Katrā pilsētā, arī Gulbenē, un daudzos pagastos dzīvo bērni, kurus vecāki izmisīgi slēpj no apkārtējās pasaules.
Katrā pilsētā, arī Gulbenē, un daudzos pagastos dzīvo bērni, kurus vecāki izmisīgi slēpj no apkārtējās pasaules. Iedzimtības, dzemdību traumas vai pāragru dzemdību dēļ viņi atšķiras no pārējiem. Dauna sindroms, bērnu cerebrālā trieka, hidrocefālija, autisms – tās ir tikai dažas no diagnozēm, kuras nosakot pat ārsti nereti piebilst – bezcerīgs.
“Pērn Latvijā tikai ar Dauna sindromu un līdzīgām hromosomu patoloģijām piedzima 23 bērni. Šajā gadā septiņu mēnešu laikā piedzimuši jau 19 mazuļi ar šādām problēmām. Tomēr Lielbritānijā apmācīti Latvijas Portidžas asociācijas speciālisti palīdz soli pa solim apgūt pasauli garīgi atpalikušajiem bērniem. Par daudziem no viņiem ārsti jau dzemdību namā ir teikuši: bezcerīgs. Lai arī tie ir citādi, bet arī viņi ir cilvēki ar iekšējo pasauli, emocijām.
Ar pacietīgu darbu šiem bērniem var iemācīt daudz. Vienam tā ir prasme pastāvīgi nomazgāt rokas, citam – apgūt mācību datorspēles, vēl citu iespējams sagatavot mācībām parastajā skolā,” skaidro sabiedrisko attiecību firmas “PR Plus” direktors Romāns Meļņiks.
Diemžēl sabiedrības attieksme pret šādiem bērniem ir tik negatīva, ka daudzi vecāki pat nemēģina sistemātiski nodarboties ar bērna apmācību, pakļaujot viņus vēl lielākai degradācijai.
“Portidžas mācībsistēmas asociācijas darbu apmaksā pašvaldība, kuras teritorijā ir bērns ar garīgās atpalicības problēmām. Vecākiem ir jāapzinās, ka viņa bērns nav ārstējams, taču ir iespējams viņam daudz ko iemācīt, tā padarot gan bērna, gan vecāku dzīvi vieglāku un interesantāku,” uzskata R. Meļņiks.
Latvijas Portidžas mācībsistēmas asociācijas (LaPA) priekšsēdētāja Ineta Kursiete atzīst, ka fiziskas nepilnības ir grūti vai pat neiespējami labot, taču “katrā no šiem bērniem, pat visslimākajā, ir dzīva dvēsele. Tā ir jākopj un jāattīsta. Pat ja bērns neceļas no gultas, viņam ir iespējams palīdzēt uztvert apkārtējo pasauli”. Viņa piebilst, ka daudzi bērni ar īpašām vajadzībām bieži vien ir niķīgi garlaicības dēļ. Ja kopš agras bērnības, nestimulējot sajūtu un domāšanas attīstību, viņi kļūst pasīvi un nespēj adoptēties apkārtējā vidē.
Portidžas mācību sistēma ir psihologu, pedagogu un psihiatru ASV Portidžas pilsētā radīta agrīna apmācības sistēma pirmsskolas vecuma bērnam ar īpašām vajadzībām. Būtiski, ka apmācība norit bērnam pazīstamā un draudzīgā vidē – mājās. Īpaši apmācīti speciālisti katru nedēļu apmeklē bērna ģimeni, novērtē audzēkņa prasmes un iemaņas, izveido atbilstošu mācību programmu un apmāca vecākus, kā arī ar īpašu rotaļu palīdzību iemāca bērnam jaunas prasmes.
Rīgā, Lielajā Ģildē no 24. līdz 26. oktobrim notiks pirmā Eiropas Portidžas konference “Portidža Eiropā – jaunas atziņas agrīnajā pirmsskolas apmācībā”. “Īpaši noderīga šī konference būs specializēto bērnudārzu, palīgskolu, pansionātu un aprūpes centru darbiniekiem, kā arī slimnīcu un dzemdību namu speciālistiem. Tāpat arī medicīnas iestādēm, augstskolām, kas apmāca psihologus, pedagogus un sociālos darbiniekus, nevalstiskajām organizācijām, kā arī pašvaldību sociālo dienestu vadītājiem,” saka I. Kursiete.