“Vissliktāk organizētās olimpiskās spēles vēsturē”, “nevis olimpiskās, bet sātaniskās spēles”, “homoseksuāls trešs”, “labi, ka mēs nepiedalāmies šajā izsmieklā” – tādi bija galvenie Krievijas propagandistu vēstījumi par 26.jūlijā atklātajām XXXIII Vasaras olimpiskajām spēlēm Parīzē, kurās Krievijai un Baltkrievijai dalība ir liegta.
Kremļa ideologi visu nedēļu nodarbojās ar olimpiādes diskreditēšanu, kas savu kulmināciju sasniedza, protams, pēc atklāšanas ceremonijas. Jāpiebilst, ka Krievijā tā rādīta netika, un, kā izteicās viens politologs, tas arī būtu likuma pārkāpums, jo tā būtu “homoseksuālisma propaganda”.
Līdztekus krievi 28.jūlijā atzīmēja Jūras kara flotes dienu, kurā diktators Vladimirs Putins izteica kārtējos draudus visai pasaulei par iespējamiem kodoltriecieniem, uz kuriem Krieviju “provocējot” NATO.
“Ja ASV īstenos šādus plānus [tālas darbības raķešu izvietošanu Vācijā 2026.gadā], mēs uzskatīsim sevi par brīviem no iepriekš noteiktā vienpusējā moratorija vidēja un mazāka darbības rādiusa triecienieroču izvietošanai, tostarp mūsu flotes piekrastes spēku spēju palielināšanai,” sacīja Putins jūras spēku parādē Sanktpēterburgā. Krievijas līderis norādīja, ka gatavošanās šādam solim ir “beidzamajā stadijā”.
Tāpat propagandisti neaizmirsa vienu no saviem galvenajiem uzdevumiem – diskreditēt ASV un klāstīt, cik slikta ir demokrātu kandidāte novembrī gaidāmajās prezidenta vēlēšanās – Kamala Herisa.
“LGBT šovs” Parīzē
“Franču zagļi, nelieši un niecības” sarīkoja visapkaunojošāko olimpisko spēļu atklāšanu vēsturē, kas dēvējama nekā citādi kā par riebeklību (“мерзость”), klāstīja propagandisti. Ja kādam neesot skaidrs, kāpēc francūži tiek saukti par “zagļiem”, tad krievi tam deva savu skaidru, lai arī visnotaļ melīgu, skaidrojumu – atklāšanas ceremonija esot sarīkota par naudu, kuru Rietumi esot “nozaguši” Krievijai. Proti, runa ir par iesaldētajiem agresorvalsts aktīviem.
Skandalozais propagandists Vladimirs Solovjovs dusmās kliedza, ka tas esot bijis visus kristiešus aizvainojošs šovs ar homoseksuālisma “propagandu”, kuram ar sportu neesot nekāda sakara. Solovjova ieskatā francūži ir nodevuši tradicionālās kristīgās vērtības un Francijas prezidents Emanuels Makrons esot “vispasaules pederastu kustības līderis”.
Savukārt attiecībā uz metāla zirgu ar jātnieci, kas aulekšoja pa Sēnu, protams, tika apgalvots, ka tas esot Apokalipses jātnieks, kas, kā zināms, simbolizē pasaules galu. Tas ir tīrs krievu izdomājums. Pasaules prese, piemēram, “The New York Times”, raksta, ka jātniece, kuras muguru sedza apmetnis ar olimpiskajiem apļiem, simbolizēja Francijas kultūrvēstures ikonu Žannu d’Arku. Krievu propagandisti pašsaprotami nav ieinteresēti reflektēt par šādiem simboliem, jo runa taču ir tikai un vienīgi par “izvirtību un iznīcību”.
Bet par miljonus skatītāju aizkustinošo Džona Lenona dziesmas “Imagine” izpildījumu, kas notika Sēnas vidū uz liesmojošu klavieru fona, raidījuma “60 minūtes” vadītāja Olga Skabejeva klāstīja, ka tas esot tiešs atgādinājums par nacistu laikā notikušo mākslas priekšmetu un kultūras vērtību dedzināšanu.
Protams, vislielāko skandālu un histēriju propagandisti sarīkoja par it kā “Svētā vakarēdiena” “zaimošanu”, jo atklāšanas ceremonijas laikā transvestītu šovā esot parodēta Leonardo da Vinči glezna “Svētais vakarēdiens”. To kategoriski noliedz ceremonijas režisors Tomā Žolī. Režisors sacīja, ka viņa iecere bijusi “plašu pagānu ballīti sasaistīt ar Olimpa dieviem”. “Manos darbos jūs nekad neatradīsiet vēlmi kādu izsmiet vai nomelnot. Es vēlējos ceremoniju, kas vieno cilvēkus, kas samierina, bet vienlaikus arī ceremoniju, kas apliecina mūsu republikāniskās vērtības – brīvību, vienlīdzību un brālību,” piebilda režisors.
Vairāki pasaules mediji, tostarp jau minētais “The New York Times”, atsaucoties uz vairākiem mākslas vēsturniekiem, vēsta, ka atainotā glezna patiesībā bija nevis Da Vinči “Svētais vakarēdiens”, bet gan nīderlandiešu mākslinieka Jana van Biljerta glezna “Dievu svētki”, kas ataino scēnu no grieķu dievu dzīrēm Olimpā ar Dionīsu centrā.
Kā jau ierasts, propagandisti salīdzināja Rietumu “nāves kultūru” ar Krievijas pareizticīgajām vērtībām. Tādēļ Solovjova šovā vienlaikus tika rādīti provokatīvākie kadri no Parīzes un klasiskā baleta ainas no 2014.gada notikušo Soču olimpisko spēļu atklāšanas, lai visiem skatītājiem būtu skaidrs, kāds sātanisms valda Francijā un cik “kristīga” ir Krievija.
Noziedzība un izlaidība
Propagandistiem pierastā manierē bez neviena pierādījuma Skabejeva apgalvoja, ka, sākoties olimpiādei, Parīzē noziedzība esot pieaugusi par 20 % un pa ielām masveidā skraidot žurkas. Tam gan nav neviena pierādījuma. Tāpat krievi šausminājās, ka Parīzē atlētiem ir izdalīti bezmaksas prezervatīvi, kas esot vēl nebijis precedents un apliecinot Rietumu pasaules seksuālo izlaidību.
Patiesībā, sekojot Pasaules Veselības organizācijas ieteikumiem un cīņai ar HIV, bezmaksas prezervatīvi olimpiešiem tiek nodrošināti jau 40 gadus, un pirmo reizi tas notika 1988.gada Seulas olimpiskajās spēlēs. “Kremlini” ne ar pušplēstu vārdu neminēja, ka 2014.gadā Soču olimpiskajās spēlēs sportistiem bija pieejami 100 000 bezmaksas prezervatīvu.
Gan Ārlietu ministrijas preses pārstāve Marija Zaharova, gan Kremli apkalpojošie ideologi visu nedēļu stāstīja, cik sliktā stāvoklī esot olimpiskie ciemati, neesot nodrošināta kvalitatīva ēdināšana, valdot haoss un organizācija esot ļoti slikta.
Ar lielu ticamību var pieņemt, ka Krievijas sabiedrība vai nu ir aizmirsusi, vai nemaz nezina tās blaknes, kas bija saistītas ar Sočiem – vietējo iedzīvotāju izlikšana no mājām, kas tika nojauktas, masveidīgie vides pārkāpumi, nemaz nerunājot par korupciju. Savukārt žurnālisti sūdzējās gan par ūdens padeves trūkumu mājiņās, gan neaizslēdzamām un salauztām durvīm.
Jā, arī Parīzē nav trūcis problēmu, un, piemēram, cilvēktiesību organizācijas ir paudušas skaļus protestus par bezpajumtnieku aizvākšanu no Parīzes ielām. Taču būtiska atšķirība ir tā, ka totalitārajā Krievijā par problēmām un pārkāpumiem, piemēram, vides jomā, kas saistīti ar olimpiskajām spēlēm, neviens publiski runāt neuzdrošinājās. Savukārt franču prese ir pilna ar rakstiem gan par to, kas nogājis greizi, gan kas būtu uzlabojams.
Ja Putina Krievija vienmēr ir bijusi mākslīgi uzburta Potjomkina sādža, kuras īstumu apšaubīt nedrīkst neviens, tad demokrātiskās valstīs vissīkākās neērtības, nemaz nerunājot par pārkāpumiem, tūdaļ nonāk publiskajā telpā, prasot atbildīgo dienestu un amatpersonu adekvātu rīcību.
Krievu informatīvie uzbrukumi
Asiņainu roku nospiedumi uz holokausta memoriāla Parīzē, zārki pie Eifeļa torņa, viltus franču militārpersonu vervēšanas akcija, aicinot kļūt par karavīriem Ukrainā – tas viss ir daļa no dezinformācijas kampaņām, kuras organizē Krievija un kuru mērķauditorija ir Francija, ziņu aģentūrai “Associated Press” (AP) norādīja Francijas amatpersonas un kiberdrošības eksperti.
Ziņu aģentūra vēsta, ka Krievijas kampaņa, kas sēja pret Franciju vērstu dezinformāciju, tiešsaistē aizsākās 2023.gada vasaras sākumā, bet pirmo reizi kļuva taustāma oktobrī, kad vairāk nekā 1000 ar Krieviju saistītas robotprogrammatūras pārraidīja fotogrāfijas ar grafiti, kurās redzamas Dāvida zvaigznes Parīzē un tās priekšpilsētās.
Hibrīdkara sastāvdaļa ir arī prokremlisko telegrammu reklamētā un pārraidīta viltotā it kā “Netflix” uzņemtā dokumentālā filma “Olimpiskās spēles ir kritušas”, kurai ir mākslīgā intelekta ģenerēta balss, kas atgādina Tomu Krūzu un kura kritizē Starptautisko Olimpisko komiteju.
Uzņēmums “Microsoft” paziņoja, ka kampaņas, kuru krievi nodēvēja par “Storm-1679”, uzdevums bija veicināt bailes no vardarbības spēlēs. To pastiprināja viltots, visticamāk, Krievijas izcelsmes plaši sociālajos medijos izplatīts videoklips, kurā redzams, kā šķietami palestīniešu kaujinieks draud ar uzbrukumiem Francijai Parīzes olimpisko spēļu laikā.
“Microsoft” draudu analīzes centra ziņojumā teikts, ka “”Storm-1679” olimpisko spēļu kampaņā pagājušajā gadā ir iekļauta video kolekcija, kas sēj bailes no vardarbības spēļu laikā, kas notiek no 26.jūlija līdz 11.augustam. Grupējums ir publicējis viltus ziņas, ka parīzieši apdrošina īpašumus, gaidot terora aktus, un ka ceturtā daļa biļešu ir atgriezta terora baiļu dēļ. Abos klipos kā avoti tika minētas pazīstamās raidorganizācijas “EuroNews” un “France24″”.
Cits Krievijas grupējums, kas pazīstams ar nosaukumu “Storm-1099” vai “Doppelganger”, ir izveidojis viltus franču valodas ziņu vietnes, kurās izplata apgalvojumus par korupciju Starptautiskajā Olimpiskajā komitejā un gaidāmo vardarbību olimpisko spēļu laikā.
Rezumējot, jāteic, ka Kremlis nevar atļauties savai sabiedrībai izrādīt kaut mazāko nožēlu, ka Krievijai liegta dalība olimpiskajās spēlēs. Tādēļ oficiālā propaganda dara visu iespējamo, lai šo grandiozo globālo sporta pasākumu diskreditētu, saviem iedzīvotājiem iegalvojot, ka viņi īstenībā ir ieguvēji, ka nav jāpiedalās šajā “nožēlojamā šovā”.