Gulbenē izjaukta no Igaunijas atvestā tvaika lokomotīve. Šodien tās stāvokli novērtēs eksperti, lai pēc tam pamazām varētu sākt atjaunošanu.
Gulbenē izjaukta no Igaunijas atvestā tvaika lokomotīve. Šodien tās stāvokli novērtēs eksperti, lai pēc tam pamazām varētu sākt atjaunošanu.
SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” direktors Osvalds Lucāns klāsta, ka lokomotīvi atjaunos vietējie dzelzceļnieki Augusts Lasmanis un Hugo Lūsis, viņiem palīdzēs igauņu kolēģis Peters Klauss.
“Izjauktās lokomotīves detaļu novērtēšana notiks, izmantojot speciālu aparatūru. Tikai pēc tam būs skaidrs, cik laika prasīs atjaunošanas darbi un kad var prognozēt to pabeigšanu,” saka O.Lucāns. Viņš pauž, ka līdz šim SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” jūt labvēlību un interesi par notiekošo Satiksmes ministrijā un tai pakļautajās institūcijās.
Jau rakstījām, ka augusta beigās bānītim no Lavasāres dzelzceļa muzeja Igaunijā atvesta 1950.gadā Čehoslovākijā PSRS dzelzceļa vajadzībām būvēta tvaika lokomotīve. Tā ir igauņu īpašums, kas saskaņā ar līgumu nodots SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” lietošanā uz 15 gadiem. Lokomotīve nebija lietošanas kārtībā, tā ir jāremontē. Bānīša simtgades svētkos šoruden lokomotīve bija novietota pie Gulbenes stacijas uz šaursliežu dzelzceļa sliedēm, to vēl neizjauktu varēja apskatīt ikviens interesents.
Lokomotīve uz Gulbeni atceļojusi saskaņā ar sešu Eiropas valstu kopsadarbības projektu. Lokomotīves remontam un popularizēšanai paredzēts finansējums – 187 500 eiro, no tā 60 procenti ir Eiropas Savienības nauda, bet 40 procenti – vietējais līdzfinansējums. Šāds atbalsts gūts, piedaloties starptautiskā industriālā mantojuma saglabāšanas projektā, kas guvis 1,5 miljonu eiro finansējumu. Šajā projektā iesaistījušās sešas valstis – Grieķija, Lielbritānija, Nīderlande, Spānija, Francija un Latvija.