Autoceļu uzturēšana ziemā ir autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu komplekss, kas ietver ceļa klātnes attīrīšanu no sniega, brauktuves slīdamības novēršanu un citas uzturēšanas darbus.
Autoceļu uzturēšana ziemā ir autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu komplekss, kas ietver ceļa klātnes attīrīšanu no sniega, brauktuves slīdamības novēršanu un citas uzturēšanas darbus, kā arī organizatoriskos pasākumus šo darbu sagatavošanai un izpildei. Ievērojot Satiksmes ministrijas 1998.gada 28.jūlija noteikumus nr.45 “Noteikumi par valsts autoceļu uzturēšanu ziemā” un BO VAS “Latvijas Autoceļu direkcija” 1998.gada 9.septembra rīkojuma nr.222 apstiprinātos “Valsts autoceļu un to elementu ziemas uzturēšanas tehniskos noteikumus”, ir noteiktas šādas autoceļu uzturēšanas klases ziemā: A, A1, B, C un C1, kā arī bezklases uzturēšana.
Gulbenes nodaļas ceļi ziemas apstākļos tiks uzturēti pēc B, C, C1 un bezklases uzturēšanas klasēm. Pēc B klases tehniskajiem noteikumiem tiks uzturēti šādi autoceļi: P27,Smiltene – Velēna – Gulbene 21.8 – 61.2; P35, Gulbene – Balvi – Viļaka – Krievijas robeža 0.0 – 22.3; P37, Pļaviņas – Madona – Gulbene 62.9 – 91.5; V26-424 Gulbene – Jaungulbene 0.0 – 5.3.
Noteikumu normas nosaka, ka pastāvīgos laika apstākļos, kad nav izteiktu gaisa temperatūras svārstību, vēja ātrums mazāks par 8 metriem sekundē, nav nokrišņu,
B uzturēšanas klase tiek nodrošināta 6 stundu laikā pēc sniega snigšanas beigām vai apledojuma parādīšanās. Spēkā no pulksten 6.00 – 18.00.
Mainīgos laika apstākļos, kad ceļa segas vai apkārtējā gaisa temperatūra vismaz vienreiz diennaktī ir 0 grādu, vēja ātrums lielāks par 8 metriem sekundē pie sniega segas esamības, nokrišņi sniega veidā ar intensitāti lielāku nekā 5 milimetri stundā, veidojot par
4 centimetriem biezāku sniega kārtu stundā, B uzturēšanas klase tiek nodrošināta 6 stundu laikā pēc apledojuma parādīšanās, pie ilgstošas sniega snigšanas darbi tiek uzsākti, sniega kārtas biezumam sasniedzot 8 centimetrus. Spēkā laika periodā no 8.00 līdz 18.00.
Uzturēšanas klasei atbilstošs brauktuves stāvoklis:pastāvīgos laika apstākļos – sasaluša vai piebraukta sniega augstums ir 4 centimetri, rises līdz 20 milimetri; mainīgos laika apstākļos – svaiga sniega augstums ir 8centimetri, slapja vai sajaukta ar sāli, smilti līdz 4centimetri, rises 20milimetri.
Pēc C klases tehniskajiem noteikumiem tiks uzturēti šādi valsts autoceļi:P34,Sinole – Zeltiņi – Silakrogs 0.0 – 23.1; P36, Rēzekne – Gulbene 69.3 – 87.2; P38, Cesvaine – Velēna 12.1 – 37.6; P33, Ērgļi – Jaunpiebalga – Saliņkrogs 46.0 – 61.2; V26-416 Ozolkalns – Lejasciems 0.0 – 15.1; V26 – 877, Ozoli – Liezere – Tirza – Stāķi 34.3 – 56.6; V26-418, Ozolkalns – Galgauska 0.0 – 1.0; V26-438, Ūdrupe – Rankas stacija 0.0 – 8.1; V26-420, Stāmeriena – Pļavnieki – Zeltaleja 0.0 – 7.0; V26-422, Piebraucamais ceļš Litenei 0.0 – 3.7.
Noteikumu normas nosaka, ka pastāvīgos laika apstākļos
C uzturēšanas klase tiek nodrošināta 24 stundu laikā pēc sniega snigšanas beigām un 8 stundu laikā pēc apledojuma parādīšanās, spēkā no pulksten 6.00 līdz 18.00. Mainīgos laika apstākļos C uzturēšanas klase tiek nodrošināta 8 stundu laikā pēc apledojuma parādīšanās. Pie ilgstošas snigšanas darbi tiek uzsākti, sniega kārtas biezumam sasniedzot 10 centimetrus. Darbi ir spēkā laika periodā no 6.00 līdz 18.00.
Uzturēšanas klasei atbilstošs brauktuves stāvoklis: pastāvīgos laika apstākļos – sasaluša vai piebraukta sniega augstums ir 10centimetri, rises līdz 40 milimetri; mainīgos laika apstākļos – svaiga sniega segas augstums ir 10 centimetri, slapja vai sajaukta ar sāli, smilti līdz 5 centimetri, rises līdz 40 milimetri. Pēc C1 klases tehniskajiem noteikumiem tiks uzturēti šādi valsts autoceļi: V26-388, Alūksne – Kalniena – Gulbene 16.2 – 36.8; V26-410, Gulbene – Zeltiņi 0.0 – 16.3; V26-419, Piebraucamais ceļš Letēm
0.0 – 4.2; V26-420, Stāmeriena – Pļavnieki – Zeltaleja 7.0 – 19.1;
V26-424 Gulbene – Jaungulbene 5.3 – 15.0; V26-425, piebraucamais ceļš Stāķiem 0.0 – 1.1; V26-426, piebraucamais ceļš Stariem 0.0 – 0.7; V26-427 Aņķupene – Daukste – Līgo 0.0 – 22.7; V26-430, Tirza – Jaungulbene – Liede 0.0 – 28.9; V26-417, Auguliena – Beļava – Litene 0.0 – 6.2, 6.9 – 14.8, 15.0 – 1.1; V26-423, piebraucamais ceļš Litenes stacijai 0.0 – 1.1; V26-431, piebraucamais ceļš Adulienas skolai 0.0 – 1.5; V26-411, Velēna – Vireši 0.0 – 20.1; V26-847, Ozoli – Liezere – Tirza – Stāķi 16.7 – 34.3; V26-432, Virāne – Grote 0.0 – 7.3; V26-433, Druviena – Lizums 0.0 – 10.8; V26-434, Pērle – Kraukļi 0.0 – 1.1; V26-429, Rimstavas – Ušuri 0.0 – 9.5; V26-435 piebraucamais ceļš Lizuma stacijai 0.0 – 0.5; V26-437 Ranka – Druviena 0.0 – 15.8; V26-438,Ūdrupe – Rankas stacija 9.3 – 12.0; V26-439 piebraucamais ceļš Galgauskai 0.0 – 0.5; V26-440, Ranka – Gatves 0.0 – 2.2; V26-441, piebraucamais ceļš Birzes stacijai 0.0 – 5.0; V26-301, Jaunzemi – Rēveļi – Ranka 102. – 13.9; V26-302 Jaunpiebalga – Pērle12.0 – 15.1; V26-371, Vireši – Dūre – Lejasciems 15.7 – 27.7; V26-374, Mežslokas – Dūre 8.2 – 15.1; V26-413, Sinole – Tirzas stacija 0.0 – 9.0; V26-414, Sinole – Māli 0.0 – 4.1; V26-415, Lejasciems – Māli 0.0 – 10.26.00.
Noteikumu normas nosaka, ka pastāvīgos laika apstākļos C1 uzturēšanas klases tiek nodrošināta 24 stundu laikā pēc sniega snigšanas beigām un 12 stundu laikā pēc apledojuma parādīšanās. Spēkā no pulksten 6.00 līdz 18.00. Mainīgos laika apstākļos C1 klase tiek nodrošināta 12 stundu laikā pēc apledojuma parādīšanās, pie ilgstošas snigšanas darbi tiek uzsākti, sniega kārtas biezumam sasniedzot 10 centimetru. Darbi spēkā laika periodā no 6.00 līdz 18.00. Uzturēšanas klasei atbilstošs brauktuves stāvoklis: pastāvīgos laika apstākļos – sasaluša vai piebraukta sniega augstums ir 10 centimetri, rises līdz 40 milimetri; mainīgos laika apstākļos – svaiga sniega augstums ir 10 centimetri, slapja vai sajaukta ar sāli, smilti līdz 5 centimetri, rises līdz 40 milimetri.
Visi pārējie valsts autoceļi un to posmi, kas šeit nav pieminēti , tiek uzturēti pēc bezklases noteikumiem. Bezklases uzturēšana šo noteikumu izpratnē ir valsts 2.šķiras autoceļu (intensitāte mazāka par 100 vienībām diennaktī), pa kuriem nenotiek pasažieru pārvadāšana ar satiksmes autobusiem, brauktuves attīrīšana no sniega jāveic pēc iespējām, bet ne vairāk kā četras reizes sezonā. Atkāpes no uzturēšanas klases prasībām pieļaujamas ārkārtējos laika apstākļos – snigšana turpinās nepārtraukti; ilgāk par 6 stundām; ar pārtraukumiem ilgāk 24 stundām; sniegputenis; lietus, kas izveido autoceļa brauktuves apledojumu. Krasi mainīgos un ārkārtējos laika apstākļos valsts autoceļu uzturēšana ziemā tiek veikta autoceļu prioritātes kārtībā, ņemot vērā autoceļa tautsaimniecisko nozīmi un uzņēmēju reālās iespējas. Krasi mainīgajos laika apstākļos, satiksmes drošība ir atkarīga no transportlīdzekļu vadītāja rīcības, atbilstoši ceļu satiksmes likuma 19.panta un Ministru kabineta 1999.gada 19.janvāra noteikumu nr. 15 “Ceļu satiksmes noteikumi” 71.punkta prasībām. Tāpat jāievēro “Satiksmes noteikumu” 182.punkts laika posmā no 1.decembra līdz 1.martam. Visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, jābūt aprīkotiem ar riepām, kas paredzēts braukšanai ziemas apstākļos. Ieteicams lietot ziemas riepas bez radzēm, tā vairāk saudzējot ceļu segumu un pagarinot tā kalpošanas laiku.
Jāatgādina autovadītājiem, ka ziemas periodā braukšanas apstākļi var krasi mainīties un tas palielina riska pakāpi avārijas izraisīšanai. Transporta satiksme ziemā vienmēr ir atkarīga no transportlīdzekļu vadītāja prasmes vadīt transporta līdzekli atbilstoši laika un ceļa apstākļiem, jāizvēlas pareizais braukšanas ātrums un braukšanas lietderība.
Līdzekļi autoceļu uzturēšanai tiek plānoti iepriekšējās ziemas sezonas apmērā, bet sakarā ar to, ka ir zināmas grūtības ar degvielas akcīzes nodokļa ieskaitīšanu ceļu fondā, var rasties neparedzēti sarežģījumi. Tāpēc visi būsim saprotoši, cienīsim sevi un autoceļu uzturētājus.
Nobeigumā gribu lūgt pašvaldības iespēju robežas no tā jau niecīgajiem ceļu fonda līdzekļiem sniegt finansiālu palīdzību ceļu uzturētājiem, Gulbenes 26. ceļu pārvaldei valsts ceļu attīrīšanai no sniega un slīdamības novēršanai kritiskos brīžos sava pagasta robežās.
BO VAS “Latvijas autoceļu direkcijas” būvinženieris J.Meņģo