Trešdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija
weather-icon
+4° C, vējš 1.38 m/s, D-DR vēja virziens

Strādājot skolā, sapņo par ceļojumu uz Japānu

Steidzīgs un ātrs, vienmēr kustībā, analizējošs un tiešs savos spriedumos.

Steidzīgs un ātrs, vienmēr kustībā, analizējošs un tiešs savos spriedumos. Spējīgs uzklausīt katra cilvēka viedokli un pamatot savējo. Apzinās kolektīva nozīmi ceļā uz kopēja darba rezultātiem. Aktīvi izzina visu jauno, kas saistīts ar valsts izglītības sistēmu. Nebaidās kļūdīties un atzīt savas kļūdas. Prot priecāties par savu un citu veiksmi, tai neskaužot. Vienmēr korekts. Sportiski neatlaidīgs. Prot izdzīvot ar to, kā nav, nevis izšķērdēt to, kas ir. Tā dažos teikumos raksturojams Adulienas speciālās internātskolas direktors Aigars Lasis.
Viņam šis ir jau piecpadsmitais darba gads minētajā mācību iestādē, kur līdz aiziešanai pensijā par latviešu valodas un literatūras skolotāju strādājusi arī viņa māte. Zināmā mērā tas bijis noteicošais, kāpēc pēc Sporta akadēmijas beigšanas viņš par pirmo darbavietu izvēlējies Adulienu. Bijusi iespēja strādāt arī institūtā, bet tolaik darbs nelielā lauku skolā pasargājis no dienesta armijā.
“Atceros, ka darbā vajadzēja ierasties 1.augustā. Bija jauka vasaras nogales diena. Īsti nezināju, kā no Jaungulbenes nokļūt līdz Adulienai, tāpēc atnācu ar kājām. Skolā gandrīz neviena nebija, tikai dežūrskolotājs, kas mani sagaidīja. Augustā vēl daudz darba nebija, tāpēc ar visu varēju pamazām iepazīties. Nenoliegšu, ka bija neliels satraukums, jo mācību prakses laikā strādāju par fizkultūras skolotāju Rīgas skolā. Te es sastapos ar gluži citām problēmām un darba metodēm,” atceras Aigars Lasis.
Lielāka atbildība par savu rīcību
“Adulienas skolā sapratu, ka te jābūt ievērojami lielākai atbildībai. Ja pilsētas skolā es varēju novadīt trīs, četras fizkultūras stundas nedēļā, tad te es esmu katru dienu, ir vairāk jāsagatavojas nodarbībām un tamlīdzīgi,” salīdzina Aigars. Viņš sevi neuzskata par bargu skolotāju, jo ar audzēkņiem veidojas laba sapratne.
“Skolotājs nedrīkst ļaut, “uzkāpt bērnam uz galvas”, jo skolēni cenšas pārbaudīt katru jaunu pedagogu. Ja viņi jūt, ka skolotājam “nav sava mugurkaula”, tad skaidrs, kas ir zaudētājs,” saka direktors un atceras, ka audzēkņi pirmajās stundās vērojuši, kā viņš reaģēs uz dažādiem pārkāpumiem.
“Iztiekot bez dažādiem soda veidiem, man izdevās šos blēņdarus ātri vien “nolikt pie vietas” un turpmāk mums šādu problēmu nebija,” atceras Aigars.
Ar grāmatu gudrībām nepietiek
“Var izlasīt desmitiem grāmatu, kādam jābūt skolotājam, bet, ja viņš nepratīs rast sapratni ar bērniem, grāmatu gudrības neko nedos. Cilvēkam, kas strādā par skolotāju, jābūt apveltītam ar pedagoga talantu,” uzskata Aigars.
Viņš domā, ka nepietiek ar mehānisku mācību vielas atstāstīšanu nodarbību laikā. Bērnam ir jāpalīdz to saprast. “Par skolotāju nevar iemācīties. Par skolotāju ir jāpiedzimst,” tāda pārliecība Aigaram bijusi vienmēr.
Skolā ir dzimumu līdztiesība
Daudzkārt diskutēts par to, kas ir labāks pedagogs – vīrietis vai sieviete. Nevienam nav izdevies pierādīt viena vai otra pārākumu, tomēr ir problēmas, kuru risinājums atkarīgs no tā, kas to dara. Aigars Lasis domā, ka skolā jābūt dzimumu līdztiesībai, bet direktora amatā labāk būt vīrietim, jo pārsvars tomēr ir sieviešu pusē, bet tās savā būtībā ir emocionālākas.
Viņaprāt, skolā vispār vajadzētu strādāt lielākam pedagogu – vīriešu skaitam.
“Diemžēl pašreizējais pedagoga atalgojums ir tāds, ka vīrieši, kam materiāli jāuztur ģimene, izvēlas citas profesijas. Lai kaut ko vairāk saņemtu, tad viņam no rīta līdz vēlam vakaram ir “jāierokas” skolā un mājās jāaiziet tikai pārgulēt. Tas nav normāli,” prāto direktors.
Adulienas speciālajā internātskolā šobrīd strādā 29 skolotāji, 25 tehniskie darbinieki. No kopējā skaita trīs ir vīrieši, ieskaitot direktoru.
Bērni nav dzīves sabojāti
Aigars atzīst, ka nevar spriest par darbu citās vispārizglītojošajās skolās, jo saskare līdz šim bijusi galvenokārt ar speciālo skolu vadītājiem, tomēr viņš domā, ka speciālās skolas bērni vismaz pagaidām nav dzīves negāciju samaitāti, lai gan daļa no viņiem ģimenēs ir daudz pieredzējusi.
“Uzskatu, ka bērnu samaitātība sākas uz ielas, kur valda bara instinkts. Tikai nebūt citādākam, neatšķirties un nepalikt malā. Esmu novērojis, kā bērns uzvedas mājās un kāds ir uz ielas. Dažkārt vecāki to nemaz nezina, sakot, ka mājās viņš ir pieklājīgs un prot uzvesties. Atliek tikai brīdi apstāties pie smilšu kastes un paklausīties, kā bērni runā. Mājās viņi to neatļaujas. Tas jau ir visa sākums,” secina A.Lasis.
Būdams ārzemju braucienos, direktors pārliecinājies, ka tur atšķirībā no mums nevienā pārtikas preču veikalā nevar iegādāties žurnālus par seksu, tāpēc viņš uzskata, ka negatīvu ietekmi uz bērniem atstāj arī šī propaganda.
No malas viss izskatās vieglāk
Trīs gadu laikā, esot skolas direktora amatā, Aigars šai atziņai guvis apliecinājumu. Ar izglītības sistēmu saistītā likumdošana ne vienmēr strādājot skolu labā, jo tanī valdot nekonkrētība.
“Izglītības un zinātnes ministrijas speciālistiem uzdodot konkrētus jautājumus, ne vienmēr iespējams saņemt konkrētu, noteiktu atbildi. Skolu vadībai ir grūti izsekot nemitīgajām izmaiņām. Piemēram, noteikumam, ka skolā nevar strādāt cilvēks, kam nav pedagoģiskās izglītības. Kāpēc to nevarēja pieņemt maijā, kad beidzās kārtējais mācību gads, bet likumu pieņem jūlija vidū, kad pedagogi ir atvaļinājumā. Oficiāli es nevaru nevienu brīdināt, tad darbinieks ierodas darbā pēc atvaļinājuma un man viņam jāpasaka: “Paldies, bet jūs man vairāk neesat vajadzīgs!”
Ir būtiski, lai es varētu laikus brīdināt darbinieku, ka pēc mēneša viņam nebūs darba,” pukojas direktors, paužot neapmierinātību par likumdošanas nesakārtotību.
Vizītkarte
Vārds, uzvārds: Aigars Lasis.
Dzimis: 1963.gada 5.janvārī.
Mācījies: Gulbenes pamatskolā, Gulbenes vidusskolā, Sporta akadēmijā.
Darbs: Adulienas speciālajā internātskolā – fizkultūras skolotājs, trešo gadu ir skolas direktors.
Vaļasprieks: makšķerēšana.
Fakti
Adulienas speciālajā internātskolā ir 106 audzēkņi.
Skolā strādā 29 pedagogi un 25 tehniskie darbinieki.
Latvijā šobrīd ir 42 speciālās skolas.
Skolas direktora atziņas
Strādājot skolā, jābūt lielai atbildībai.
Skolotājam jābūt ar “savu mugurkaulu”.
Skolotājam jābūt apveltītam ar pedagoga talantu.
Skolotājam jāpalīdz bērnam izprast mācību vielu.
Skolā jābūt dzimumu līdztiesībai, bet direktora amats ir piemērots vīrietim.
Izglītības sistēmā jāsakārto valsts likumdošana.
Bērnu samaitātība sākas uz ielas.
Skolā nevar strādāt, ievērojot vienu šablonu.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.