Noslēguma pārbaudījumi par vispārējās vidējās
izglītības iegūšanu nav atcelti, un to norise pagaidām ir plānota
klātienē, aģentūrai LETA pastāstīja Valsts izglītības satura centra
(VISC) pārstāve Liene Bērziņa.
Līdzīgi kā pagājušajā gadā, arī šogad skolēni kārtos trīs obligātos
pārbaudījumus, savukārt izvēles eksāmens nav jākārto. Tas attiecināms
arī uz profesionālās izglītības iestāžu audzēkņiem, kuriem gan šogad būs
vēl jākārto pārbaudījumi, kas saistīti ar profesionālās kvalifikācijas
iegūšanu.
VISC pārstāve piebilda, ka eksāmenu norise plānota klātienē, līdzīgi
kā pagājušajā mācību gadā – ievērojot visas tajā brīdī spēkā esošās
epidemioloģiskās drošības prasības.
Bērziņa stāstīja, ka sadarbībā ar Veselības ministriju tiks
sagatavoti ieteikumi 12.klases izglītojamo un profesionālās izglītības
iestāžu audzēkņu pirmseksāmenu klātienes konsultāciju un valsts
pārbaudījumu organizēšanai un norisei, kuru pamatā būs regulējums
distancēšanās, higiēnas, individuālo aizsardzības līdzekļu un
pašizolācijas ievērošanai, ja skolēns ir atgriezies no ārvalstīm.
Līdzās tam, ka skolās būs nodrošināti individuālās aizsardzības
līdzekļi, atbilstošs telpu plānojums, lai netiktu pārsniegts tajā brīdī
pieļaujamais personu skaits, kā arī noteiktais eksāmenu ilgums, kas ir
trīs stundas, jāatceras, ka uz eksāmenu nedrīkstēs doties, ja ir elpceļu
infekcijas pazīmes.
Arī šogad, sākoties eksāmenu laikam, Valsts policija sadarbībā ar
VISC pārstāvjiem centralizēto eksāmenu norises laikā skolās veiks
preventīvus pasākumus, lai novērstu centralizēto eksāmenu uzdevumu
prettiesisku izpaušanu.
Bērziņa arī pastāstīja, ka patlaban diagnosticējošos darbus mācību
valodā (latviešu, krievu, poļu), latviešu valodā mazākumtautību
programmās un matemātikā ir veikuši 6.klases skolēni. Viņiem vēl jāpilda
diagnosticējošais darbs dabaszinībās 4.martā. Savukārt 3.klases skolēni
diagnosticējošo darbu mācību valodā veiks 3.martā, matemātikā – 9.martā
un skolēni, kuri apgūst mazākumtautību izglītības programmu, latviešu
valodu – 11.martā.
Diagnosticējošo darbu norisei izglītības iestādēm tika piedāvāti
vairāki scenāriji – pildīt elektroniski, saņemt elektroniski un pildīt
uz papīra vai pildīt uz skolas izdrukāta papīra. Patlaban darbi vēl tiek
vērtēti, un VISC nevar komentēt rezultātus.
Bērziņa atklāja, ka VISC saskārās arī ar tehniska rakstura problēmām,
ko ietekmēja skolu un skolēnu datoru programmu nesakritība, interneta
ātrums un tā pārrāvums. Skolēni bieži vien paši atrisinājuši iespējamos
atbilžu sniegšanas veidu, ja radušās problēmas darbu veikšanā datorā.
VISC ir saņēmis ziņas, ka ne visi bērni darbus veikuši paši. Bērziņa
atzīmēja, ka jāturpina skaidrot diagnosticējošā darba mērķis – skolēnu
zināšanu un prasmju novērtēšana ar nolūku tās uzlabot. Viņa atgādināja,
ka diagnosticējošā darba vērtējums neietekmē ne semestra, ne gada
vērtējumu.
“Ja skolēns nav pats varējis izpildīt uzdevumus un tos viņu vietā
veikuši, piemēram, vecāki, tas nozīmē, ka konkrēto prasmi skolēns nav
apguvis un līdz mācību gada beigām tās ir jāpilnveido. Vecāki var bērnam
palīdzēt sagatavoties, iekārtot darba vai mācību vietu, atbalstīt un
izskaidrot uzdevumu pildīšanas nosacījumus, bet nevajag darbus pildīt
bērnu vietā. Tādā veidā nevar bērnam palīdzēt stiprināt pašvadītas
mācīšanās prasmes. Tas nepalīdz bērnam mācīties no paša kļūdām,”
skaidroja VISC pārstāve
Bērziņa norādīja, ka patlaban ir pieņemts lēmums atcelt 9.klašu
noslēguma pārbaudījumus, un skolēni mācības pabeigs ar vērtējumu gadā.
To vietā tiks piedāvāti diagnosticējošie darbi – divi obligātie,
latviešu valodā un matemātikā, pārējie izvēles. Diagnosticējošie darbi
neietekmēs nedz semestra, nedz gada vērtējumu, bet ļaus iegūt skolēniem
apliecinājumu savām zināšanām, iegūt objektīvu vērtējumu deviņu gadu
laikā iegūtajām zināšanām un prasmēm.
Kā stāstīja VISC pārstāve, šogad tika paplašināta diagnosticējošo
darbu 3. un 6. klasēm norises forma. Skolām daudz plašākas iespējas
piedāvāt darbu izpildes variantus, ņemot vērā dažādās iespējas. Ik gadu
darbus skolēni pildīja klātienē, kā arī daļa no darbiem bija iespēja
pildīt arī “uzdevumi.lv” platformā, tad šogad – darbus ir iespēja pildīt
klātienē individuālajās konsultācijās, ir sagatavoti dažāda formāta
darbi pildīšanai datorā vai citās viedierīcēs, kā arī skolēni, ja nav
pieejams tehnoloģiskais nodrošinājums, darbus var pildīt uz papīra.