Piektdiena, 7. novembris
Helma, Lotārs, Pērle
weather-icon
+10° C, vējš 0.89 m/s, DR vēja virziens

Vai sodiem jābūt vēl bargākiem?

Ministru kabinets ir akceptējis grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz dubultot maksimālo naudas sodu par braukšanu reibumā, nosakot to līdz 1000 latiem.

Vadīšanas tiesību atņemšanas maksimālo laiku iecerēts palielināt līdz 4 gadiem. Šis Likumprojekts gan vēl ir jāatbalsta Saeimā.

Iespējams, sodi būs vēl bargāki

Par transportlīdzekļa vadīšanu reibumā, ja alkohola koncentrācija asinīs vai izelpā ir 0,2 – 0,5 promiles, vadītāju, kura stāžs ir mazāks par diviem gadiem, varētu sodīt ar 200 līdz 400 latu lielu naudas sodu un atņemt autovadītāja apliecību uz sešiem mēnešiem. Ja vadītājam konstatētu 0,5 – 1,0 promili, viņam piemērotu administratīvo arestu 5 līdz 10 diennaktis, naudas sodu 400 līdz 600 latu un atņemtu vadīšanas tiesības uz vienu gadu. Grozījumi arī paredz, ka, konstatējot 1,0 – 1,5 promiles alkohola reibuma, vadītājam varētu piemērot 5 līdz 10 diennaktis administratīvā aresta, naudas sodu 600 līdz 800 latus un uz diviem gadiem atņemt vadīšanas tiesības. Savukārt pārsniedzot 1,5 promiļu alkohola koncentrāciju organismā, vadītājam varētu piemērot administratīvo arestu 10 līdz 15 diennaktis, naudas sodu 800 līdz 1000 latu un atņemt vadīšanas tiesības uz četriem gadiem.    
Pašlaik maksimālais naudas sods par braukšanu reibumā ir 500 lati, savukārt maksimālais termiņš, uz kādu ir iespējams atņemt vadīšanas tiesības, ir 2 gadi.
Valsts policijas Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš uzsver, ka nekur Eiropā par braukšanu dzērumā neesot tik zemi sodi kā Latvijā. E.Zivtiņš ir pārliecināts, ka pienāks laiks, kad par braukšanu reibumā maksimālais sods sasniegs pat 5000 latu un šis pārkāpums tiks kriminalizēts.

Cīņai jāizvēlas citas metodes

Kāds autovadītājs “Dzirkstelei” bilst, ka viņš nevar iedomāties, kādam vajadzētu būt soda mēram, lai cilvēki sāktu baidīties un nebrauktu reibumā. “Viss sākas ar to, ka ir noteikta robeža 0,5 promiles, līdz kurām ir atļauts braukt, taču šī robeža ir tik viegli pārkāpjama. Visi parasti iedzer dažas glāzītes un cer, ka gan jau nebūs šī pieļaujamā norma pārsniegta. Manuprāt, vajadzētu noteikt, ka šādas pieļaujamās normas nav un pie stūres var sēsties tikai un vienīgi skaidrā,” saka autovadītājs.
Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Gunārs Pusts, kā arī citi ceļu policijas inspektori uzskata, ka diez vai sodu palielināšana samazinās dzērājšoferīšu skaitu. “Domāju, ka tādējādi radīsies problēmas ar viņu aizturēšanu. Ja cilvēks brauks ar mašīnu, kura maksā 200 latus, viņš, visticamāk, izvēlēsies bēgt, iespējams, arī izraisot satiksmes negadījumu,” spriež G.Pusts. “Manuprāt, ar dzērājiem vajadzēja cīnīties ar citām metodēm, nevis ar soda bardzību. Pirmkārt, cilvēkam jau būtu no mazotnes jāieaudzina, ka to darīt nedrīkst, tad arī nebūtu šādu problēmu. Iespējams, arī vajadzēja tāpat kā Igaunijā uzreiz noteikt cietumsodu par vadīšanu reibumā. Viņiem nav arī pieļaujamās normas, kā tas ir pie mums. Man šķiet, ka tā būtu labāk.”

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.