Par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu alkohola reibumā vai narkotisko, vai citu apreibinošo vielu ietekmē šī gada pirmajos trīs mēnešos Valsts policijas amatpersonas Gulbenes, Alūksnes, Valkas un Smiltenes novados pie likumā noteiktās atbildības sauca 14 vadītājus.
Par to “Dzirksteli” informē Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Ziemeļvidzemes iecirkņa reaģēšanas nodaļas priekšnieks Ivars Mednis.
“Sākoties velo un moto sezonai, noteikti pievērsīsim pastiprinātu uzmanību mazaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku izdarītajiem likumpārkāpumiem,” norāda I.Mednis un turpina, ka, iestājoties siltam laikam, jaunieši arvien vairāk pa ielām pārvietojās ar mopēdiem.
“Svarīgi atzīmēt, ka tiesības kārtot eksāmenu mopēda vadītāja apliecības iegūšanai ir no 14 gadu vecuma. Mopēda vadītājam nav likumā noteiks pienākums veikt sava transportlīdzekļa (mopēda) valsts tehnisko apskati, tomēr ir noteikts pienākums veikt tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātu apdrošināšanu. Transportlīdzekļa vadītājam, vadot mopēdu vai motociklu, galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei, izņemot gadījumu, ja transportlīdzeklim ir slēgta virsbūve,” saka I.Mednis.
Kas ir agresīva braukšana?
“Dzirkstelei” gulbenieši ir vaicājuši, vai motobraucēji pa ielu drīkst braukt bariņā un vai tā nav agresīva braukšana, ja gāzē tā, ka dzird ielas otrā galā. I.Mednis skaidro, ka ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka velosipēda vadītājiem, piedaloties ceļu satiksmē, ir jābrauc pa brauktuvi vienā rindā iespējami tuvāk brauktuves (braukšanas joslas) labajai malai, tomēr noteikumi nenosaka šādu pienākumu mopēda vai motocikla vadītājiem, līdz ar to mopēdu vai motociklu vadītāji drīkst piedalīties satiksmē, arī braucot blakus viens otram vienā joslā.
Viņš arī paskaidro, ka Ceļu satiksmes likums nosaka, ka agresīvā braukšana, pirmkārt, ir vairāku tādu citam aiz cita sekojošu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarīšana, kuri saistīti ar ceļu satiksmei bīstamu vai traucējošu situāciju radīšanu. Otrkārt, transportlīdzekļa vadīšana, radot traucējumus vienmērīgai transportlīdzekļu plūsmai, vai tiek ignorētas pārējo transportlīdzekļu vadītāju intereses. Treškārt, apzināta sānslīdes radīšana uz ceļiem vai citās vietās, kur iespējama satiksme. Ceturtkārt, apzināta strauja bremzēšana, kas rada ceļu satiksmei bīstamu situāciju, ja saskaņā ar ceļu satiksmes noteikumiem šāda bremzēšana nav nepieciešama ceļu satiksmes drošībai.
“Attiecībā uz mopēda vai motocikla vadītāju agresīvā braukšana var izpausties arī kā braukšana ar mopēdu vai motociklu uz viena riteņa un triciklu vai kvadriciklu uz aizmugurējiem riteņiem pa ceļiem vai citām vietām, kur iespējama satiksme – stāvlaukumi, laukumi, pagalmi un tamlīdzīgi, izņemot gadījumus, kad ir ir pieļaujamas atkāpes no ceļu satiksmes noteikumiem – sporta pasākumos, izklaides un paraugdemonstrējumu pasākumos,” saka I.Mednis.
Ir veikti grozījumi
I.Mednis arī atgādina, ka ir veikti grozījumi Ceļu satiksmes likumā un ceļu satiksmes noteikumos. Piemēram, no šī gada 1.aprīļa elektroskrejriteņu reģistrācija ir obligāta, ar nereģistrētiem elektroskrejriteņiem piedalīties ceļu satiksmē ir aizliegts. Piedalīties ceļu satiksmē ar elektroskrejriteni atļauts no 14 gadiem, ja ir iegūta jebkura transportlīdzekļa vadītāja apliecība, līdz 18 gadu vecumam tā varētu būt velosipēda vai mopēda vadītāja apliecība. Bērniem līdz 18 gadu vecumam, braucot ar elektroskrejriteni, galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei, bet no 18 gadu vecuma aizsargķiveres lietošana ir ieteicama.
Ar velosipēdu bērni drīkst patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē no 10 gadiem, ja bērns ir ieguvis velosipēda vadītāja apliecību. Svarīgi, ka līdz 18 gadiem velosipēda vai jebkura cita transportlīdzekļa vadītāja apliecība ir obligāta, bet no 18 gadu vecuma transportlīdzekļa vadītāja apliecība ir vēlama, bet nav obligāta. Bērniem līdz 16 gadu vecumam (ieskaitot), braucot ar velosipēdu, galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei, bet no 17 gadu vecuma aizsargķiveres lietošana ir ieteicama.
Valsts policija aicina arī bērnu vecākus un likumiskos pārstāvjus gādāt, lai bērni ievēro šīs likuma normas un nepieļaut, ka viņu atvases piedalās ceļu satiksmē, pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, piemēram, bez atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecības vai nelietojot aizsargķiveri. Šo noteikumu neievērošana var apdraudēt bērna veselību un pat dzīvību.
Varbūt jaunajiem velosipēdistiem vajadzētu paskaidrot, ka izlekt ar velo uz neregulējamas gājēju pārejas lielā ātrumā pašā priekšā automašīnai nevajadzētu.
Bieži, apmēram 16.00 no Alfas puses brauc mocis bez numuriem un lukturiem, brauc jau vismaz 3 nedēļas, bet neviens policists to nav pamanījis. Brauc jaunietis, nepilngadīgais.
Es arī tādu esmu ievērojusi braucot uz stadiona pusi.