Trešdiena, 17. decembris
Hilda, Teiksma
weather-icon
+3° C, vējš 0.45 m/s, DR vēja virziens

Pētījums: gandrīz trešdaļa Latvijas skolēnu uzskata, ka farmaceitam jāpilda arī ārsta funkcijas


noskaidrots portāla Prakse.lv projekta „Virtuālā prakse” ietvaros,
Latvijas skolēniem ir liela interese, taču neviennozīmīgas zināšanas
par farmācijas nozari un farmaceita darba pienākumiem. Taujāti par
to, kādi, viņuprāt, ir farmaceita pienākumi, gandrīz trešdaļa
jeb 29% respondentu kļūdaini atbildējuši, ka farmaceita darba pienākumos
ietilpst arī cilvēka sliktās pašsajūtas iemeslu noteikšana un
nepieciešamo medikamentu izrakstīšana vieglu slimību, piemēram,
saaukstēšanās gadījumos. Savukārt puse (50%) Latvijas skolēnu
uzskata, ka farmaceitam jāzina minimāli divas valodas, kamēr pareizo
atbildi (Latvijā farmaceitam nepieciešams zināt vismaz trīs valodas)
sniedzis 41% respondentu.

Prakse.lv
projektā „Virtuālā prakse” farmaceita darbu „BENU
aptiekās” skolēni var iepazīt, atbildot uz jautājumiem
par farmaceita ikdienas pienākumiem, uzdevumiem un tiesībām, nepieciešamajām
prasmēm, karjeras iespējām, medikamentu uzglabāšanu un izsniegšanu
aptiekā, kā arī farmācijas nozari kopumā.Kā rāda apkopotie rezultāti, vislabākās zināšanas skolēniem
ir tieši par regulējumiem, kas attiecas uz farmācijas nozari. Piemēram,
visi skolēni ir informēti par to, ka farmaceita darbību regulē gan
Farmācijas likums, gan arī Latvijas farmaceitu ētikas kodekss, tāpat
ļoti labas zināšanas skolēniem ir par farmācijas produktu kontroli
– 84% skolēnu zināja, ka farmācijas produktu ražošanu kontrolējošā
iestāde Latvijā ir Veselības ministrija.Nedaudz
kļūdaināki rezultāti tika uzrādīti, atbildot uz jautājumiem
par aptieku darbību. Piemēram, vērtējot aptiekas sniegto farmaceitisko
aprūpi, par farmaceitisko aprūpes indikatoru tiek uzskatīta pacientu
apmierinātība. Savukārt puse (52%) „Virtuālās prakses” dalībnieku
atzīmēja, ka indikators ir arī aptiekas finansiālā izaugsme.
Jautāti
par stingrās uzskaites zāļu uzglabāšanu, piektā daļa
(20%) skolēnu aplami norādīja, ka šādi medikamenti jāuzglabā
ārpus aptiekas, īpašā noliktavā. Tomēr 80% skolēnu atzīmēja
pareizo variantu, atbildot, ka zāles drīkst uzglabāt aptiekas telpās.
Tāpat
informācijas trūkums atspoguļojās arī skolēnu atbildēs par
medikamentu iedalījumu. Tikai 15% „Virtuālās prakses”
dalībnieku atzīmēja pareizo atbilžu variantu, ka medikamenti iedalāmi
patentētajos, vispārējos medikamentos un medikamentos, ko pārdod
brīvā tirdzniecībā bez receptēm. Turpretī lielākā daļa –
85% respondentu – uzskatīja, ka medikamenti tiek iedalīti recepšu
un bezrecepšu medikamentos.
„Sniedzot
iespēju skolēniem iziet virtuālo praksi, ļaujam ikvienam pārliecināties
par savām zināšanām, kā arī par to, vai farmaceita profesija skolēniem
šķiet interesanta un piemērota karjeras izvēle. Lai arī
atbildes uz atsevišķiem jautājumiem rādīja, ka skolēnu priekšstati
par farmaceita profesijas ikdienu un veicamajiem pienākumiem mēdz
būt maldīgi, tomēr kopumā Latvijas skolēni ir samērā labi informēti
par farmaceita karjeras iespējām, darba uzdevumiem un pat par farmācijas
produktu ražošanas kontroli. Tā kā interese no skolēnu puses ir
liela un iespējas mācīties – daudzveidīgas, ir pamats cerēt,
ka Latvijā aug talantīgu farmaceitu paaudze,” komentē „BENU aptieku” Attīstības
daļas vadītāja Viktorija Kļukina.

Komentāri

Dzirkstele.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.