Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

REKLĀMA: LED automašīnu gaismas: tehnoloģija ar vienu būtisku, bet īslaicīgu trūkumu

Mēs bieži aizmirstam, ka automašīnu priekšējie lukturi ne tikai pilda savu primāro funkciju – apgaismo ceļu, bet ir arī enerģijas patērētāji. Braukšana ar ieslēgtām gaismām tiešā veidā ietekmē degvielas patēriņu, ņemot vērā jaunākās tendences automobiļu nozarē, arī elektromobiļu elektroenerģijas patēriņu. Tomēr LED tehnoloģija var samazināt zudumus.

Nomainot visas automašīnas spuldzes uz LED (gaismas diodes) apgaismojumu, varētu ietaupīt aptuveni 60 procentu enerģijas, salīdzinot ar parasto halogēna spuldžu enerģijas patēriņu. Un tas, protams, samazinātu arī degvielas patēriņu un izmešus.

Taču LED gaismu priekšrocības ir ne tikai ekonomija un ekoloģija. LED nodrošina labāku redzamību un jaunu apgaismojuma tehnoloģiju attīstību. Piemēram, halogēna spuldze dod dzeltenu gaismu, bet LED var spīdēt ar 5500 kelvinu spilgtumu, kas jau ir līdzvērtīgs dienas gaismas spilgtumam. Automašīnās izmantotās gaismas diodes izstaro sarkanas, zaļas un zilas gaismas sajaukumu, ko cilvēks redz kā baltu.

LED tehnoloģija nodrošina arī drošību uz ceļa, jo ļauj veidoties un koncentrēties gaismai noteiktos ceļa apgabalos, pateicoties lukturu struktūrai, kas ļauj izveidot vairākas atsevišķas LED „kabatas“ vai „tuneļus“. Līdz ar to priekšējos lukturus var pielāgot videi un mainīgajiem apstākļiem. Piemēram, šī tehnoloģija ļauj apgaismot ceļu tālu uz priekšu, bet vairākus LED segmentus priekšējos lukturos var izslēgt, lai novērstu atspīdumu no pretimbraucošā vadītāja, atkarībā no situācijas. Rezultātā kreisā galvenā luktura intensitāte var tikt samazināta, bet labajam galvenajam lukturim jāturpina izgaismot ar pilnu jaudu, lai nodrošinātu labu redzamību.

Vēl lielāks solis – priekšējie lukturi ar lāzera moduļiem tālās gaismas funkcijai. Piemēram, lāzera modulis, kas izstaro zilu gaismu, kas iet caur fosfora pārveidotāju, izstaro 5500 kelvinu gaismas. Atstarojot no spoguļa, šāds gaismas stars var spīdēt dažus simtus metru uz priekšu un, ja nepieciešams, automātiski satumst.

Tomēr progresīvas tehnoloģijas tiek izmantotas ne tikai priekšējiem, bet arī aizmugurējiem lukturiem. Piemēram, ražotāji tiem izmanto organiskās gaismas diodes (OLED). Katrs no tiem sastāv no vairākiem slāņiem, kas ir 200 reižu plānāki par cilvēka matiem.

Visbeidzot, gaismas diodes tiek izmantotas arī iekšējam apgaismojumam. Iespēju mainīt apgaismojuma LED krāsu ir iecienījuši daudzi autoražotāji, jo tā ļauj radīt unikālus risinājumus, kas nebūtu iespējams ar vienkāršām spuldzēm.

Protams, pagaidām šādas tehnoloģijas ir ļoti dārgas un tiek izmantotas tikai luksusa un dārgās automašīnās. Dažkārt šādas gaismas tiek piedāvātas kā papildu, bet tā ir ļoti dārga iekārta arī lētākos modeļos. Tātad tirgū joprojām ir daudz automašīnu, kurās tiek izmantotas halogēna spuldzes, taču tas, iespējams, ir tikai laika jautājums, kad LED tehnoloģija kļūs lētāka.

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.