Trauksmi par draudošo situāciju Valsts autoceļu fondā ceļ jau no šāgada pavasara. Nu jau pavisam oficiāli ir apstiprināts, ka fonds šogad nesaņems apmēram 9 miljonus latu.
Trauksmi par draudošo situāciju Valsts autoceļu fondā ceļ jau no šāgada pavasara. Nu jau pavisam oficiāli ir apstiprināts, ka fonds šogad nesaņems apmēram 9 miljonus latu.
Pašvaldību daļa no tā ir 2,64 miljoni latu, mūsu rajons līdz gada beigām , ja neuzlabosies degvielas akcīzes nodokļa iekasēšana ,varētu ceļu(ielu) uzturēšanai un remontam nesaņemt aptuveni 37 tūkstošus latu. Deviņos mēnešos no akcīzes nodokļa saņemti 89934 lati jeb 57,2 procenti, no ikgadējās transportlīdzekļu nodevas daļas attiecīgi 16982 lati jeb 75,6 procenti no gada plānotās summas. Pašvaldībām pārskaitīti kopā 104288 lati, kontu apkalpošanai izlietots 91 lats, atlikums rajona kontā uz 1.oktobri 2567 lati. No rezervētajiem līdzekļiem(20 procenti no saņemtā akcīzes nodokļa), kas paredzēti ceļu remontam un būvniecībai, šogad papildu līdzekļus saņēmušas šādas pašvaldības: Gulbenes pilsētas dome- pilsētas ielu remontam 1500 latu, Litenes pagasta padome ceļa Gaidiņas – Litenes kapi – Jaunrozes izbūvei 9903 latu, Galgauskas pagasta padome – Skolas ielas asfaltēšanai Galgauskā 4000 latu.
Līdzekļus no Valsts autoceļu fonda saņemam arī autobusu rajona maršrutu dotēšanai. Kopējais samazinājums sāpīgi skāris arī šo nozari. Deviņos mēnešos dotāciju fondā esam saņēmuši 67272 latus, kas ir par 16270 latiem mazāk nekā pērn šajā periodā. Šajā sakarā esam saņēmuši Satiksmes ministrijas vēstuli, kurā uzlabojums nav solīts ne šogad, ne arī nākošgad, un izteikts priekšlikums rajonos pārskatīt autobusu maršrutus, lai samazinātu nerentablo reisu skaitu.
Lai segtu dotācijas samazinājumu, šogad būtu mēnesī jāsamazina nobraukto kilometru skaits rajona maršrutos par 1500, nākošgad par 2500. Problēma ir ļoti sāpīga, un rajona iedzīvotājiem iespējamais risinājums nebūs labvēlīgs, jo mūsu rajonā maršrutu tīkls izveidots tikai minimāli nepieciešamajā līmenī un katrs samazinājums būs neērtības pasažieriem. Dotāciju komisijā kopā ar attiecīgo pašvaldību vadītājiem izskatīs iespējamos variantus, un pirmais samazinājums gaidāms maršrutā Gulbene – Agrumi – Jaungulbenes mehanizācijas skola, kur turpmāk autobuss kursēs tikai vienu reizi nedēļā. Būs nepieciešams samazināt arī reisu skaitu uz Stariem, sevišķi vēlos vakara reisus, kad brauc tikai daži pasažieri.
Protams, ka neviens reiss nav nevajadzīgs, bet pašreizējā situācijā mums kopīgi jādomā, lai spētu nodrošināt autobusu pārvadājumus tajos maršrutos, kur ir vislielākā pasažieru plūsma. Ja būsim pietiekami bagāti, autobusi kursēs atkal nerentablajos reisos.
Marta Mikolaja, Gulbenes rajona padomes Pašvaldību un reģionālās attīstības nodaļas galvenā speciāliste – plānotāja