Piektdiena, 19. decembris
Lelde, Sarmis
weather-icon
+2° C, vējš 0.45 m/s, D-DR vēja virziens

Autovadītāju redze netiek pietiekami kontrolēta

Satraucoši
ir
Vision
Express

klientu aptaujā iegūtie rezultāti, kas atklāja, ka nereti
autovadītāji, kuriem nepieciešamas brilles, sēžoties pie
automašīnas stūres, reizēm tās aizmirst uzlikt vai apzināti to
nedara. Noteikumos par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu
vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu
vadītāju kvalifikāciju uzskaitīta virkne prasību, kas nosaka
redzes traucējumus, kad autovadītājam ir obligātas brilles, lai
neapdraud sevi un citus.

Aptaujā
noskaidrots,
ka starp tiem cilvēkiem, kuriem nepieciešamas tāluma brilles, 23%
aptaujāto pie stūres sēžas bez tām.
Pārsvarā tas attiecas uz cilvēkiem, kuriem ir nelielas redzes
problēmas un kuri ikdienā brilles nēsā noteiktos apstākļos –
dodoties
uz teātri,
skatoties televizoru vai kuriem brilles būtu jāvelk pie spēkrata
stūres.

Vision
Express optometriste Kristīne Buile:

“Autovadītājam jābūt pietiekami asai redzei un labi jāpārredz
ceļš, lai varētu droši vadīt automašīnu. Gandrīz 90% no
cilvēka reakcijas spējām ir atkarīgas no viņa redzes. Brīdī,
kad izvēlamies nelikt brilles, sēžoties pie stūres, lai gan mums
tās ir nepieciešamas, mūsu reakcijas ātrums krietni samazinās.
Latvijā nav statistikas, kas parādītu, cik bieži braukšana bez
brillēm ir kļuvusi par iemeslu ceļu satiksmes negadījumiem.
Lielbritānijas apdrošinātāju veiktais pētījums rāda, ka tiem
autovadītājiem, kuri nenēsā brillēs, bet kuriem tas būtu
jādara, ir četras reizes lielāka iespēja izraisīt autoavāriju.”

Īpaši
svarīga ir redzes spēja tieši mijkrēslī – iestājoties rudenim,
tas ir laika posmā no 16.00 līdz 20.00, uzsver Kristīne Buile.
“Šajā laikā redzamība kopumā ir apgrūtināta, neliekot
brilles, cilvēks nespēj pietiekami ātri reaģēt uz neparedzamu
situāciju – savlaicīgi saskatīt ceļazīmes vai šķēršļus uz
ceļa. CSDD statistika liecina, ka aptuveni trešdaļa jeb 29,7% no
visiem ceļu satiksmes negadījumiem notiek tieši minētajā laika
posmā. Tāpēc, cilvēks, kurš izvēlas nelikt brilles, izturas
bezatbildīgi ne vien pats pret savu dzīvību un veselību, bet arī
pret līdzcilvēku dzīvībām. Arī arguments “aizmirsu” –
nevar kalpot par attaisnojumu”.

Kāda
no aptaujas dalībniecēm atzina, ka bija ieradusies uz redzes
pārbaudi ar kontaktlēcām acīs, nosaukusi visus objektus, ko
nepieciešams, un, ja nebūtu pati atcerējusies, aizietu bez
konkrētas atzīmes, ka nepieciešams nēsāt redzes korekcijas
līdzekli. Šai dāmai nav nelielas redzes problēmas, bet -7
dioptrijas. Vairāki cilvēki atzina, ka, policisti, apturot auto,
nekad nav pārliecinājušies vai ir jānēsā redzi koriģējošas
brilles, kontaktlēcas.

Redzes
veselības novērtējumu transportlīdzekļu vadītājiem un
pretendentiem veic reizē ar pirmreizējo un kārtējo veselības
pārbaudi ik pēc 10 gadiem (AM, A1, A, B1, B, BE kategorijām).
Personām pēc 60 gadu vecuma – ik pēc trīs gadiem.

“Patreiz
noteiktais redzes pārbaudes biežums autovadītājiem – 10 gadi –
ir par garu. Mēs vienmēr iesakām veikt redzes pārbaudes ne retāk
kā vienu reizi gadā. Ja cilvēkam nav bijušas problēmas ar redzi
brīdi, kad viņš saņēmis autovadītāja apliecību, tādas var
parādīties, piemēram, pēc trim gadiem. Autovadītāja apliecībā
attiecīgā atzīme netiks veikta vēl vismaz septiņus gadus. Līdz
ar to, šajā laikā arī policija nevarēs sodīt vai brīdināt
autovadītāju par briļļu nelikšanu pie stūres, kā arī risks,
ka konkrētais cilvēks var izraisīt autoavāriju, tikai pieaugs,”
uzsver Kristīne Buile.

Noteikumi
par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu vadītājiem un
personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāju
kvalifikāciju,

attiecībā uz redzes veselību nosaka, ka transporta līdzekli
nedrīkst vadīt, ja:

  • binokulārās
    redzes asums zemāks par 0,5 (arī ar redzi koriģējošām lēcām),
    skatoties ar abām acīm vienlaikus;

  • redzes
    horizontālais lauks mazāks par 120 grādiem, tā plašums mazāks
    par 50 grādiem laterāli un 20 grādiem mediāli, redzes traucējumi
    20 centrālo grādu rādiusā;

  • vienīgajā
    redzīgajā acī redzes asums zemāks par 0,5 (arī ar redzi
    koriģējošām lēcām). Kompetentai medicīnas iestādei
    jāapstiprina, ka šis monokulārās redzes stāvoklis ir pastāvējis
    pietiekami ilgi, lai būtu notikusi pielāgošanās, un ka šīs acs
    redzes lauks atbilst iepriekš minētajām prasībām.

Savukārt,
ja ir konstatēta vai atzīta progresējoša acu slimība, atļauts
vadīt transportlīdzekli, ja persona regulāri veic pārbaudes
kompetentā medicīnas iestādē. Ja nesen konstatēta diplopija vai
vienas acs redzes zudums, transportlīdzekli aizliegts vadīt sešus
mēnešus. Pēc minētā laikposma beigām saņemt atļauju vadīt
transportlīdzekli var tikai pēc oftalmologa labvēlīga atzinuma
saņemšanas.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.