Jau pagājušā gada rudenī, izmantojot Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas no Kultūras pieminekļu izpētes, glābšanas un restaurācijas programmas piešķirto finansējumu, SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” sadarbībā ar Latvijas Industriālā mantojuma fondu uzsāka Kalnienas stacijas pasažieru ēkas remontdarbus.
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” tolaik piešķīra 2500 latus Kalnienas stacijas glābšanas darbiem. Par šiem līdzekļiem līdz šā gada novembrim tiks veikta ēkas pamatu nostiprināšana un hidroizolācija, kā arī guļbūves satrupējušo apakšējo vainagu nomaiņa un protezēšana. Savukārt ēkas iekštelpās tiks nomainīta grīda.
SIA “Gulbenes – Alūksnes bānītis” dibinātājs un Latvijas Industriālā mantojuma fonda valdes priekšsēdētājs Andris Biedriņš informē, ka no Valsts kultūrkapitāla fonda un akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” kultūras aktivitāšu atbalsta programmas vēl ir saņemts neliels finansiāls atbalsts, lai restaurācijas darbus varētu veiksmīgi turpināt.
Cer uz cilvēku atsaucību
Pie stacijas atrodas mūra pagrabs, kas 1901.gadā ir celts reizē ar stacijas ēku. Arī tas tiks restaurēts. Pie tā jau pērn tika nozāģēti lielie koki, kuru saknes jau bija paspējušas radīt pamatīgas plaisas pagraba ķieģeļu sienās. Pagrabs pilnībā ir atbrīvots no agrāko gadu kultūrslāņa. Pagraba restaurācijai ļoti ir vajadzīgi sarkanie ķieģeļi, kuru izmērs ir 280x125x65 milimetri (garums – platums – biezums). Izdevies noskaidrot, ka šie ķieģeļi pēc minētajiem izmēriem atšķiras no standarta sarkanajiem ķieģeļiem, tāpēc A.Biedriņš lūdz atsaukties cilvēkus, kuru rīcībā ir minēto izmēru ķieģeļi. “Cik man ir zināms, tad Kalnienas pusē no šādiem ķieģeļiem tikušas mūrētas daudzas ēkas. Varbūt kāds ir gatavs laipni padalīties tajos ar Kalnienas stacijas restaurētājiem,” piebilst A.Biedriņš.
Pēc visu ēkas remonta un restaurācijas darbu pabeigšanas stacijas uzgaidāmajās un kases telpās iekārtos vēsturisku ekspozīciju, bet dzīvojamajā daļā – telpas dzelzceļa voluntieriem. Arī stacijas pagrabā iecerēts iekārtot ekspozīciju.
Vēlas atgriezt sākotnējo veidolu
Stacijas ēkai, kā arī pagrabam ir iecerēts atgriezt to arhitektonisko veidolu sākotnējā izskatā. Šobrīd veicamie darbi ir Kalnienas stacijas ēkas atjaunošanas projekta īstenošanas pirmais posms. Tiks rakstīti nākamie projekti, lai varētu atjaunot ēkas fasādi, vecos koka apdares dēlīšus nomainot pret jauniem, kā arī saglabājot autentiskos rotājumus, atjaunot arī durvis un logus.
Iecerēts sakārtot arī stacijas iekštelpas. Tā sauktajā dzīvojamā galā, kur savulaik bijis ierīkots dzīvoklis, tagad ir doma izveidot telpas viesiem. Pamatīgi remontējamas arī pasažieriem domātā un kases telpa, kurās ar laiku iecerēts izvietot dažādus eksponātus. Arī tagad tūristiem ir iespējams iekļūt stacijas telpās, tikai tajās nekā nav ko redzēt. A.Biedriņš stāsta, ka savulaik stacijā bijušas pat divas uzgaidāmās telpas – otrās un trešās klases pasažieriem. Kopā ar arhitektiem izpētīts, ka izmantots zilganpelēks krāsojums, ko šobrīd nomainījusi lēta krāsota finiera apdare. Kalnienas stacija ir vienīgā, ko Gulbenes novada dome ir iznomājusi SIA “Gulbenes – Alūksnes bānīti”.