Svetlana Ziepniece, Tirzas pamatskolas direktore: – Ja skolā bērniem Latvijas vēsture būs atsevišķs mācību priekšmets, tas, pirmkārt, palielinās to laika apjomu, kad skolēnu uzmanība tiks vērsta tieši uz savas valsts vēsturi. Gribētos, lai bērni pēc iespējas ātrāk sāktu mācīties Latvijas vēsturi. Ne tikai skolā tas ir jādara, arī ģimenēs. Ideāli būtu, ja vide, kurā aug bērns, viņam atgādinātu par Latvijas vēsturi, par Dzimtenes mīlestību. Skola viena pati nevar iemācīt vēsturi kā reizrēķinu. Vēsture jāuztver kā zinātne. Ja bērniem pieiet klāt uz ielas un jautā, ar ko viņiem asociējas 11.novembris, tad atbilde vai tās noklusēšana vēl neliecina par zināšanām. Vēsture – tā ir arī vērtību sistēma.
Sarmīte Locāne, Litenes pamatskolas direktore: – Pati bērniem skolā mācu vēsturi un esmu izmēģinājusi dažādus variantus – gan to pasniedzot pasaules vēstures kontekstā, gan izdalot atsevišķi. Grūti pateikt, kurš variants ir labāks. Katrā ziņā, mācot Latvijas vēsturi kā atsevišķu priekšmetu, būs vajadzīgas grāmatas, programma un mācību plāna pārkārtošana. Tas prasīs līdzekļus. Lauku skolai tas ir pietiekami grūti. Pamatskolas skolēnam vēstures programma jau tagad ir pietiekami sarežģīta, tajā ir liels apjoms informācijas. Bieži vien pamatskolas bērni ar šo informācijas gūzmu gluži vienkārši netiek galā. Turklāt jau tagad, ņemot vērā vielas apjomu, mācību stundu vēsturē ir par maz. Taču palielināt stundu skaitu nav iespēju.
Aleksandrs Puksts, Gulbenes seniors, kas interesējas par vēsturi: – Izdalot Latvijas vēsturi kā atsevišķu mācību priekšmetu, nekas netiks panākts. Bērns neko nesapratīs. Latvijas vēsturi var izprast tikai Eiropas un Pasaules kontekstā. Latvija ir kā “aizliegtais auglis” lielvalstu ietekmes sfēru sadalīšanā. Pat neatkarību Latvijai un latviešiem palīdzēja atgūt lielās varas un lielās tautas. Tā ir notikumu ķēde. Tas ir tikpat kā romāns ar simtiem lappušu. Valstisko neatkarību Latvijai līdzēja atgūt gan vācieši, gan igauņi, gan angļi, gan poļi, gan dāņi. Lai to saprastu, ir jāzina arī šo citu tautu, citu valstu vēsture un mijiedarbība. Nevar cerēt, ka, izdalot Latvijas vēsturi kā atsevišķu mācību priekšmetu, mēs automātiski padarīsim bērnus par patriotiem.