Gulbeniete Agnese ar “Dzirksteles” starpniecību vēlas noskaidrot, vai Gulbenē autobusu pieturvietā pasažierim ir jāceļ roka, lai autobuss apstātos.
“Tā kā jau kārtējo reizi starppilsētu autobusā rodas domstarpības ar šoferi, ar jūsu starpniecību vēlētos noskaidrot, vai pietura pie “Rankas piena” veikala tiešām ir neredzama, neoficiāla un neeksistējoša. Vienmēr, izmantojot sabiedrisko transportu, esmu kāpusi šajā pieturā, vienmēr autobusi ir stājušies, bet konkrētā reisa (Baltinava-Rīga) šoferis jau trešo reizi aizrāda, ka viņa pienākums stāties šajā pieturā nav, ja mēs nepaceļam roku. Tāda rokas celšana šķiet pilnīgi neloģiska, padomju laiku atgādinoša. Mēs stāvam pieturā ceļa malā, nesēžam, bet viņš saka, ka nevar taču saprast, vai mēs vienkārši pieturā atpūšamies vai taisāmies braukt. Protams, sīkums, varam taču pacelt roku, bet tad savādi, ka citi šoferi, citu reisu šoferi nekad nav pabraukuši garām vai sākuši, atvainojos, burkšķēt uz iekšā kāpjošajiem, ka mēs neievērojam noteikumus. Turklāt taču var pateikt nepaceltā balsī, paskaidrojot, ka tā un tā, citreiz varu pabraukt garām, šeit nav pietura. Viņu pietura esot tikai autoosta. Viss un punkts, mums, vēloties izmantot sabiedrisko transportu, ko jau tā izmantojam reti, jājūtas kā noziedzniekiem, jo, kaut atrodamies pieturvietā, kā izrādās, neesam izrādījuši vēlmi braukt. Ļoti priecātos par šī jautājuma precizēšanu, kā tad ir patiesībā – pietura pie “Rankas piena” veikala ir pietura vien tad, kad paceļ roku?” viņa raksta.
VSIA “Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību speciāliste Sanita Heinsberga skaidro: “Reģionālo autobusu maršruta nr. 7912 Baltinava–Viļaka–Balvi–Gulbene–Rīga (plkst. 02.00 no Baltinavas dodas uz Rīgu; izpilda SIA “Norma-A”) kustības grafikā Gulbenes pilsētā ir tikai viena pietura – Gulbenes autoosta. Pasažieri minētajā maršrutā kursējošajos autobusos Gulbenē tiek aicināti iekāpt vai izkāpt tikai šajā pieturā. Reģionālo autobusu maršruta kustības grafikus var redzēt, piemēram, “1188.lv”. Autobusu šoferiem ir jāievēro kustības grafiki, un viņi var pieturēt oficiāli maršrutu kustības grafikos iekļautajās pieturās. Savukārt apstāšanās citās, grafikos neiekļautās pieturas piespiež novirzīties no laika plāna, kas dažreiz var pat būtiski aizkavēt autobusa pienākšanu citās pieturās, tādējādi ietekmējot citu pasažieru tiesības rēķināties ar autobusa pienākšanu tur norādītajā laikā. Ja iedzīvotājas pieminētā pietura Gulbenes pilsētā pie “Rankas piens” veikala ir domāta pietura O.Kalpaka ielā 29, tad redzams, ka tajā nav izvietota plāksne ar reģionālo autobusu maršrutiem un reisiem, kā ietvaros autobusiem tajā būtu jāapstājas. Līdz ar to šī pietura nav iekļauta kustības grafikā, tā nav oficiāla pietura ikvienam reģionālajam autobusam un pasažieri ir aicināti to neizmantot. “Pietura pēc pieprasījuma” ir vēsturiska, nerakstīta tradīcija, kam nav likumīga pamatojuma saistībā ar šobrīd Latvijā esošo likumdošanu. Pilsētu robežās un apdzīvotās vietās pieturu izvietojumu nosaka fakts, ka attālums starp tām nav mazāks par 800 metriem. To var apdzīvotās vietās samazināt, saskaņojot ar autoceļa pārvaldītāju, tomēr vienmēr ir jāvērtē pieprasījuma regularitāte un pasažieru plūsma, kas izmantos konkrēto pieturu ikdienā (nevis neregulāri). Maršrutu kustības grafiku ievērošana ir saistoša reģionālo autobusu vadītājiem, pārvadātājiem, kas nodrošina minēto pakalpojumu, kā arī pasažieriem, kas izmanto reģionālos autobusus. Ja ir nepieciešams pieturas iekļaut oficiālajos reģionālo autobusu maršrutu kustības grafikos, jebkura fiziska vai juridiska persona, piemēram, pašvaldība vai iedzīvotāji var sniegt priekšlikumu, pamatojot to ar plānoto pasažieru apjomu, kam ir būtiska pieturas pievienošana oficiālajam sarakstam ikdienas mobilitātei. Šobrīd minētās pieturas nav iekļautas konkrētā maršruta kustības grafikā, bet to var izdarīt, ja izmaiņas apstiprinās gan Vidzemes plānošanas reģions, gan pašvaldība.”
Gulbenes novada pašvaldības sabiedriskā transporta komisijas loceklis Gundars Kristapsons, kurš ir arī SIA “Gulbenes autobuss” valdes loceklis, saka: “Nu, protams, jāceļ roka. Kā šoferis var zināt, ko cilvēks tai pieturā dara? Principā normālais tonis ir, ka cilvēks paceļ roku, kad viņš grib iekāpt, un šoferis tiešām aptur. Bet tā nav obligāta lieta, tā ir vairāk kā paraža. Tas nekur nevienā likumā nav teikts, tā vienkārši parasti dara.”
Nu forša attieksme…tad lai noņem vispār pieturas pilsētā un miers. Lai visi iet uz tālo autoostu. Reizēm ir sajūta, ka iekāpis esi pie šofera privātajā auto.
Kā padomju laikos? Visi to laiku piesaucēji parasti tai laikā pat vēl projektos nebija!
Nevajaga nemaz iet uz autoostu , ļoti laba pietura ir Gauja , savādāk sanāk katrā pilsētas pieturā stāt , un beigās – nevar Rīgā nokļut laikā .
Un tur /Gaujā / roka nav jāceļ.
Un man šajā pašā reisā pabrauca garām pat autoostā… vienkārši aizbrauca neapstājoties.
Šim autobusam nav pieturas Gauja, bet ir Svelberģis. Tad ieteiksiet visiem iet uz Svelberģi? Un kavē autobuss, jau iebraucot Gulbenē. Tad ko viņš dara iepriekš, ja kavē? Un vispār jau stāsts par attieksmi, jo šoferis nav pārāks par pasažieri, bet daži grib būt svarīgāki.
Dīvaina uzņēmuma attieksme – nav jāapstājās. Izskatās, ka pārāk daudz pasažieru, ja nav svarīgs katrs braukt gribētājs.
Nevajag jau nu te taisīt demogoģiju! Katram maršrutam ir savas pieturas. Nu nestāsies starppilsētu autobuss pilsētas autobusa pieturā.
Tas pats par autoostu- ja 1.pietura ir uz Rīgu, bet kāds izdomās stāvēt 4., tad tur arī paliks stāvot un gaidot!
Autobusi jau padsmit gadus stājas, jo pašvaldība tā vienojās. Un paldies viņiem par to! Demagoģiju var dzīt tie, kas brauc ar auto. Vispār stāsts bija par rokas celšanu.
Tad lūdzu uzlieciet pieturā rakstisku informāciju – celt roku autobusam !!!
Atraduši gan baigo problēmu, ko apspriest…… Vajadzētu apspriest ko citu. Piemēram, cik lielam idiotam ir jābūt, lai stāvētu vietējā maršruta pieturā un gaidītu, ka starppilsētu autobuss apstāsies bez rokas pacelšanas….. Tā vienkārši apstāsies un pavaicās: “Jūs autobusu gaidiet vietējo vai mani vai apsēdāties atpūsties?” Lauku cilvēki, piemēram, Stāmerienas pagrieziena, Zeltalejas pieturās, māk roku pacelt, jo zin, ka autobusam tur pieturas nav, bet gulbenietei problēmas rodas…….
Var redzēt cik cilvēki ir lepni un nepaies tos 100m uz priekšu, bet gribēs lai viss būtu klāt pienests.
Ja Gulbenē tiešām būtu 100 m līdz autoostai, nudien visi aizietu. Varbūt tomēr reizēm vajag paklusēt, ja nezini.
Sādžā ar vienu ielu un trīs mājām tālu līdz autoostai? Nu galīgi jau ožu pazaudējuši!
Gulbenes autoostas atrašanās vieta ir …nekurienē t.i tālu apdzīvotajiem pilsētas rajoniem.
Vienīgi tiem , kuri atved savējos uz autobusu ar auto, tur ir ērti apstāties.
Kas domāts tūristiem ( dzelzsceļš un TIC), nav īsti vietējiem.
Autoostai (vai adekvātai pieturvietai) un tirgum jābūt pilsētas centrā – kad to vietvara beidzot sapratīs!
Tirgus arī ir pilsētas centrā!
Tajā rankas siera pieturā nav saraksta! Kapēc? Baigi grūti izprintēt un uzlikt?
Tā nav nekāda piepilsētas autobusu pietura, kā te raksta dīvāna eksperts “!”, droši vien no pilnīgi cita reģiona, Gulbenē vispār nekad nebijis. Kurš piepilsētas maršruts tad iet pa Kalpaka ielu, ko?! Tā vienmēr ir bijusi starppilsētu autobusu pietura, nekā citādi.
Par ūdeni neaizmirsti. Nav labi, ja jānorauc citam pēc tevis.
Lasi rakstu….. Vienīgā pietura Gulbenē – autoosta…
Ko tu d.. padarisi,tikai sudzēties nepatīk celt roku nakts tumsumā paspīdini ar telefonu.
Kārtējais mauglis kas saostījies Rīgas gaisu…
Paldies “Dzirkstelei” par jautājuma precizēšanu. Neeesmu Gulbenes pilsētas iedzīvotāja, vien mēdzu izmantot sabiedrisko transportu, bieži vien ar pārsēšanos, lai nokļūtu no saviem laukiem uz mājām un otrādi, vai esot Gulbenē kāda sev nepieciešama iemesla dēļ. Manu neizpratni šobrīd vairāk rada tas, ka šī konkrētā pieturvieta tātad nav oficiāla, nav arī pilsētas transporta pieturvieta, bet pietura ir. Redzot, cik desmiti cilvēku reizēm to izmanto, un ne novada maršrutos vien, nevar ienākt prātā, ka autobusam tur nav jāpietur. Tad varbūt vienkārši šī pietura jānoņem. Galu galā, pilsētas autobusiem pa šo ielu nav maršruta, tātad šī un, visticamāk, vēl kāda Gulbenes pietura ir vien cilvēku maldināšanai.
Nu beidziet. Mūsu dažās pieturās pilsētā autobuss vienmēr ir apstājies jau gadus padsmit, jo pašvaldība ir vienojusies. Šoreiz stāsts par rokas celšanu, jo uzradies viens tāds šofera eksemplārs audzinātājs. Un tad mēs brīnāmies, ka pasažieru maz. Ir šoferu eksemplāri, kas mēdz arī pajautāt, vai biļeti vajag. Katram gadījumam labāk roku pacelt.
Pieturas ir oficiālas, vienīgi nav noteikts laiks konkrētajam autobusam. Drošības pēc pacelt roku laikam vajag, lai nepabrauc garām.
Vai visiem busiem roka jacel vai tikai tiem ,kurus es saskatisu panemtaja binokli…
Nu ja nezini, kur gribi braukt, tad cel visiem 🙂