Teju katrs no mums zina teicienu, ka ar avīzi var nosist ne tikai mušu, bet arī cilvēku. Domāju, ka ar televizoru sitiens var būt vēl spēcīgāks. Turklāt nevis tādēļ, ka TV aparāts ir lielāks un smagāks, bet gan tādēļ, ka mūsdienās TV ietekme un auditorija krietni vien pārsniedz jebkura drukātā izdevuma rādītājus. Ar to var mēģināt sacensties tikai dažas interneta piedāvātās iespējas. Tieši tādēļ ziņa, ka “Modern Times Group” (MTG) gatavojas iegādāties LNT, arī ir izraisījusi vētru nelielajā Latvijas mediju tirgū.
Sākumā gan būs jāsagaida Konkurences padomes lēmums, jo ir pilnīgi skaidrs, ka MTG, kas Latvijas TV tirgū kontrolē populāros kanālus TV3, TV3+ un TV6, saplūšana ar ne mazāk skatīto LNT, ja ne raisīs konkurences uzraugu kategoriskus iebildumus, tad zināmi ierobežojumi un nosacījumi šim darījumam gan var parādīties.
Tas, ka LNT varētu mainīt īpašnieku, gan nav nekāds milzīgais pārsteigums. Uzņēmums jau kopš 2009.gada strādā ar zaudējumiem, un jautājums par tā piesaistītā finansējuma izcelsmi un ietekmi uz raidījumu saturu mediju kritikās pēdējā laikā cilāts ne vienu reizi vien. No šā viedokļa varbūt arī ir labāk, ka tagad telekanālam būs liels un starptautiski pazīstams īpašnieks, kura specializācija ir dažādu veidu mediju bizness plašā reģionā.
Tiesa, arī MTG Latvijas uzņēmumiem krīze nav gājusi ar līkumu, taču šajā gadījumā vismaz viennozīmīgi ir skaidrs, no kurienes nāk nauda, lai zaudējumus kompensētu.
Tomēr pamatotus jautājumus gan var raisīt tas, kas notiks ar saturu, ko var baudīt Latvijas TV vērotāji.
TV3 un LNT TV kanālu reitingu pētījumos regulāri te viens, te otrs ieņem pirmās vietas. Arī saturs abiem kanāliem drīzāk ir līdzīgs nekā atšķirīgs. Līdz ar to diezin vai viens un tas pats īpašnieks būs ieinteresēts vienā valstī uzturēt divus TV kanālus, kas viens otram noņem auditoriju un potenciālos reklāmdevējus.
Varianti ir divi – vai nu kāds no šiem kanāliem turpmāk būtiski mainīs savu darbības koncepciju, vai nu pamazām palēnām izčākstēs dabiskā nāvē. Nevienam nav noslēpums, ka arī tā ir konkurences stratēģija – nopirkt konkurentu, kas traucē tālākai attīstībai, paņemt no tā vērtīgāko un pārējo aizlaist uz bankrotu, tādējādi attīrot darbības lauku.
Ja īstenosies pirmais variants un uz to ar sev pieejamajiem līdzekļiem uzstās arī konkurences uzraugi un mediju vidi uzraugošā Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, tad Latvijas TV skatītāji varētu būt ieguvēji. Ja otrais – tad diemžēl, bet tie, kas TV raidījumus vēlas skatīties latviešu valodā, varētu būt zaudētāji.
Galu galā – vieta jau tukša nepaliks – un, visticamāk, papildu skatītājus iegūs daudzie ārvalstīs veidotie TV kanāli, kas šajā reģionā tomēr vairums raida krievu valodā un ne jau par Latvijai būtiskām aktualitātēm.