Pirmo reizi jau marta sākumā topošajiem 12. klases absolventiem ir iespēja kārtot matemātikas testu, kas veidots atbilstoši centralizētā matemātikas eksāmena programmai.
Pirmo reizi jau marta sākumā topošajiem 12. klases absolventiem ir iespēja kārtot matemātikas testu, kas veidots atbilstoši centralizētā matemātikas eksāmena programmai. Testa veidošanā piedalījās arī Gulbenes ģimnāzijas matemātikas skolotājas.
Šajā mācību gadā uzņemšana daudzās studiju programmās notiks konkursa kārtībā, pamatojoties arī uz centralizētā matemātikas eksāmena rezultātiem.
Mācoties vidusskolā, ir grūti objektīvi novērtēt savas zināšanas visas valsts līmenī un novērtēt iespējas iekļūt to skaitā, ko uzņems augstskolās.
Valstī centralizēto matemātikas eksāmenu rezultāti inepieciešami, to savukārt nevarētu teikt par mūsu rajonu.
Valstī pērn no visiem absolventiem apmēram trešā daļā bija E un F līmenī (tie ir divi zemākie zināšanu līmeņi no sešiem). Tādēļ sākotnēji bija iecerēts veidot pamatīgu sējumu vai uzdevumu krājumu, kurā būt apkopoti uzdevumi, kas varētu būt iekļauti centralizētajā eksāmenā. Ja tos var izrēķināt, tad var būt drošs, ka eksāmenu nokārtosi. Tomēr kam tas būtu pa spēkam?
Gulbenes ģimnāzijas matemātikas skolotāja Līga Čakāne, kas arī piedalījās matemātikas testa veidošanā, neslēpj, ka valsts noliktais zināšanu standarts matemātikā, beidzot vidusskolu, ir augsts. Ja to atvieglotu, skolēniem būtu arī labāki rezultāti, tomēr zinātnieki un augstskolas tam kategoriski iebilst.
“Ja standartu nemaina, tad jau pāris mēnešus pirms centralizētā eksāmena skolēnam vajadzētu dot drošības sajūtu, lai viņš novērtētu zināšanas, lai saprastu, kur ir “robi”, kurus vēl var paspēt aizlāpīt, kā arī salīdzināt savas zināšanas ar citiem Latvijas vidusskolu beidzējiem un izdarīt secinājumus par iespējamo konkurenci nākotnē,” saka L.Čakāne.
Šis tests pēc grūtības pakāpes būs pielīdzināts centralizētajam eksāmenam, bet atšķirsies no tā pēc formas, būs atraktīvāks. Tas būs datornolasāms, proti, testus labos datorizēti. Testā ir 50 uzdevumi, paredzamais laiks uzdevumu risināšanai ir 150 minūtes.
L.Čakāne uzskata, ka šajā testā špikot nav nekādas jēgas, jo tad zūd objektīvas iespējas novērtēt zināšanas. Turklāt testā iegūtajam vērtējumam būs tikai diagnosticējošs raksturs, tas neietekmēs vērtējumu mācību priekšmetā un nedos nekādas priekšrocības, kārtojot citus pārbaudes darbus.
Centralizētais matemātikas eksāmens nav obligāts, bet gan izvēles eksāmens, tomēr daudzās augstskolās šis eksāmens kalpo par iestājeksāmenu.
Par testa kārtošanu skolēns maksās latu. Skolas var izvēlēties testu rīkot 9. vai 10.martā, bet jau pēc 15 dienām skolēniem būs iespējams uzzināt rezultātu.
No Gulbenes rajona testam pieteikušies ģimnāzijas12. klases skolēni, kas padziļināti apgūst matemātiku, kā arī humanitārā novirziena skolēni, pieteikušies arī Lizuma vidusskolas, Gulbenes vidusskolu un Gulbīša vidusskolas skolēni.
***
Fakti
Pērn valstī no 8000 12.klašu beidzējiem tikai 37 procentiem bija vidējais rezultāts. Gulbenes rajonā tas bija 52 procenti. Salīdzinot ar citiem rajoniem, tas ir ļoti labs rādītājs.
Lielākā daļa rajona skolēnu matemātikā ieguva D līmeni, tas ļauj veiksmīgi startēt augstskolās.
Pērn rajonā vienai no Gulbīša vidusskolas absolventēm matemātikā bija A līmenis – augstākais.