Administratīvā rajona tiesa apturējusi tiesvedību un vērsusies ar prejudiciālajiem jautājumiem Eiropas Savienības Tiesā (EST) strīdā, kurā SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss” individuāli un apvienībā kopā ar Lietuvas “Vlasava” vērsušās pret Autotransporta direkciju (ATD) saistībā ar veiktajiem grozījumiem līgumos par reģionālajiem pārvadājumiem, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.
ATD noslēdza līgumus ar pārvadātājiem “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” septiņās lotēs. “Latvijas sabiedriskais autobuss” un “Vlasava” iesniedza pieteikumu Administratīvajā rajona tiesā, kurā lūdz tiesu atcelt ATD noslēgtos līgumus konkursa procedūras “Par tiesību piešķiršanu piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā” maršruta tīkla daļās jeb lotēs “Gulbene, Alūksne, Balvi”, “Jelgava, Dobele”, “Madona”, “Rēzekne, Ludza”, “Talsi, Tukums”, “Valmieras, Valka, Smiltene” un “Ventspils”.
“Latvijas sabiedriskā autobusa” pārstāvji norāda, ka ATD, noslēdzot līgumus ar pārvadātājiem, ir veicis būtiskus grozījumus noslēgtajos iepirkuma līgumos. Kā skaidro uzņēmumā, sākotnējie konkursa nosacījumi salīdzinājumā ar jau noslēgtajos līgumos iekļautajiem nosacījumiem, būtiski atšķiras, jo ATD ir pagarinājis pakalpojuma uzsākšanas termiņu, lai gan konkursa nolikumā noteiktais maksimālais sagatavošanās termiņš līguma izpildei bija noteikts 13 mēneši.
Kā pauž “Latvijas sabiedriskā autobusa” pārstāvji, ja konkursa pretendentam būtu bijusi pieejama informācija iepirkuma procedūras laikā, ka sagatavošanās termiņš līguma izpildei būs garāks par 13 mēnešiem, tad piedāvājumus būtu iesniedzis lielāks pretendentu skaits, piedāvājot tehniski un finansiāli izdevīgākus piedāvājumus, kas ietekmētu konkursa rezultātus.
“Latvijas sabiedriskais autobuss” arī norāda, ka ATD neņem vērā jau Administratīvās rajona tiesas pavasarī pieņemto lēmumu attiecībā uz noslēgtajām vienošanām ar AS “Nordeka”, kur par līdzvērtīgi veiktiem patvaļīgiem grozījumiem, tiesa uzdeva atcelt vienošanās, ar kurām veiktas izmaiņas pakalpojuma uzsākšanas termiņā. “ATD atkal rīkojas līdzīgi, augstāk minētajās lotēs prettiesiski pagarinot pārvadātājiem noteikto sagatavošanās termiņu līgumu izpildei, kas pārsniedz konkursa dokumentācijā noteikto maksimālo 13 mēnešu sagatavošanās posmu, lai uzsāktu sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus saskaņā ar konkursa nosacījumiem,” pauž “Latvijas sabiedriskā autobusa” pārstāvji.
Kā skaidro uzņēmumā, Publisko iepirkumu likumā ir noteikts, ka iepirkuma līguma vai vispārīgās vienošanās grozījumi ir pieļaujami, ja tie nemaina iepirkuma līguma vai vispārīgās vienošanās vispārējo raksturu. “Latvijas sabiedriskā autobusa” ieskatā konkrētajā gadījumā ATD, būtiski grozot Iepirkuma līguma noteikumus noslēgtajos Līgumos, ir pārkāpis Publisko iepirkumu likumu.
ATD noslēgtajos septiņos līgumos paredzējis sabiedriskā transporta pakalpojumu uzsākšanas termiņu robežās no 14 līdz pat 21 mēnesim. Ja potenciālajiem pakalpojuma sniedzējiem būtu zināms, ka sagatavošanās termiņš var tikt noteikts pat līdz 21 mēnesim, tad attiecīgi arī ieguldījumi un investīcijas, kas nepieciešamas reģionālo pārvadājumu nodrošināšanai, būtu plānotas citādāk, kas tieši ietekmē atklātā konkursā iesniedzamos finanšu piedāvājumus.
“Latvijas sabiedriskā autobusa” pārstāvji norāda, ka visi septiņi pārvadātāji vēl nav sākuši pakalpojuma sniegšanu un ir tikai sagatavošanās perioda pats sākums, tāpēc Publisko iepirkumu likumā noteikto mērķu sasniegšanas nolūkā un sabiedrības interesēs ATD prettiesiskā rīcībā būtu novēršama, laužot iepirkuma līgumus.
Dzirkstele! Tādu penteri uzcepāt, bet varbūt beigās varēja uzrakstīt, kā tas ietekmēs mūsu iedzīvotājus un “Gulbenes autobusu”?