
FOTO: GATIS BOGDANOVS
Satiksmes ministrijai ir plāns pievienot Valsts tehniskās uzraudzības aģentūru (VTUA) valsts akciju sabiedrībai “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD).
Biedrības “Zemnieku saeima” valdes loceklis Mārtiņš Trons norāda, ka VTUA pakalpojumus nodrošina 24 klientu centros, kas izvietoti tuvāk lauksaimniekiem reģionos. CSDD centri galvenokārt koncentrēti lielākajās pilsētās, kas nozīmētu mazāku pakalpojumu pieejamību reģionu iedzīvotājiem.
Biedrība atgādina, ka VTUA un CSDD funkcijas ir atšķirīga. CSDD darbība galvenokārt saistīta ar transportlīdzekļu satiksmi, vadītāju kvalifikāciju, satiksmes drošību un e-mobilitāti, savukārt VTUA specializācija ir lauksaimniecības tehnikas tehniskā uzraudzība, darba drošība, agregātu sertifikācija un kultūrvēsturisko funkciju uzturēšana.
Pastāv risks
Ja šobrīd tiek solīts saglabāt VTUA esošās darba vietas, nepaaugstināt pakalpojumu cenas lauksaimniekiem un nodrošināt pakalpojumu pieejamību reģionos, tad, apvienojot VTUA ar CSDD, pastāv būtisks risks, ka šos solījumus nebūs iespējams īstenot. Balstoties uz Konkurences padomes secinājumiem, biedrība uzskata, ka sarunas par jebkādu apvienošanu ir jāpārtrauc.
M.Trons uzsver, ka lauksaimniecības tehnikas izmantošana ir sezonāla un cieši saistīta ar darba drošību laukos, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu un specifisku normatīvo regulējumu.
CSDD šādas kompetences nav, tāpēc tās apguvei būtu jāpiešķir jauni resursi un speciālisti, kas neatnestu tos finansiālos ietaupījumus, ko plānots iegūt no VTUA funkciju novirzīšanas CSDD.
Neies apskati, brauks tāpat
Lauksaimniecības nozari ļoti uztrauc fakts, kā VTUA funkciju novirzīšana CSDD ietekmētu specializēto transporta līdzekļu tehniskās apskates jautājumus.
“Daudzi lauksaimnieki joprojām izmanto arī 80. gados ražotos kravas automobiļus. Saņemam signālus, ka šīs mašīnas vairs nevar iziet tehnisko apskati, jo neatbilst dūmgāzu prasībām, lai gan atrodas tehniski drošā un noteikumiem atbilstošā tehniskā stāvoklī. Tas pats attiecas arī uz traktoriem, un pastāv risks, ka daļa tehnikas no ceļiem pazudīs. Ja CSDD vieglās mašīnas apskati iziet 60 procenti ar pirmo reizi, tad kas notiks ar tiem smagajiem transportlīdzekļiem, kas ražoti padomju laikā? Tie, kam ir šādi traktori, nu neies šo apskati, brauks tāpat. Riskēs, nebūs ieguvēju,” “Dzirkstelei” saka M.Trons.
Izaicinājumu jau tā ir pietiekami daudz
M. Trons “Dzirkstelei” stāsta, ka sākumā, uzzinot par šo ideju, likās, ka tā arī būs, ka ar smago tehniku būs jādodas uz CSDD.
“Bet CSDD stāsta, ka ne. Proti, traktoriem un kombainiem nebūs jābrauc uz CSDD punktiem. Ja Gulbenē ir kravas mašīnu tehniskās apskates punkts, tad, piemēram, Balvos, Alūksnē un Ludzā nav. CSDD stāsta, ka viņi brauks uz laukiem, uz saimniecībām, ciematu centriem un nekas jau nemainīsies, un inspektorus paņems darbā. Tad jautājums: ja inspektorus paņem darbā, sistēma ļoti nemainās, tad jēga kāda? Taisot lielu, skandalozu reformu, iegūst to, ka samazina dažas štata vietas, piemēram, VTUA direktors, sekretāre, varbūt grāmatvede, bet inspektori paliks, muzeji paliks, jo VTUA uztur divus muzejus – Valsts lauksaimniecības muzeju un Kārļa Ulmaņa piemiņas muzeju “Pikšas”. Tajā pašā laikā CSDD ir labi atalgota valde, ir labi atalgota padome, un varbūt ar to ir jāsāk. Vairāk tas izskatās pēc tāda politiskā kašķa. Nāk pirmsvēlēšanu laiks un nu partijas savā starpā sāk kašķus, kas nav forši, un mēs kā nozare esam pa vidu. Lauksaimniekiem tāpat šogad izaicinājumu ir pietiekami daudz un vēl šis,” uzsver M.Trons.
Viņš arī norāda, ka tas šobrīd ir plāns. “Nav nekas pieņemts. Mēs ceram, ka Satiksmes ministrija izvērtēs situāciju un nevirzīs uz priekšu šo ideju. Bet viņiem ir tiesības arī virzīt šo ideju uz priekšu,” saka M.Trons.