Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Aktīvākie Gulbenes novada skolēni tiek uz ārzemēm

Tirzas pamatskolas 9.klases skolniece Rota Ivanova (no labās) ar skolasbiedrenēm Olitu, Eniju Keitu un Anci Spānijas pilsētā Ceutā 2022.gada maijā. Foto: no personiskā arhīva.

Gulbenes novada skolās līdzās mācību procesam palaikam bērniem ir iespēja doties uz ārzemēm, “Dzirkstele” aptaujāja Tirzas pamatskolas projektu asistenti Ivetu Ziepnieci un vairākus audzēkņus, kuri paguvuši uzkrāt “Erasmus+” programmas pieredzi vairākās Eiropas valstīs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

I.Ziepniece saka, ka mūsu skolēni vienmēr godam pārstāv savu valsti citur. Viņa uzsver, ka vienmēr pirms došanās ceļā saviem skolēniem atgādina: jūs tur arī būsiet Latvija!

Pārvar daudz izaicinājumus

“ Erasmus+” programmas starpskolu sadarbības projektos Tirzas pamatskola piedalās jau 10 gadus. Šajos projektos skolēni sadarbojas sabiedrībai aktuālu jautājumu risināšanā atbilstoši projekta tēmai un mērķim. Tirzas pamatskolas projektu asistente stāsta, ka šajā laikā skolēni iesaistījušies projektos par vides un ilgtspējīgas attīstības, migrācijas un kultūrvēsturiskā mantojuma jautājumiem. Šobrīd projekta tēma ir par to, kā veicināt kompetences, izmantojot kinomākslu, vairāki audzēkņi sadarbojas ar skolēniem no Itālijas, Polijas un Spānijas.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Skolēni strādā gan savā skolā, gan veidojot digitālus kopdarbus un tiekoties videokonferencēs. Aktīvākajiem ir iespēja doties vizītēs pie projektu partneriem uz citām valstīm un prezentēt skolā paveikto, sadarboties, mācīties jaunas lietas un iepazīt citu valstu kultūru. Skolēniem, kas dodas starptautiskajās vizītēs, ir daudz izaicinājumu. Vairumam šī ir pirmā lidojuma pieredze, socializēšanās ārpus Latvijas, dzīvošana viesnīcā, angļu valodas praktiska lietošana saziņā. Vizītes laikā skolēni sadarbojas jauktās grupās, tas nozīmē, ka nākas ne tikai komunicēt ar dažādu valstu skolēniem, bet arī kopīgi jāpaveic uzdevums. Pieredze, ko gūst skolēni nedēļas laikā, ir milzīga, un tā neapšaubāmi veicina viņu izaugsmi. Tiek iegūti jauni draugi, viņiem paaugstinās pašvērtējums un apziņa: es varu!” stāsta I.Ziepniece.

Skolotāji, kas dodas līdzi skolēniem kā pavadošās personas, allaž ir patīkami pārsteigti, cik labi skolēniem izdodas tikt galā ar izaicinājumiem. Iepriecina komplimenti no citu valstu skolotājiem par mūsu skolēnu labajām komunikācijas un angļu valodas prasmēm.

Klāvs (tolaik 5.klases skolnieks) ar skolasbiedrenēm Eniju Keitu, Anci, Sofiju Marī un Polijas skolas skolotāju Anju Polijas pilsētā Gdaņskā 2019.gada maijā. Foto: no personiskā arhīva

Ciemojas arī pie mums

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Arī Tirzas pamatskola šo gadu laikā ir uzņēmusi projektu partnerus no 12 Eiropas valstīm.

“Atceros, kad tikko iesaistījāmies šajos starptautiskajos projektos, mūsu mazie pirmsskolas bērni, uzņemot ciemiņus pie sevis, brīnījās, kā tas var būt, ka ir cilvēki, kas nerunā latviešu valodā. Pie mums brīvprātīgo darbu veikuši četri jaunieši no Vācijas un Portugāles. Šobrīd esam sagaidījuši Aļonu no Ukrainas. Šajos gados noteikti mums ir stiprinājusies starpkultūru izpratne un komunikācijas prasmes. Skolēni labprāt iesaistās projektu partneru uzņemšanā. Novembra sākumā skolā viesojās skolotāji no Spānijas, lai sagatavotu vizīti saviem skolēniem pie mums nākamā gada maijā. Skolēnu pašpārvalde un 5.klases skolēni ar vislielāko atbildības izjūtu iesaistījās darba grupā kopā ar spāņu skolotājiem, izteica priekšlikumus, stāstīja par savu “Erasmus” pieredzi. Ar projektu partneriem labprāt komunicē gan pedagogi, gan skolas tehniskie darbinieki, izmantojot ne vien valodu zināšanas, bet arī smaidu, acu kontaktu, ķermeņa valodu. Šobrīd ikdienā iepazīstam Ukraiņu tautas kultūru, jo skolas kolektīvu papildinājuši vairāki skolēni un divas skolotājas no Ukrainas,” gandarījumu neslēpj I.Ziepniece.

Braucienos iegūst pieredzi

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Piedalīšanās šajos projektos ir brīvprātīga. Skolēni iegūst noteiktu punktu skaitu par katru aktivitāti, kurā piedalās, un tiem, kuriem izdevis sakrāt vairāk punktu, pirmajiem tiek piedāvāta iespēja doties starptautiskajās vizītēs.

Savā pieredzē dalās četri Tirzas pamatskolas 9.klases skolēni: Elīza Kusiņa, Rota Ivanova, Klāvs Vasermans un Dāvis Emīls Keišs. Rota un Elīza “Erasmus+” braucienos ir devušās divas reizes.

“Esmu bijusi Grieķijā un Polijā. Vienmēr prātā paliks skaistie Grieķijas kalni. Tur es redzēju daudz skaistu vietu un pamanīju, ka cilvēkiem vakaros patīk apmeklēt kafejnīcas kopā ar draugiem. Tās vienmēr bija pilnas, arī ielās bija daudz cilvēku. Viņu kultūra ir tik skaista! Es iemācījos, ka grieķiem ir svarīgs Dievs un baznīcas, tās tur bija tik skaistas! No Polijas es noteikti atcerēšos ēdienus un arī fantastiskās vietas, kur bijām!” stāsta Elīza.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viņa uzskata, ka šie braucieni ir ļoti svarīgi, jo dod iespēju ceļot tiem, kuriem ikdienā tas nav tik viegli īstenojams. “Šādi braucieni noteikti dod pieredzi un zināšanas par jaunām lietām. Mūs abas reizes ļoti jauki un mājīgi uzņēma, mēs mācījāmies komunicēt un sadarboties uzdevumos ar citu skolu skolēniem un iepazināmies ar viņu ikdienu skolās,” vērtīgo uzsver Elīza.

Dāvis Emīls (no kreisās), aiz viņa Elīza pie Gdaņskas skolas kopā ar vizītes dalībniekiem 2022.gada septembrī. Līdzās skolnieces Sabīne un Sofija Marī, skolotāji Gunta un Mārcis. Foto: no personiskā arhīva

Pārsteidz vietas un kultūra

9.klases skolniece Rota neslēpj, ka pirmajā reizē bija ļoti sabijusies. Arī viņu abas valstis – Grieķija un Spānija – pārsteidza ar citādo kultūru un dienas ritmu. “Protams, es vienmēr atcerēšos Grieķijas senos amfiteātrus, bet mani ļoti pārsteidza, ka dzīve Spānijā sākas pēc pulksten 17.00. Tad viss sāka kustēties un darboties, veikali bija vaļā, restorāni pilni, visur skanēja mūzika un troksnis un gaisma bija visu nakti. Vietējie iedzīvotāji tur bija ļoti jauki, skaļi un atvērti. Kultūra tur ir daudz citādāka, nekā latviešiem pierasts. Man patika, ka mums bija daudz nodarbību ar citu valstu skolēniem. Bija jāstrādā komandās un jākomunicē. Iepazināmies ar spāņu skolu, viņu stundām un ārpusstundu aktivitātēm. Uzskatu, ka ir ļoti noderīgi nostiprināt savas angļu valodas zināšanas un iegūt jaunu pieredzi ārpus savas skolas,” stāsta Rota.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

9.klases skolnieks Klāvs piedalījās braucienā uz Poliju. Arī viņš neslēpj pārsteigumu par skaistajām vietām un silto uzņemšanu. “Man ļoti patika skaistā skola un skolēni! Vienmēr atcerēšos vēsturisko lielo pili, kur bijām netālu no Gdaņskas, un tur ir arī ļoti gardi ēdieni. Arī es domāju, ka šie braucieni ir ļoti vērtīgi, jo caur tiem iemācāmies daudz par konkrētās valsts vēsturi,” novērtē Klāvs.

9.klases skolnieks Dāvis Emīls atceras, ka savā braucienā uz Poliju sākumā bija gan ļoti satraucies, gan arī vienlaikus priecīgs. “Polijā ļoti spilgti prātā palika kalnainie ceļi un skaistā daba. Bijām rudenī, tāpēc bija gan lietainas, gan saulainas dienas. Gdaņskā mēs palikām viesnīcā, kurā bija ļoti gardas brokastis un vakariņas. Iepazinām Gdaņskas vecpilsētu un viņu nacionālos ēdienus. Man patika sportiskās aktivitātes vietējā kompleksā, kur varējām spēlēt minigolfu un šaut ar bultām. Tāpat interesanti bija veidot “STOP motion” filmiņu ar citu valstu bērniem kopā. Aizbraukt bija ļoti vērtīgi, jo iepazinos ar daudziem cilvēkiem no dažādām valstīm un varēju izbaudīt citas valsts ēdienus,” atceras Dāvis Emīls.

Visi skolēni atzīst, ka, atgriežoties no aptuveni nedēļu ilgajiem braucieniem, mācības nav pārāk iekavētas un ar visu var tikt galā.

-Viktorija Slavinska-Kostigova

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.