Martā uz valsts nozīmes ceļiem ar grants segumu ir veikti greiderēšanas darbi 4604 km grants ceļu. Par to informē VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (LVC).
Lai arī ir saulains un sauss laiks, tomēr naktīs gaisa temperatūra pazeminās zem nulles un autoceļi ar grants segumu atkūst lēni, īpaši ēnainos posmos meža apvidū. Atkūstot ceļi pārmitrinās, bet greiderēšanu var veikt tikai tad, kad konkrētais ceļa posms ir apžuvis, pretējā gadījumā nestspēju zaudējušais ceļš tiks vēl vairāk bojāts.
LVC speciālisti visā valsts teritorijā seko līdzi ceļu stāvoklim, un, tiklīdz to nestspēja atjaunojas, tiek veikti uzturēšanas darbi.
Visvairāk nogreiderēts Preiļu un Dagdas ceļu uzturēšanas teritorijā – kopā 633 kilometru. Bauskas rajonā – 584 km, Daugavpils – 414, Gulbenes un Madonas – 404, Aizkraukles – 388, Jēkabpils – 306, Dobeles un Tukuma – 256. 200–250 km nogreiderēti – Ogres, Alūksnes, Smiltenes un Rēzeknes; 150–200 – Jelgavas, Cēsu; 100–150 – Kuldīgas un Saldus, Valmieras, Balvu un Ludzas; 50–100 – Rīgas, Liepājas, Limbažu, bet Talsu un Ventspils – 28 kilometri. Valsts ceļu tīkla uzturēšanas teritoriju karte ir ŠEIT.
Lai gan visā valsts teritorijā valda sausi un saulaini laika apstākļi, šķīdoņa skarto grants autoceļu posmu skaits šonedēļ ir nemainīgi augsts – transportlīdzekļu masas ierobežojumi noteikti 927 posmos. Visvairāk šādu posmu ir Vidzemes reģionā – 279, Latgalē ierobežojumi noteikti 247, Zemgalē – 181, Kurzemē – 151 un Rīgas reģionā – 69 posmi ar masas ierobežojumiem. Karte ar nestspēju zaudējušajiem posmiem ŠEIT.
Atkusnī, kad uz ceļiem nonāk liels ūdens daudzums, uz autoceļiem ar grants segumu iestājas šķīdonis – pārmitrināts grants segums zaudē nestspēju un braukšanas apstākļi pasliktinās. Lai nestspēju zaudējušie autoceļi netiktu neatgriezeniski sabojāti, uz tiem ievieš autotransporta masas ierobežojumu – tiek liegta pārvietošanās transportam kas smagāks par 10 tonnām.
Atļaujas kravu izvešanai šķīdoņa laikā netiek izsniegtas, satiksmes ierobežojumu ievērošanu kontrolē Valsts policija. Bez ierobežojumiem šķīdonī atļauts braukt operatīvajam un sabiedriskajam transportam, svaigpiena pārvadātājiem, kā arī transportam, kas izved kritušus lopus.
Transporta masas ierobežojumi šķīdoņa laikā ir vispāratzīta prakse, un to īsteno arī citās valstīs ar līdzīgiem klimatiskiem apstākļiem. Latvijas īpatnība ir tā, ka no visa valsts pārziņā esošā autoceļu tīkla vairāk nekā puse ir ceļi ar grants segumu, pārsvarā tie ir vietējas nozīmes ceļi ar nelielu satiksmes intensitāti.
Pamanot, ka kāds ceļa posms ir zaudējis nestspēju, LVC aicina informēt par to, zvanot uz diennakts informatīvo tālruni 80005555.
Vairāk informācijas par šķīdoni uz grants ceļiem: https://lvceli.lv/buj/pavasara-skidonis/grants-celi/.
Nez ko vēl vairāk varētu sajāt Gulbīša-Jaungulbenes posmā? Ja jau negreiderē un nerok nost vaļņus, tad baļķenieks ar savām 8 asīm būtu kā ceļarullis. Žēl skatīties, kā tiek izvarots tas Aizkraukles autobuss.