Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

Moto kustībai Litenē — 50 gadi

Foto: no privātā arhīva

Šogad moto kustībai Litenē atzīmē 50 gadus, bet pirmsākumi Litenes motoklubam meklējami pirms 40 gadiem. Gulbeniete Dina Markova ir apkopojusi informāciju, ka 1985.gadā Ainārs Brezinskis sāka strādāt Litenē, kad radās doma par Litenes motokluba dibināšanu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Dina Markova. Foto: Gatis Bogdanovs

Kāpēc Litenē izveidoja motoklubu?

Jau labu laiku iepriekš, pirms tika dibināts motoklubs “Litene”, Litenes puišus interesēja motocikli un viņiem patika braukt ar tiem. Veidojās interesentu bariņi, kuri motociklus izmantoja ne tikai braukšanai pa ielām, aizpildot savu brīvo laiku, bet arī organizējot maza mēroga sacensības pa pašu veidotu trasi.

1974., 1975.gadā Litenē 14, 15 gadus veciem puišiem Mārtiņam un Ērikam Bērziņiem, Aigaram Poišam, Aināram Brezinskim, Jānim Seļickim, Arvim Pētersonam bija iegādāti mopēdi, ar kuriem gribējās braukt ne tikai pa ielu. Litenes pagasta “Fabriku” ganībās netālu no Pededzes upes tika dota atļauja braukāt, kur puiši paši arī uztaisīja motokrosa trasi. Tur viņi trenējās, rīkoja paši sacensības, uz kurām aicināja arī draugus no Balviem un Lubānas. Radinieki, draugi un Litenes ļaudis nāca atbalstīt savējos braucējus. Motociklus tajā laikā bija grūti iegādāties. Puiši brauca ar mopēdiem. Aigaram Poišam bija mopēds “Gauja”, bet pārējiem puišiem – paštaisīti spēkrati. Kad puiši sāka mācīties vidējās izglītības iestādēs ārpus Litenes, viņus iesauca armijā, motokross mazliet apsīka.

“Hondas” pērk par kopīgi savāktajiem metāllūžņiem

Un tad, kad A.Brezinskis atgriezās Litenē, radās doma, ka jādibina motoklubs. “Viņš devās pie Litenes sovhoza direktores Veronikas Teterovskas ar lūgumu atbalstīt šo ideju, kura piekrita šāda kluba dibināšanai. Motoklubam “Litene” tika iedotas telpas “Speģos” – vecajās kaltēs. Topošie motosportisti piedalījās talkās, lai sakoptu iedalītās telpas – ņēma ārā un mainīja grīdu, lika logus, tīrīja atliekas no “ķīmijas”, ko izmantoja graudiem. Turpat netālu uztaisīja mazu trasīti treniņiem. Treniņi notika divas reizes nedēļā, kurus vadīja pats Ainārs. Pirmos divus gadus Ainārs pats arī brauca ar “moci” un piedalījās sacensībās, taču pēc traumu gūšanas vairs nebija aktīvs braucējs, bet tikai kā motokluba vadītājs un treneris,” stāsta D.Markova.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Iesākumā motoklubam tika iegādāti motokrosa motocikli “Minska”, “Iž”, “Čežeta”, kurus apmaksāja sovhozs “Litene”, un no milicijas konfiscētie mopēdi. Pirmie divi ārzemju motocikli “Honda” tika nopirkti par kopīgi savāktajiem metāllūžņiem, kas tika vesti pat no Pleskavas.

Motoklubs “Litene” brauca uz sacensībām ne tikai pa Padomju Savienību, bet arī uz Čehiju. Dienu pirms sacensībām sportisti nāca uz motokluba telpām gatavoties sacensībām – kārtot līdzi ņemamās mantas, sagatavot tehniku un citas sacensībām nepieciešamās lietas. Bieži vien motosportisti ieguva godalgotas vietas sacensībās. Vērtēja arī motokluba kā komandas kopējo vērtējumu, par kuru reiz tika iegūts arī pat televizors.

Uz sacensībām motokluba “Litene” motosportisti sākumā brauca ar mikroautobusu “Latvija”, bet motociklus veda ar “GAZ-53” “kuzavā”, kuru piešķīra sovhozs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mazliet vēlāk A.Brezinskis sagādāja klubam autobusu “Ikarus”, kas tika pārbūvēts tā, lai varētu vest gan motociklus, gan arī braucējus. Tādi autobusi Latvijā bija tikai kādi četri un viens no tiem bija Litenes motoklubam.

Motoklubs “Litene” izveidoja ne tikai treniņu trasi pie motokluba telpām, bet arī trasi sacensībām, kas bija uz Litenes un Stāmerienas robežas (šobrīd blakus šosejai Gulbene-Balvi pie Kazupītes). Pirmās sacensības notika 1987.gadā. Zīmīgi, ka Kristeram Serģim un Artim Rasmanim šajā trasē bija pirmās sacensības viņu motokrosa karjerā.

Kad 90.gados sākās Padomju Savienības sabrukums un privatizācija, arī motoklubs “Litene” pamazām beidza pastāvēt. Motokluba ēku un tai piederošo zemi privatizēja. Daži sportisti turpināja savu motokrosa karjeru individuāli, daži iestājās citos klubos.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Motokluba “Litene” atjaunošana

2016.gada 22.janvārī Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā tiek ierakstīta biedrība “Motoklubs Litene”. Motosportisti Gints Markovs, Vilnis Teterovskis, Jānis Lazdiņš un Leons Naglis nolēma par biedrības “Motoklubs Litene” dibināšanu un vienojās par finansiālo atbalstu. Kluba vadītājs ir Gints Markovs un vietnieks Reinis Felders.

Iesākumā biedrībā bija apmēram 15 sportisti, kuri pārstāvēja dažādas motokrosa klases. Sportisti bija no Litenes, Gulbenes, Alūksnes novada un Siguldas.

Kopīgiem spēkiem tika radīts motokluba logo un dizains pirmajiem sportistu krekliem. Biedrības “Motoklubs Litene” pastāvēšanas laikā ir izveidojušās vairākas tradīcijas: sezonas sākumā motokluba biedru un sportistu kopsapulce, lielais koptreniņš ar motokrosa draugiem “Līgo kauss”, kā arī sezonas noslēguma ballīte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Motokluba sportisti piedalās sacensībās gan Latvijā, gan Igaunijā, gan Lietuvā. Augstākais sasniegums “Motoklubam Litene” ir 4.vieta Nacionālajā kausā motokrosā starp 36 komandām. Kluba dalībnieki arī paši organizē sacensību posmu Latvijas čempionātā ziemas motokrosā.

Gulbenes pilsētas svētku laikā šogad, kad dižojās pagasti, arī Litenes motokluba dalībnieki stāstīja par sevi. Foto: Gatis Bogdanovs

Pašu iniciatīva

G.Markovs “Dzirkstelei” stāsta, ka šobrīd motoklubs nav tik aktīvs kā varbūt 2022.gadā, bet tāpat visi kopā trenējas, lai arī uz Latvijas mēroga sacensībām no motokluba puses ir neliels klusums.

““Motoklubam Litene” šo gadu laikā ir bijušas pauzes, klusuma periods. Ja skatās, kad ierakstījām Uzņēmumu reģistrā, tad pēc kāda laika būs arī desmit gadu jubileja,” saka G.Markovs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Motoklubs vienmēr ir atvērts jaunajiem braucējiem un aicina savā pulkā interesentus. Šobrīd motoklubā ir apmēram 20 braucēji, no kuriem aktīvi ir apmēram 10, kas dodas uz sacensībām.

“Mērķis mums ir katru gadu organizēt Latvijas mēroga ziemas čempionātu. Motoklubs pastāv uz pašu iniciatīvas. Protams, liels atbalsts un laba sadarbība ir ar Sporta pārvaldi,” stāsta G.Markovs.

Šobrīd motoklubā sportisti ir no Gulbenes, Alūksnes, Cēsu novada. Pašu spēkiem ir izveidotas divas treniņu trases Litenes pagastā.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Komentāri ir slēgti

Komentāri (2)

  1. Tikai seši bija braucēji pirmssākumos? Švaka informācija.

  2. Lūdzu papildiniet, ja jums ir cita informācija! Varat vērsties “Dzirkstelē”!

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.