Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sadarbībā ar Veselības ministriju un Labklājības ministriju izstrādājusi risinājumus, kā mazināt emocionālo un fizisko vardarbību izglītības iestādēs. Risinājumi paredz ciešāku valsts un pašvaldību institūciju sadarbību, lai efektīvi risinātu vardarbības gadījumus skolās.
Lai gan 2022. gadā veiktie grozījumi Izglītības likumā jau paredz iesaistīto pušu pienākumus vardarbības mazināšanā, to skaitā vecāku rīcību un atbildību, tomēr praksē joprojām pastāv problēmas. Īstenotā pieeja vardarbības gadījumu risināšanai ir fragmentāra, nav pietiekami skaidrs iestāžu kompetenču sadalījums un preventīvie pasākumi bieži vien tiek realizēti tikai atsevišķu projektu ietvaros. Tāpat arī dati par vardarbības gadījumiem tiek apkopoti bez sistēmiskas pieejas.
“Emocionālas un fiziskas vardarbības mazināšana mācību iestādēs ir kopdarbs, tajā svarīga ir vairāku institūciju – ministriju, pašvaldības, skolu – un arī vecāku cieša sadarbība. Šobrīd lielā mērā daudzas situācijas tiek risinātas skolās, taču nereti problēma ir plašāka. Liels paldies visām mācību iestādēm, ka novērš to, kas notiek sabiedrībā. Izstrādājot informatīvo ziņojumu, kā būtiskākos mērķus izvirzījām fragmentārisma novēršanu, skaidras kompetenču un algoritmu izstrādi,” saka izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.
IZM uzsver, ka ir nepieciešams izveidot efektīvu atbalsta sistēmu gan izglītojamajiem, gan viņu vecākiem un pedagogiem. Šajā sakarā IZM sadarbībā ar Labklājības ministriju un Veselības ministriju ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Par emocionālās un fiziskās vardarbības izskaušanu un nepieļaušanu izglītības iestādē, kā arī par valsts un pašvaldības institūciju sadarbību”, kas detalizēti raksturo pašreizējo situāciju, identificē sadarbības problēmas starp valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī piedāvā konkrētus risinājumus vardarbības mazināšanai.
Minēto informatīvo ziņojumu šodien, 27. augustā plānots apstiprināt Ministru kabinetā (MK). MK lēmums arī paredzēs, ka līdz šī gada 30. septembrim jāsagatavo grozījumi Izglītības likumā, nosakot, ka katrai izglītības iestādei ir jāizmanto kāda no vardarbības mazināšanas un novēršanas programmām atbilstoši vecumposmam. Tās ir analizētas un aprakstītas Rīgas Stradiņa universitātes 2023. gada informatīvajā ziņojumā par emocionālās labizjūtas sekmēšanas un novērtēšanas instrumentiem un programmām Latvijas izglītības iestādēs: https://www.izm.gov.lv/lv/media/22833/download?attachment
Papildus kā vardarbības mazināšanas risinājums ir jāmin plānotie grozījumi MK noteikumos, kas nosaka nepieciešamību pedagogiem regulāri papildināt zināšanas bērnu tiesību jomā, to skaitā par vardarbības mazināšanu. Savukārt Bērnu aizsardzības centrs sadarbībā ar IZM pārstāvjiem ir izstrādājis rīcības algoritmu izglītības iestāžu vadītājiem vardarbības gadījumu risināšanā. Šo pasākumu mērķis ir nodrošināt, lai katrā izglītības iestādē būtu pieejami skaidri norādījumi un nepieciešamie instrumenti, lai efektīvi un laicīgi reaģētu uz vardarbības situācijām. Risinājumi dod arī izglītības iestādes vadītājam tiesības norobežot vardarbības izraisītāju, nodrošinot mācības citā laikā, telpā vai attālināti. Bērnu aizsardzības centra izstrādātais algoritms ir pieejams šeit: https://www.bac.gov.lv/lv/jaunums/bernu-aizsardzibas-centrs-piedava-jaunu-vardarbibas-gadijumu-risinasanas-algoritmu-izglitibas-iestades
Jaunajai pieejai atbilst arī nesen pieņemtais precīzais laiks, kurā jāsasauc pašvaldības sadarbības grupa vardarbības gadījumu izvērtēšanai. Proti, tā jāsasauc divu darbdienu laikā, kad nepieciešama ātra rīcība.
IZM aktīvi iesaistās Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta īstenotājās aktivitātēs, lai uzlabotu agrīnu attīstības risku identificēšanu un savlaicīga atbalsta sniegšana bērniem (BAASIK), tādējādi mazinot varbūtību veidoties traucējumiem un veselības stāvokļiem, kas var būt par pamatu vardarbīgai uzvedībai.
Vardarbības izskaušana ir visas sabiedrības kopīga atbildība. IZM piedāvātie risinājumi arī paredz nepieciešamību pēc mērķtiecīgākas prevencijas un starpinstitūciju sadarbības, īpaši pašvaldības un tās izglītības iestāžu līmenī. Projekts “Integrēta skola-kopiena”, kas tiek īstenots ar ES fondu atbalstu, paredz stiprināt pašvaldību un skolu sadarbību, to skaitā vecāku iesaisti, lai nodrošinātu koordinētu rīcību sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai.
Izglītības un zinātnes ministrija atgādina: “Ja redzi vardarbību, – reaģē un ziņo!”
Vislielākā vardarbība pret bērniem ir čakša par ministri!