Sestdiena, 20. decembris
Lelde, Sarmis
weather-icon
+3° C, vējš 1.34 m/s, R-DR vēja virziens

Ņujorkā Hudzonas upē avārijas nosēšanos veic pasažieru lidmašīna ar 155 cilvēkiem

Ņujorka, 16.janv., LETA–AFP/REUTERS. ASV aviokompānijas “US Airways” pasažieru lidmašīna ar 155 cilvēkiem īsi pēc pacelšanās no Ņujorkas lidostas saskrējusies ar zosu baru, kā rezultātā abi dzinēji gandrīz vienlaikus zaudējuši jaudu, taču pilots meistarīgi lidmašīnu nosēdinājis Hudzonas upē un visi cilvēki brīnumainā kārtā izglābušies.

“Airbus 320” lidmašīna ar 150 pasažieriem un pieciem apkalpes locekļiem brīdi pēc pacelšanās no “La Guardia” lidostas ietriecās putnu barā, kas apturēja abus dzinējus, no kuriem viens aizdegās.

 

“Airbus A320” dizains ļauj lidmašīnu vadīt ar tikai vienu dzinēju, bet abpusējs putnu trieciens, kurā apstājas abi dzinēji, ASV aviācijas vēsturē nav piedzīvots.

 

Kapteinis Čezlijs “Sallijs” Sallenbergs pēc īsas apspriedes ar lidojumu kontroles dienestu apzināti un mierīgi pagriezis lidmašīnu aizsalstošās Hudzonas upes virzienā un to planējot nosēdinājis.

 

Bijušais Gaisa spēku pilots Sallenbergs ar 40 gadu lidošanas pieredzi lidmašīnu līdzās debesskrāpju klātajai Manhetenai nosēdinājis tā, ka neviens cilvēks nav cietis.

 

Pēc ietriekšanās ūdenī pasažieri veiksmīgi evakuējās un sapulcējās uz lidmašīnas spārniem, baidoties, ka tā varētu nogrimt, un viņus ātri vien nocēluši glābēji. Cilvēki glābti ar helikopteru, policijas kuteru un tuvumā esošo prāmju palīdzību.

 

Pateicoties ātrajai glābēju rīcībai, neviena cilvēka dzīvība nav apdraudēta, jo gaisa temperatūra avārijas brīdī bija mīnus seši grādi pēc Celsija, bet ūdens temperatūra četri grādi, un aizsalstošajā upē cilvēki izdzīvot varēja tikai dažas minūtes.

 

Avārijā un glābšanas operācijā savainojumu guvusi viena stjuarte, kurai lauzta kāja, bet vairākiem cilvēkiem aprūpēti nelieli sasitumi un nobrāzumi un sniegta palīdzība panikas dēļ.

 

Prezidents Džordžs Bušs izplatījis paziņojumu, ka viņu “iedvesmojusi apkalpes prasme un varonība, kā arī glābēju apņēmība un pašaizliedzība”.

 

Gaisa satiksmes kontrolieri žurnālistiem stāstīja, ka Sallenbergs ļoti mierīgi ar kontrolieri apspriedis savas tālākās rīcības iespējas. Atgriešanās lidostā “La Guardia” nebija iespējama, jo tā jau atradās pārāk tālu, arī Hudzonas upes otrā krastā esošā mazā “Teterboro” atradās pārāk tālu, tāpēc nosēšanās Hudzonas upē bija vienīgais risinājums.

 

Radaros bija redzams, ka lidmašīna pagriežas pa kreisi, lai tuvotos upei. Lidmašīna palidoja gar Manhetenas debesskrāpjiem, zemu pārlidoja Džordža Vašingtona tiltu un ar lielām šļakatām ieslīdēja upē.

 

Pasažieri pēc izglābšanas stāstīja, ka viss noticis ļoti ātri.

 

“Mirkli pēc pacelšanās lidmašīna mazliet sakratījās un varēja just dūmu smaku, un gandrīz nekavējoties lidmašīna sāka pagriezties citā virzienā,” stāstīja pasažieris Alberto Panero.

 

“Pēkšņi pieslēdzās kapteinis un sacīja, lai mēs gatavojamies triecienam, un tad mēs sapratām, ka mēs tūlīt ietrieksimies ūdenī. Un mēs vienkārši ietriecāmies, bet lidmašīna palika virs ūdens un mēs visi varējām tik laukā. Tas ir tik neticami, ka visi ir dzīvi,” par pārdzīvoto sacīja Panero.

Cits pasažieris Freds Bareta stāstīja, ka dramatiskās nosēšanās laikā lidmašīnā valdījis nāves klusums, tikai daži cilvēki klusu skaitījuši lūgšanas.

 

Arī evakuēšanās no lidmašīnas notikusi bez panikas, kaut arī lielā steigā. Vairāki vīrieši rūpējušies, lai sievietes un bērni tiktu laukā pirmie. Kad visi pasažieri bija pametuši lidmašīnu, pilots Sallenbergs divas reizes rūpīgi pārbaudījis visu salonu, lai nodrošinātos, ka visi ir izglābušies.

Daudzi pasažieri patvērās uz grimstošās lidmašīnas spārniem, stāvot līdz ceļiem ūdenī. Citi pasažieri spēja iekļūt glābšanas plostos, bet daži ar glābšanas vestēm peldēja ūdenī.

 

Ārpusē salstošajiem pasažieriem tūlīt devās palīgā Hudzonas upē kursējošie prāmji un kuteri.

 

57 gadus vecais lidmašīnas pilots Sallenbergs izpelnījies pasažieru un amatpersonu slavinājumus par brīnumaino nosēšanos, daudziem pasludinot viņu par varoni.

 

“Pilots ir veicis izcilu darbu, nosēdinot lidmašīnu upē un pēc tam pārliecinoties, ka visi ir izglābušies,” žurnālistiem paziņoja Ņujorkas mērs Maikls Blūmbergs.

 

“Man bija ilga saruna ar pilotu. Viņš divas reizes izgāja cauri grimstošajai lidmašīnai, lai pārliecinātos, ka tajā neviens nav palicis. Pirmkārt un galvenokārt ir tas, ka šis pilots paveica izcilu darbu un visi pasažieri un apkalpe ir drošībā,” sacīja Blūmbergs.

 

Aviokompānijas “United Airlines” pilots Džons Silkots skaidroja, ka “Airbus A320” konstrukcijas dēļ šādā situācijā lidmašīnu ir būtiski nosēdināt tā, lai pirmā piezemētos aste.

 

Lidmašīnas dzinēji atrodas zem tās spārniem, līdz ar to, ja ūdeni pirmie skar dzinēji, tas tūlīt nogremdētu lidmašīnas purngalu. Tāpēc svarīgi nosēsties ar lidmašīnas asti un noturēt purngalu augšā pēc iespējas ilgāk. Tas palēnina lidmašīnas ātrumu un pasargā to no nogrimšanas, stāstīja Silkots.

 

“Pavisam noteikti izskatās, ka viņam tas izdevās. Es pavisam noteikti viņu sauktu par varoni. Izvairīties no upuriem šādā situācijā, tas ir varens sasniegums,” piebilda Silkots.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.