No nākamā gada mainīsies autovadītāju kontroles un sodīšanas sistēma, jo Saeima ārkārtas sesijā šonedēļ apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes likumā. Plānots, ka uzskaites punktu sistēma praktiski uzlabos satiksmes drošību Latvijā.
No nākamā gada mainīsies autovadītāju kontroles un sodīšanas sistēma, jo Saeima ārkārtas sesijā šonedēļ apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes likumā (CSL). Plānots, ka uzskaites punktu sistēma praktiski uzlabos satiksmes drošību Latvijā.
Grozījumus sagatavojusi Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Bez administratīvajiem sodiem, kurus nosaka Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (APK), no nākamā gada ieviesīs preventīvas metodes – brīdinošas un izglītojošas sankcijas pret pastāvīgiem ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpējiem. Par viena atsevišķa CSN pārkāpuma izdarīšanu maksimālais uzskaites punktu skaits paredzēts – astoņi. Šos pārkāpumus fiksēs transportlīdzekļu vadītāju reģistrā. Maksimālais punktu skaits vadītājam būs 16 punkti, savukārt mazāk pieredzējušiem braucējiem – 10. Par braukšanu reibumā iegūtie punkti būs spēkā piecus gadus, bet pārējie divus gadus. Atkarībā no uzkrāto punktu skaita un pārkāpumu veida vadītājam: pa pastu nosūtīs brīdinājumu, aicinot vadītāju satiksmē būt rūpīgākam un uzmanīgākam; piemēros obligātu apmācības kursu CSN un atbilstošu eksāmenu; piemēros obligātu praktisko apmācības kursu drošas transportlīdzekļa vadīšanas jautājumos un eksāmenu; noteiks autovadītāja apliecības atņemšanu uz gadu, ja autovadītājs būs sasniedzis 16 soda punktus.
Pieņemot šo likumu, jāievieš arī vairāki citi noteikumi, lai jaunais projekts darbotos. Piemēram, līdz 1. janvārim jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi, kur būs precīzi noteikts, kādā veidā vadītājam piemērojams konkrēts ietekmēšanas veids. Jāizstrādā noteikumi, kas paredzēs, cik punktus piešķirt par katru atsevišķu pārkāpumu. CSL paredz arī citus jauninājumus. Piemēram, saskaņā ar Eiropas Savienības prasībām turpmāk tehnisko apskati (TA) transportlīdzekļiem, ko izmanto komercpārvadājumiem, veiks arī uz ceļiem. To mērķis – pastāvīgi uzraudzīt un kontrolēt šādu transportlīdzekļu tehnisko atbilstību normai. Tāpat grozījumi CSL paredz iespēju autovadītājiem CSDD saņemt vienas dienas braukšanas atļauju. Tādas izsniegs gadījumos, kad autovadītāji vēlēsies nokļūt tehniskās apskates stacijā uz apskati ar transportlīdzekli, kam beidzies TA termiņš. Līdz šim šādas iespējas nebija un vadītāju administratīvi sodīja.
Grozījumi ir pārdomāts un objektīvs risinājums satiksmes drošības situācijas uzlabošanai Latvijā, bet ir nepieciešami arī CSDD izstrādātie grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, ko Saeimā pieņems 3.lasījumā rudenī. Paredzēts, ka grozījumi APK un CSL stāsies spēkā vienlaikus – no nākamā gada.