IKT pakalpojumu
sniedzējs “Bite” aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem, jo
šonedēļ telefonkrāpnieki masveidā sākuši jaunu krāpšanas
metodi, kopējot un izmantojot eksistējošus Latvijas mobilo
telefonu numurus. Zvani visbiežāk tiek veikti caur ārvalstu tīklu,
dublicējot Latvijas numuru un krāpniekiem uzdodoties par banku
darbiniekiem un runājot krievu valodā. Uzņēmums norāda, ka par
vēl viltīgāku šo metodi padara tas, ka, atzvanot uz šiem mobilo
telefonu numuriem, atbildēs nevis krāpnieki, bet gan reāli cilvēki
Latvijā, kuru mobilā telefona numurs diemžēl tiek izmantoti
krāpnieciskiem mērķiem.
Būtiski, ka, saņemot
zvanu, uzrādās eksistējošs un reālam klientam piederošs
Latvijas mobilā telefona numurs ar kodu +371, bet patiesībā
krāpnieki šo telefona numuru ir dublicējuši tikai uz zvana laiku,
izmantojot IP telefoniju un viltojot to īpašā un sarežģītā
šifrēšanas sistēmā. Visbiežāk šādi zvani tiek pārraidīti
uz Latviju caur ārvalstu mobilo sakaru tīkliem. Visu šo apstākļu
dēļ mobilo sakaru operatoriem ir ļoti sarežģīti bloķēt šādus
zvanus.
Kā norāda “Bite”
Korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja Una Ahuna-Ozola,
šobrīd skaidri novērojams, ka telefonkrāpnieku izmantotās
metodes strauji evolucionē. Tāpēc ļoti būtiski preventīvi
informēt un izglītot sabiedrību, tā palīdzot cilvēkiem jau pēc
pirmajiem aizdomīgiem signāliem būt uzmanīgiem un izvairīties no
nokļūšanas krāpnieku nagos.
“Šobrīd krāpnieki
izmanto aizvien komplicētākas un rafinētākas metodes, shēmās
iesaistot jau reālu personu Latvijas mobilo telefonu numurus,
saglabājot vienu kopīgu iezīmi – zvans no bankas un saruna
krievu valodā. Brīdinot un informējot sabiedrību, mums ir
jāpanāk, ka līdz ar šādas sarunas uzsākšanu cilvēki to uztver
kā brīdinājumu par to, ka saruna nav ikdienišķa un tās nodoms
ir izkrāpt naudu. Jebkurā gadījumā, saņemot šādu zvanu, tas
tūlītēji ir jāpārtrauc,” norāda U. Ahuna Ozola.
Īsi raksturojot, kā
krāpnieku metodes evolucionējušas, pērn parādījās pirmie
krāpnieciskie zvani ar fiksēto sakaru numuriem, kas precīzi
atbilda tiem, kurus izmanto bankas. Kad tika bloķēta iespēja
krāpniekiem izmantot banku fiksēto sakaru telefona numurus,
krāpnieki sāka izmantot līdzīgas to versijas. Visbeidzot augustā
un septembrī tika novērota pastiprināta telefonkrāpnieku
aktivitāte, izmantojot ārzemju mobilo telefonu numurus, bet
septembra pēdējās divās nedēļās – jau Latvijas telefona
numurus.
Turpina U. Ahuna Ozola:
“Tātad sākotnēji tie bija neeksistējoši, bet tagad – reālu
cilvēku mobilo telefonu numuri. Esam saskārušies ar situācijām,
kad, atzvanot uz šādu krāpnieku izmantotu numuru, cilvēks izsaka
draudus numura īpašniekam. Aicinām
cilvēkus būt ļoti uzmanīgiem, atbildot uz zvaniem, saņemot ziņas
no nepazīstamiem telefona numuriem un noteikti neatklāt zvanītājam
personas datus vai bankas pieejas. “Zelta padoms”, saņemot zvanu
no krāpnieka, ir vienkārši nedarīt neko no viņa pieprasītā un
vērsties policijā ar iesniegumu, informējot par radušos
situāciju, ” norāda U. Ahuna Ozola.
Jau šobrīd operatori
regulāri sadarbojas ar atbildīgajām iestādēm Latvijā, ārvalstu,
starptautiskajiem mobilo sakaru operatoriem, kā arī Valsts
policiju.
Papildus tam, lai
pasargātu sevi, savus datus no telefonkrāpniekiem, “Bite”
aicina ievērot vēl dažus praktiskus padomus:
-
Nesniedziet nekādu
personīgu informāciju par sevi, bankas pieejām, maksājuma
kartēm, parolēm un kodiem vai citu personīgu informāciju, kas
var būt noderīga krāpniekiem. -
Ja, saņemot zvanu,
kāds jums lūdz lejupielādēt programatūras, mobilās lietotnes,
nedariet to. -
Zvana laikā
neveiciet darbības, ko jums lūdz darīt steidzīgi. Pēc iespējas
ātrāk beidziet sarunu un pasakiet, ka paši sazināsieties ar
nepieciešamo iestādi, lai atrisinātu problēmu, ja tāda būs. -
Atcerieties, ka jums
ir tiesības droši un uzstājīgi pabeigt jebkuru aizdomīgu
telefonsarunu. Visbiežāk krāpnieki neļaus beigt sarunu,
aizbildinoties ar vairākiem iemesliem, piemēram, minot, ka nauda
jūsu kontā ir apdraudēta un ar to var kaut kas notikt, ja
nepabeigsiet sarunu vai neveiksiet noteiktas darbības. -
Būtiski zināt, ka
krāpnieki saziņai ar saviem upuriem izmanto arī dažādas mobilās
lietotnes (piemēram, “WhatsApp”, “Viber” u.c.), tāpēc
ziņas un zvanus no nepazīstamiem adresātiem drošāk ir ignorēt,
neatbildot uz tiem. -
Nekādā gadījumā
neveriet vaļā nepazīstamu cilvēku atsūtītos vai zvana laikā
nosauktos linkus, mājas lapas un nereģistrējieties tajos.