Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+6° C, vējš 1.79 m/s, R-DR vēja virziens

Ar labu pretī katram

Līga Sebeža: “Man ļoti nepatīk, ja bērni no manām stundām aiziet ar kaut kādu rūgtumu vai sāpi sirdī.”
Katram skolotājam vislielāko gandarījumu sniedz skolēnu pateiktie paldies vārdi, un šķiet, ka Rankas arodvidusskolas skolotājai Līgai Sebežai šo paldies vārdu nekad netrūks. Skolēni ir pateicīgi gan par sniegtajām zināšanām ēdienu gatavošanā, gan arī par mīļu vārdu, kas pateikts, kad neklājas viegli.

Līga Sebeža stāsta, ka viņas mamma ir dzimusi Rankā un visas senču saknes ir šeit, taču viņa pati ir dzimusi Sibīrijā, Omskā.

 

“Tikai tagad, kad ir pagājuši tik daudzi gadi, saprotu, kā tas viss bija un kāpēc man, atgriežoties Latvijā un sākot mācīties Lizuma skolā, klājās tik grūti,” saka L.Sebeža.

 

“Es atgriezos Latvijā, kad man bija seši gadi un rudenī jau man vajadzēja sākt iet skolā. It kā tā bija Latvija un dzimtene, bet bērnam, kas bija atvests no Krievijas un izrauts no viņa ierastās vides, tās bija diezgan briesmīgas sajūtas. Vecākiem bija jāiet darbā kolhozā un bērniem it nemaz neatlika laika, tika sadots un mutēm bija jābūt ciet. Skolā es biju ļoti bailīga un klusa. Atceros, kā bija jāstāv klases priekšā kā dežurantam un, kamēr nebija skolotāja, jāskatās, lai viss būtu kārtībā. Es stāvēju kā sastingusi un visi meta man, ar ko vien varēja. Kā tagad teiktu, es biju malā nogrūsts bērniņš. Un tikai tagad es apzinos, ka tas viss ir bijis tāpēc, ka šī vide man bija pilnīgi sveša.”

 

Līga atceras, ka 6.klasē uz Ziemassvētkiem viņai neesot bijis neviena trijnieka. Visus bērnus, kas bija labi un teicami mācījušies, izsauca un apbalvoja, bet viņu esot tikai nosaukuši, balvu viņai neviens nav devis.

 

“Tolaik to neviens nevarēja paskaidrot un vispār par to nerunāja. Šobrīd es, protams, saprotu, ka izsūtītos bērnus nedrīkstēja apbalvot, taču man tās ir ļoti skumjas atmiņas,” atzīst rancēniete. Varbūt tieši tāpēc tagad Līga cenšas saprasties ar katru audzēkni, pateikt kādu labu vārdu, nevis sarāt un nosodīt.

 

– Kas jūs atveda strādāt uz Rankas arodvidusskolu?

 

– Vēlākos gados mana dzīve tepat pa Ranku vien ir grozījusies. Strādāju padomju saimniecībā “Ranka”, kuras direktors bija mūsu skolas direktors Miķelis Kučinskis, es biju zootehniķe, turpat kopā strādājām un cīnījāmies. Vēlāk milzīgu SIA dibinājām un visu privatizējām. 1993.gadā jau vēl bija cerības, ka viss Latvijā vēl varētu notikt. Toreiz jau nevarējām iedomāties, ka nonāksim līdz šodienai. Bet 1993.gada rudenī Rankas arodvidusskolā sāka mācīt lauku māju saimnieces, bija jāapgūst lopkopība un agronomija, tādēļ mēs, bijušie saimniecības speciālisti, tikām aicināti uz skolu. Pēc tam mēģinājām mācīt arī piena produktu ražotājus, bet kopš 2000.gada nonācām arī pie ēdināšanas.

 

– Iznāk, ka jums dzīves laikā ir nācies pievērsties pavisam kaut kam citam?

– Jā, arī cilvēks, kam tuvojas 50 gadi, var radikāli mainīt profesiju, pievērsties pilnīgi citai nozarei – no zootehniķes pārmācīties par ēdināšanas speciālistu. Un skola arī pa šiem gadiem ir ļoti mainījusies un attīstījusies. Arī ar visiem naudas trūkumiem un depresīvajām noskaņām ir rastas dažādas jaunas iespējas. Tiek remontētas telpas, arī mans kabinets tiek remontēts. Taču pats galvenais, ka bērni nāk pie mums un viņi mācās – tas nozīmē, ka viss turpinās!

 

Skolā gan, protams, ļoti izjūtam bērnu smagos materiālos apstākļus. Mūsu bērni atbrauc uz nedēļu un bieži gadās, ka vecākiem nav bijis naudas, ko iedot līdzi ēšanai. Tad nu audzinātāja tiešais nerakstītais pienākums ir to redzēt un saskatīt. Nav gandrīz nevienas dienas, kad kāds nav jāpabalsta. Meklējam dažādus ceļus – vasarā audzējam dārzeņus skolas zemītē, tos bērni kopmītnēs pēc tam var pagatavot, aizdodam arī naudiņu, kādreiz arī izmaksājam pusdienas, ja tas ir nepieciešams.

 

– Kas palīdz atrast īstos vārdus, kontaktējoties ar audzēkņiem?

 

– Skolā man rit jau 18.gads. Pirmās naktis katrai stundai rakstīju plānu, visu pārdomāju, pēc tam stundās cītīgi stāstīju, taču nevarēju saprast, kāpēc bērni neklausās un trokšņo. Un tikai ar laiku to saproti, ka milzīgā teorijas gūzma un teksts tieši arodskolās ir jāpasniedz ļoti koncentrēti un tas ir pasniedzams kopā ar praktisko pusi, jo bērniem absolūti nepaliek atmiņā garie teksti, lekcijas un runāšanas.

 

(Vairāk lasiet 23.janvāra “Dzoirkstelē”)

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.