Latvijā
saslimstība ar Covid-19 ir strauji pieaugusi, tāpēc Veselības
ministrija aicina valsts un pašvaldības iestādes, kā arī
privātos uzņēmumus, ja tas ir iespējams, darbu organizēt
attālināti. Līdz šim biežāk Covid-19 uzliesmojumi bijuši tieši
darba vietās, tāpēc īpaši svarīgi ir atcerēties par
piesardzības pasākumiem.
Lai
darba devējiem
būtu skaidras norādes, Slimību profilakses un kontroles centrs
(SPKC) ir atjaunojis ieteikumus
darba
devējiem.
Šobrīd
būtiski ir izvērtēt, kuri darbinieki var strādāt attālināti,
un atgriezties pie šīs darba formas, ko daudzi īstenoja pavasarī.
Otrs virziens – veicināt kolektīva atbildību – nepieļaut
slimu darbinieku atrašanos darba vietā un pēc iespējas mazināt
darbinieku savstarpējos klātienes kontaktus.
Darbs
no mājām.
Lai
samazinātu iespējamību Covid-19 izplatībai darba vietās,
speciālisti šobrīd aicina atgriezties pie attālinātā darba,
piemēram, no mājām. Šī ir forma, ko daudzi izmantoja pavasarī,
tāpēc mudinām atgriezties pie iepriekš izstrādātās kārtības.
Turklāt, šo formu vajadzētu izmantot arī dažādu ražošanas
uzņēmumu, tirdzniecības un citu līdzīgu vietu administrācijas
darbiniekiem.
Neej
slims uz darbu. Veicot
epidemioloģisko
izmeklēšanu, diemžēl nākas secināt, ka daļa cilvēku, kuriem
atklāj Covid-19, vairākas dienas uz darbu gājuši ar akūtām
slimības pazīmēm. Aicinām pārrunāt šādas situācijas ar
darbiniekiem, skaidrojot, ka šādos gadījumos nepieciešams palikt
mājās. Aicinām ieviest praksi, ka darbinieks, vienojoties ar darba
devēju, vismaz vienu dienu var palikt mājās (piemēram, veicot
darba pienākumus attālināti vai pilnībā paņemot brīvu dienu),
lai novērotu savu veselības stāvokli. Tas noteikti darba devējam
būs finansiāli izdevīgāk, nekā veselas darbinieku grupas
aiziešana mājas karantīnā, kas, iespējams, var nozīmēt, ka pat
uz laiku ir jāslēdz uzņēmuma darbība. Turklāt šis aspekts ir
svarīgs ne tikai Covid-19 kontekstā – nedrīkst kolēģus
aplipināt arī ar citiem sezonas vīrusiem.
Vēdini
un tīri telpas. Lai
mazinātu iespēju izplatīties infekciju slimībām, būtiska ir
telpu regulāra vēdināšana un tīrīšana. Aicinām bieži tīrīt
virsmas, kur pieskaras daudz cilvēku (durvju rokturi, lifta pogas,
kafijas automāti, ūdens krāni utml.). Tāpat svarīgi ir iespēju
robežās samazināt cilvēku skaitu, kas strādā kopā vienā telpā
(vēlams nodrošināt 2 metru savstarpējo distanci) un mazināt
saskarsmi klātienē dažādu struktūrvienību darbiniekiem. Tas
nozīmē arī ierobežot darbinieku pulcēšanos koplietošanas
telpās – virtuvē, garderobē, atpūtas zonās u.c. Šobrīd arī
nav ieteicams rīkot kolektīvu atpūtas pasākumus iekštelpās.
Klientu apkalpošanā speciālisti iesaka uzstādīt papildu
aizsargbarjeru.
Sapulču
etiķete. Arī
domājot par sapulču organizēšanu, vispirms jāuzdod jautājums –
vai sapulce var notikt attālināti? Iespējams, to var organizēt
vismaz daļēji izmantojot modernās tehnoloģijas, attālināti
pievienojoties cilvēkiem no citām struktūrvienībām vai
uzņēmumiem. Ja sapulce notiks klātienē, pirms tās, tās laikā
(pārtraukumos) un pēc sapulces kārtīgi jāizvēdina telpa. Pēc
sanāksmes nepieciešams notīrīt galdu, durvju rokturus un citas
virsmas, kur pieskaras liels skaits cilvēku. Būtiski ir nodrošināt
iespēju cilvēkiem ievērot savstarpējo 2 metru distanci un
dezinficēt rokas. Tāpat nav ieteicams rīkot kafijas pauzes ar
pašapkalpošanos un visiem parakstīties ar vienu pildspalvu.
Saīsini sanāksmju biežumu un ilgumu.
Izmanto
aplikāciju.
Veselības ministrija aicina ikvienu darba devēju mudināt savus
darbiniekus lejupielādēt un izmantot aplikāciju “Apturi Covid”.
Tas ļaus ātrāk noteikt vai cilvēkam ir bijusi saskarsme ar
personu, kura ir saslimusi ar šo slimību. Šādā veidā jūs gan
palīdzēsiet epidemiologiem viņu darbā, gan varēsiet savlaicīgāk
īstenot pasākumus, lai pasargātu citus kolēģus no inficēšanās..
Veselības
ministrija ir arī sagatavojusi vizuālos materiālus darba devējiem
un darbiniekiem, kā arī apkopoti ieteikumi sapulču organizēšanai.
Šos materiālus varat apskatīt
un lejupielādēt tālākai
izplatīšanai.