Lasītājs jautā, vai individuālajam komersantam šogad obligāti nepieciešams elektroniskais paraksts, Valsts ieņēmumu dienestā kārtojot dokumentus elektroniski? Vaicātājs esot saņēmis vēstuli, kurā norādīts, ka it kā vajadzēšot elektronisko parakstu, bet, parunājot ar citiem kolēģiem, radušās šaubas, vai jātērē lati šāda paraksta ieguvei.
Atbildi sniedz Valsts ieņēmumu dienesta Komunikācijas nodaļa:
“Ja individuālais komersants, zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks ir izvēlējies maksāt iedzīvotāja ienākuma nodokli no saimnieciskās darbības, tad uz viņu attiecas prasība, sākot ar 1.janvāri, izmantot elektroniskās deklarēšanās sistēmu nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanai Valts ieņēmumu dienestā. Šādā gadījumā jāparaksta divi elektroniskās deklarēšanās sistēmas līgumi – kā individuālam komersantam un kā fiziskai personai, jo ienākumus no individuālā komersanta saimnieciskās darbības ietver fiziskās personas gada ienākumu deklarācijā.
Lai kļūtu par elektroniskās deklarēšanās sistēmas lietotāju, personai (juridiskai vai fiziskai) ir jāaizpilda līgums un iesnieguma forma, kas jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu pārvaldes klientu apkalpošanas centrā vai, izmantojot akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” izsniegto e-paraksta viedkarti, jāveic tiešsaistes reģistrācija elektroniskajā deklarēšanās sistēmā. Līdz ar to nodokļu maksātajam ir iespēja izvēlēties pašam piemērotāku variantu.
Parakstot līgumu ar dienestu par elektroniskās deklarēšanās sistēmas izmantošanu, par saņemto e-parakstu nav jāmaksā, bet to varēs izmantot tikai dienesta elektroniskajā deklarēšanās sistēmā. Savukārt akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” izsniegto e-paraksta viedkarti var izmantot ne tikai elektroniskajā deklarēšanās sistēmā, bet arī parakstot un iesniedzot dokumentus citām organizācijām, iestādēm.
Lai nodokļu maksātājs varētu dienestā elektroniski iesniegt deklarācijas, izmantojot elektronisko deklarēšanās sistēmu, un parakstīties ar piešķirto elektronisko parakstu, nodokļu maksātājam jebkurā dienesta Nodokļu pārvaldes klientu apkalpošanas centrā jāvēršas ar iesniegumu, kurā norādīta visa nepieciešamā informācija par sevi un pilnvarām. Pēc tam jāparaksta līgums.
Plašāka informācija, kā kļūt par elektroniskās deklarēšanās sistēmas lietotāju, pieejama Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā.”