Vai, braucot ar apvidus automobili, vienmēr būtu jāieslēdz visu četru riteņu piedziņa?
Vai, braucot ar apvidus automobili, vienmēr būtu jāieslēdz visu četru riteņu piedziņa?
Pievērsīsim uzmanību apvidus automobiļiem, kuriem pamatā ir divi dzenošie riteņi – aizmugurējie, bet priekšējos vajadzības gadījumā var pieslēgt. Parasti šāda tipa transmisijā nav starpasu diferenciāļa un šāda tipa transmisijas ir, piemēram, lielai daļai ASV ražotiem apvidus auto.
Pilnpiedziņas sistēmām: jānodrošina maksimāla saķere ar ceļa virsmu; jāgarantē droša braukšana neatkarīgi no riteņiem pievadītā griezes momenta; visu riteņu piedziņa nekādā ziņā nedrīkst ietekmēt bremžu sistēmas un ABS darbību; piedziņai jābūt ar augstu lietderības koeficientu, mazu svaru un augstu drošumu darbā.
Apskatu sāksim ar eksperimentu. Lai pārliecinātos, kā pilnpiedziņas automobilis uzvedas uz ceļa, veiksim vairākus eksperimentus ar “JEEP Wrangler”, kuram, kā zināms, ir aizmugures riteņu piedziņa, bet pieslēdzama ir pilnā piedziņa bez starpasu diferenciāļa. Eksperimenta būtība ir šāda: automobili “JEEP Wrangler” velkam trosē, kura pieāķēta citam automobilim caur spēka mērītāju – dinamometru. Šādi var konstatēt spēku, kas jāpieliek automobilim, lai tas vienmērīgi kustētos. Mērījumus veicam gan kustībā pa taisnu ceļa posmu, gan kustībā pa apli, kura rādiuss tuvs automobiļa minimālajam pagriešanās rādiusam. Eksperimentā izmantojam arī dažādu izmēru riepas: 31×10,5 R15 un 35/14-15LT, gaisa spiediens riepās – atbilstoši rūpnīcās noteiktajam.
1.eksperiments: braucam pa apli, kura rādiuss tuvs minimālajam automobiļa pagriešanas rādiusam, ceļa segums – sauss asfaltbetons, riepas 31×10,5 R15, šai gadījumā spēks, kas jāpieliek, lai automobilis pārvietotos: ja transmisija ir nesabloķēta ņ80…120kg, ja transmisija sabloķēta ~150…300kg, turklāt parādās triecienveida slodze uz stūri.
2.eksperiments: braucam pa apli, kura rādiuss tuvs automobiļa minimālajam pagriešanas rādiusam, ceļa segums – asfaltbetons, uz kura ir smiltis, riepas 31×10,5 R15, šajā gadījumā spēks, kas jāpieliek automobilim, lai tas vienmērīgi pārvietotos: ja priekšas tilts nav ieslēgts ~80…120kg, ja priekšas tilts ir pieslēgts ~150kg.
Turpinājums sekos
(žurnāls “Mans Īpašums”)