Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Nav aizliegts, ir atļauts? Rosina izveidot oficiālu Gulbenes novada “TikTok” kontu

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Bieži sociālajos tīklos meklējam sasaisti ar vietu, kurā dzīvojam, kuru pārstāvam. Mums tas ir Gulbenes novads. Tomēr sociālie tīkli reizēm arī sagādā pārsteigumus, jo daži interneta lietotāji dēvē sevi par “Gulbenes novadu” un izmanto novada logo.

Personificējas ar novada logo un ģerboni
Ar atslēgvārdiem “Gulbenes novads” ielūkojoties vietnē “TikTok.com”, var ieraudzīt pavisam četrus anonīmus profilus, kur profila attēls – Gulbenes novada logo. Vienā gadījumā ir izmantots vecais Gulbenes novada logo (ar sarkano izsaukuma zīmi), kas bija spēkā līdz 2022. gada 30. septembrim, bet trīs citos gadījumos – jaunais logo (ar bezgalības zīmi), kas ir spēkā joprojām.
Verot vaļā šos profilus, vienā no tiem redzami novada jauniešu fotoattēli, ar domu izvērtēt skaistākos. Profilam ir 256 sekotāji. Pārējos trīs profilos – vienā nav nekādu attēlu vai video, otrā ir ne tik smukas dāmas un dīvaina sēkšana fonā, bet trešajā profilā ir joku video ar dažādiem skatiem un pierakstu “Gulbenes iedzīvotāji domā vietu priekš dzimšanas dienas/vārda dienas svinēšanas”.

Vēl “TikTok.com” vietnē divu citu profilu attēlos ir redzams Gulbenes novada ģerbonis ar trim gulbjiem uz sarkana fona vienā gadījumā, bet otrā – uz melna fona. Tālāk, verot vaļā šos profilus, atkal jau ir redzami jauniešu foto.
Kā vērtēt šādu Gulbenes novada pašvaldības logo un ģerboņa izmantošanu? Ko par to domā pašvaldības aģentūras “Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centrs” vadītāja Simona Sniķe, kura stāvējusi klāt pašvaldības logo izveidē?


Viņa “Dzirkstelei” saka – pati nav vietnes “TikTok.com” lietotāja un arī viņas vadītajai aģentūrai tur nav sava profila. Viņa no pašvaldības informācijas tehnoloģiju speciālistiem ir dzirdējusi lūgumu nelietot šo interneta vietni un tur neveidot savas iestādes kontu.
Pašvaldības mārketinga un komunikācijas vadītāja Lana Upīte “Dzirkstelei” saka: “Pašvaldībai konta “TikTok.com” platformā nav un arī neplānojam.” Par viltus profiliem, izmantojot novada identitātes zīmes, L.Upīte teic: “Apskatīju minētos kontus. Vienam uzrakstīju, pārējos nobloķēju. Nav pieņemami šādam saturam.” Tajā pašā laikā viņa norāda, ka tēmturis #gulbenesnovads ir kā vietas norāde un tā lietošanu pašvaldība nevar ietekmēt, jo tam nav tiešās saistības ar pašvaldību, tēmturis ir vispārīgs piederības un vietas apliecinājums.

Ziņot sociālajam tīklam
Aktīva vietnes “TikTok.com” lietotāja novadniece Ance Lauva-Salnāja šo situāciju “Dzirkstelei” komentē: “Tas, ka iedzīvotāji izmanto tēmturi #gulbenesnovads un publicē saturu, ir signāls par novada klātbūtni digitālajā vidē. Cilvēki runā, dalās, atpazīst. Tas ir dabisks un bieži vien vērtīgs veids, kā veidojas novada tēls — ne tikai caur oficiāliem kanāliem, bet arī caur iedzīvotāju saturu. Protams, tas ir gadījumos, ja šis tēmturis tiek lietots atbilstoši. Kas attiecas uz Gulbenes novada logo neatbilstošu lietošanu “TikTok.com” — ir grūti kontrolēt, kas un ko liek internetā un kā tālāk tiek izmantots publicētais saturs. Vienīgais, ko darīt situācijā, kad logo tiek neatbilstoši izmantots, ir lietot ziņošanas funkciju “TikTok.com”. Tas gan ne vienmēr nozīmē, ka kaut kas reāli tiks darīts no “TikTok.com” puses, bet mēģināt var. Ko var reāli darīt: izveidot oficiālu Gulbenes novada “TikTok.com” kontu, radot pievilcīgu digitālo tēlu, kas piesaista, — tad iedzīvotāji paši vairāk sāks dalīties ar kvalitatīvu saturu un dīvainie profili izbalēs uz šī fona.”

Kādiem mērķiem izmanto?
Novada pašvaldības policijas priekšnieks Mārtiņš Didrihsons-Linards laikrakstam teic: “Viss ir atļauts, kas ar normatīvo aktu palīdzību nav aizliegts. Cita runa ir par ētikas normu ievērošanu.”
Pašvaldības vecākā juriste Laima Priedeslaipa “Dzirkstelei” saka, ka katrs gadījums par nepiemērotu novada simbolikas vai vizuālās identitātes izmantošanu būtu jāizskata atsevišķi.
“Jāsaprot, kas tiek izmantots, kādiem mērķiem. Dažādi aspekti ir jāvērtē,” viņa skaidro.
Ja ir pierādījumi par notikušu pārkāpumu, pašvaldība var uzsākt administratīvo lietu. Vērā jāņem ne tikai pašvaldības saistošie noteikumi, bet arī citi valstī spēkā esošie normatīvie akti, saka L.Priedeslaipa.
Novada jauniešu centra “Bāze” jaunatnes darbiniece Amanda Timoško “Dzirkstelei” saka: “Uzskatu, ka šādi profili būtu jālikvidē, neuzskatu, ka ir pareizi lietot mūsu novada logo šādām aktivitātēm, – tas ir nepieņemami. Tomēr vai ir iespējams to ietekmēt – tas ir grūts jautājums. Vienīgi, ja mēs kā sabiedrība iesniedzam lietotnē “TikTok.com” sūdzības par konkrētajiem profiliem, tad pastāv iespēja, ka lietotne tos dzēsīs. Nav ne jausmas, kā jaunieši ir iedomājušies izmantot novada logo šādām aktivitātēm.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

FAKTI
● Par Gulbenes novada simboliku ir uzskatāmi Valsts heraldikas komisijas apstiprinātie10 ģerboņi (novada pilsētas un pagastu) un 4 karogi (novada, pilsētas un pagastu). To lietošanu nosaka pašvaldības saistošie noteikumi “Par Gulbenes novada simboliku”. Tajos teikts: lai saņemtu atļauju Gulbenes novada simbolikas izmantošanai, fiziskajai vai juridiskajai personai pašvaldībā ir jāvēršas ar iesniegumu atļaujas saņemšanai; par simbolikas lietošanas noteikumu pārkāpšanu personas ir saucamas pie administratīvās atbildības.
● Gulbenes novadam kopš tā izveides 2009. gadā pavisam ir bijuši trīs logo. Jaunākais, kas apstiprināts novada domes 2022. gada 29. septembra sēdē, no juridiskā viedokļa skaitās novada vizuālā identitāte, nevis simbolika. Logo lietošanai ir izveidota Gulbenes novada zīmola dizaina vadlīniju grāmata, kurā teikts: “Vizuālā identitāte ir jāciena, taču tā nav jāuztver kā negrozāms un nepārkāpjams likums. Ir pieļaujamas atkāpes, ņemot vērā labas gaumes un stila principus.”
Avots: Gulbenes novada pašvaldība

Ir jādomā, ko skatīties, ko neskatīties internetā
Ralfs Rubenis no mūzikas grupas “Tranzīts” pauž, ka mētāties ar Gulbenes novada nosaukumu, kā daži dara vietnē “TikTok.com”, nav labi un nav pareizi. “Bet tāda ir tā realitāte. Tāpēc katram cilvēkam, lietojot sociālos tīklus, ir kritiski jāvērtē viss, ko tur redz, un jāizlemj, ko tur skatīties un ko neskatīties. Tādā pasaulē mēs tagad dzīvojam,” viņš atzīst.
Novada vidusskolas skolotāja Biruta Rukmane par bērnu un jauniešu neiederīgu uzvedību interneta vietnē “TikTok.com” “Dzirkstelei” pauž: “Tā ir pilnīga vecāku atbildība, ko viņu bērni dara. Tas ir tāpat kā ar smēķēšanu. Oficiāli nopirkt nevar, bet pīpē! Kur viņi dabū? Vecākiem ir jāredz, ko viņu bērni dara. Neviens cits no malas to neizkontrolēs. Bērniem šodien ļoti pietrūkst vecāku uzmanības. Bieži, kad skolēniem jautāju, vai viņi par tādam tēmām runā mājās, atbildes vietā redzu ieplestas acis. Mēs, pedagogi, jau varam teikt skolēniem, kas ir un kas nav labi, bet mums nav tiesību kontrolēt viņu uzvedību internetā. Vecākiem gan ir tādas tiesības.”

Vai viltus profilus internetā veido tikai jaunieši?
Nav nekādu garantiju, ka Gulbenes novada anonīmos profilus vietnē “TikTok.com” ir veidojuši tieši gados jauni cilvēki – “Dzirkstelei” saka novada jauniešu centra “Bāze” komunikācijas speciāliste Džesija Olekša.
“Piemēram, ir tiešraides diskusija un tur apakšā lasāms “Gulbenes novada” komentārs. Retais atvērs profilu, lai pārliecinātos, vai tas patiešām ir “Gulbenes novads”. Notic. Nupat redzēju līdzīgu situāciju, kad “laivas” jeb tiešsaistes diskusijas lakā bija lasāmi komentāri no profiliem “Valsts policija” un “Degpunkts”. Viltus profili! Tas viss tā notiek tikai tāpēc, lai iesaistītos komentēšanā un neviens nezinātu, kas patiesībā ir šis komentētājs,” saka D.Olekša.
Viņa piebilst, ka noteikti viltus profilus sociālajos tīklos var mēģināt nosūdzēt, taču nav pārliecības, ka vienmēr tiks reaģēts. “Ja sūdzēsies viens cilvēks, tam būs mazāks efekts kā tad, ja sūdzēsies vairāki cilvēki, aicinot bloķēt viltus profilu,” teic D.Olekša. Runājot par nepiemērotu Gulbenes novada logotipa izmantošanu vietnē “TikTok.com”, D.Olekša domā tā: ja par to sūdzēsies pašvaldības komunikācijas speciālists, tam būs lielāks svars.

Jāziņo par novada zīmola nepiemērotu izmantošanu
Gulbenes paša jaunākā logo izstrādātājas – SIA “Triple Bounce” – pārstāve Gita Cīrule-Ostvalde “Dzirkstelei” pauž, ka šeit ir runa par globālu sociālo tīklu un interneta lietošanas problēmu. “Ikviens novadā var veicināt Gulbenes novada zīmola atpazīstamību un ietekmēt reputāciju. Tādēļ, lai apliecinātu savu piederību novadam, lepotos ar to un kopīgi svinētu panākumus, pašvaldība pat aicina izmantot Gulbenes novada grafiskās identitātes elementus. Mirkļbirkas #gulbenesnovads aktīva izmantošana ir labs signāls. Diemžēl sociālajos medijos bieži tiek novērota nesaskaņota materiālu izmantošana, viltotu profilu darbība, cieņu aizskaroša un ar zīmolu (vai personu) nesaistīta satura publicēšana. Šādos gadījumos pašvaldības pārstāvji un sabiedrība tiek aicināta ziņot sociālo tīklu administrācijām ar mērķi panākt to bloķēšanu vai darbības apturēšanu.”
Anda Rožukalne, Rīgas Stradiņa Universitātes profesore “Dzirkstelei” pauž, ka kādam nezināmajam sociālajos tīklos pasludināt sevi par Gulbenes novadu – tā ir “pašvaldības identitātes piesavināšanās, vēlme maldināt un manipulēt ar lietotājiem, ietekmēt algoritmu, kas šādas iestādes kontu vērtē kā svarīgu, tad ir iespējams izmantot tā iegūto un uzturēto popularitāti”.

SIF_MAF2024 #stiprakopienastipravalsts
Projektu “Stipra kopiena – stipra valsts” līdzfinansē “Mediju atbalsta fonds” no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild “Dzirkstele”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.