki iedzīvotāju uzdevumā risina praktiskos un juridiskos jautājumus, lai vilciena Rīga-Gulbene ceļā varētu atjaunot pieturvietu Jaungulbenē.
Viss sākās ar 176 iedzīvotāju parakstu savākšanu un iesniegšanu Satiksmes ministrijai, rosinot atjaunot vilciena pieturvietu Jaungulbenē. Iedzīvotāju pārstāvniecību uzņēmās jaungulbeniete Dace Kurša, kura strādā pašvaldības Īpašumu pārraudzības nodaļā. 10.janvārī tieši viņa bija klāt, kad Jaungulbenē ieradās VAS “Latvijas dzelzceļš” izbraukuma komisija 7 cilvēku sastāvā. Novērtējuši situāciju un noteikuši pirmā vagona apstāšanās vietu saskaņā ar normatīviem.
“Prasības ir tracinošas! Rodas sajūta, ka Jaungulbenē vajag nodrošināt tādu pašu dzelzceļa staciju, kāda ir Rīgā, kaut paredzams, ka vilciens te piestās tikai uz 5 minūtēm,” “Dzirkstelei” saka Jaungulbenes pagasta pārvaldes vadītājs Aleksandrs Vasiļjevs.
Viņš arī ir izbrīnīts, kāpēc šis process no saskaņošanas viedokļa ar atbildīgajām valsts iestādēm ir tik ilgstošs.
A.Vasiļjevs uzskata, ka AS “Pasažieru vilciens” gūs ienākumus no tā, ka pasažieri izkāps un iekāps Jaungulbenes pieturvietā.
Vilciena maršrutā Rīga-Gulbene, visticamāk, uz Lieldienu laiku atkal pieturas punktā “Jaungulbene” varēs iekāpt un izkāpt pasažieri – tā “Dzirkstelei” saka pašvaldības Īpašumu pārraudzības nodaļas speciāliste Dace Kurša.
Pašvaldība pagājušā gada nogalē ir veikusi VAS “Latvijas dzelzceļš” uzdotos “mājasdarbus”, lai Jaungulbenes pieturā varētu notikt dzelzceļa pasažieru apkalpošana atbilstoši visām drošības prasībām.
“Dzirkstele” jau rakstīja šeit
VAS “Latvijas dzelzceļš” 10.janvārī piedalījās izbraukuma komisijas sanāksmē pieturas punktā “Jaungulbene”, lai apsekotu veikto darbu izpildi un pasažieru infrastruktūras tehnisko stāvokli.
“Tiks sastādīts akts (to nosūtīs vispirms VSIA “Autotransporta direkcija” – red.), un “Latvijas dzelzceļš” informēs pasažieru pārvadātāju AS “Pasažieru vilciens”, ka pieturas punkts “Jaungulbene” ir atvērts,” “Dzirkstelei” skaidro VAS “Latvijas dzelzceļš” preses sekretāre Agnese Līcīte.
D.Kurša bilst – teikts, ka šim juridiskajam procesam – aktiem un atļaujām – vēl vajadzēs apmēram 30 dienas. No VAS “Latvijas dzelzceļš” puses esot arī izskanējuši ieteikumi pašvaldības adresē. Piemēram, par to, ka pieturvietā vajag pastiprināt mākslīgo apgaismojumu, lai perons būtu apgaismots no divām pusēm.
A.Vasiļjevs stāsta, ka dzelzceļa pieturā Jaungulbenē ir uzstādīta agrāk jau lietota nojume, nevis pirkta jauna. Tā ir vecā, demontētā autobusa pieturvietas nojume, kura tika saglabāta un gaidīja savu “otrās dzīves” brīdi. Pirms uzstādīšanas nojume ir atjaunota, uzlabota. Ir sagatavoti arī soliņi.
“Tas viss neko daudz pagaidām nav izmaksājis, piemēram, krāsu pirkām,” saka A.Vasiļjevs.
Atjaunots arī apgaismes stabs pieturvietā. Pašvaldības Īpašumu pārraudzības nodaļas vadītājs Kristaps Dauksts “Dzirkstelei” teic, ka šeit izmaksas saistītas galvenokārt ar elektriķa darba apmaksu. A.Vasiļjevs piebilst – esošajam apgaismes stabam nomainīts gaismeklis, kas izmaksāja 80 eiro.
“Bet uz priekšu vēl būs izdevumi. Pieturvietai ir jāpapildina grants segums. Jāizveido paaugstinājums, jo laika gaitā platforma ir nosēdusies. Šie materiāli būs jāpērk. Tas notiks uz pavasara pusi. Šobrīd to nedarīsim. Būs jāpielabo arī piebraucamais ceļš un vēl plānojas, ka pieturā papildus būs jāuzliek vēl divi apgaismes stabi,” stāsta A.Vasiļjevs.
VSIA “Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību speciāliste Sanita Heinsberga “Dzirkstelei” norāda, ka dzelzceļa pieturvieta Jaungulbenē atrodas uz pašvaldības zemes un tieši pašvaldība ir atbildīga par tās izveidi atbilstoši drošības un citām normatīvajām prasībām.
A.Vasiļjevs lēš, ka pašvaldībai arī turpmāk būs jārēķinās ar izdevumiem Jaungulbenes dzelzceļa pieturas uzturēšanā. Piemēram, ziemā no sniega būs jāattīra perons. Tāpat būs jānodrošina laternu funkcionēšana un jāmaksā par patērēto elektrību.
Pasažieru vilciens Rīga-Gulbene kursē piektdienās, sestdienas un svētdienās. Savukārt no Gulbenes uz Rīgu vilciens sestdienās kursē divas reizes un vienu reizi svētdienās. Līdz Gulbenei vilciens nonāk mazliet ilgāk nekā 3 stundās.
Bet tā nojume izskatās tāda riktīgi bomzīga. Un 80 eur par lampu neizklausās pēc investīciju projekta Rīgā. Nu tur granti piebērt vēl 100 eur. Tās ir pārmērīgas prasības no tās pašvaldības? Ko ta sēž caurām dienām tajā Gulbīti? Ko tur var darīt? Pētīt lietotu škodu sludinājumus ssā? Vajag uzzināt otras puses viedokli.
Isti nav skaidrs, kā var atrast 90 štukas, lai gulbenē izskaistinātu pamestu dzelzceļa līniju 900m garumā, bet te, par kaut kādiem 80 eur ir cepiens, lai cilvēki varētu braukt uz Rīgu šancēt un mācīties. Tas tik parāda to pašvaldības tēriņu bezjēdzību! Priekš kam tā estrāde Jaungulbenē bij vajadzīga? 11 mēnešus gadā stāvēs tukša. Bet pieturai naudas nav…
tad jāsāk krāsot olas
Slīmests tik čīkst…
Vajadzīgām lietām jau nekad nav, tikai tingel-tangeļiem.
Nu vispār jau sliedes arī atrodas uz pašvaldības zemes. Tās tad arī jāuztur un pēc vajadzības jāmaina pašvaldībai, jeb vai tomēr Latvijas dzelceļam jārūpējas par savu infrastruktūru?