120 dienas pirms pašvaldību vēlēšanām, tas ir, no 8. februāra, Latvijā sākās priekšvēlēšanu aģitācijas periods. Tas ilgs līdz pašvaldību vēlēšanu dienai – 7. jūnijam.
Šajā periodā likumdevējs ir noteicis ievērot noteikumus gan aģitācijas veicējiem, gan medijiem, gan citām iesaistītajām pusēm, kurām ir jāievēro priekšvēlēšanu aģitācijas veikšanas noteiktā kārtība un ierobežojumi.
Ko tas nozīmē realitātē? Daudzas vēlēšanas “Dzirkstele” ir aizvadījusi neatkarīgā Latvijā, un esam daudz mācījušies, kā jāstrādā demokrātiskā valstī priekšvēlēšanu periodā. Taču jāatzīst, ka katru reizi ir jābūt maksimāli uzmanīgiem. Kāpēc? Mēģināšu izskaidrot.
Nelikumīga ir slēpta aģitācija, kura izpaužas, piemēram, kad politiķi pirms vēlēšanām sāk apmeklēt dažādus pasākumus un fotografējas, piemēram, pie olām saistībā ar Lieldienu pasākumu vai ar karogiem 4. maijā, vai griež lentītes, kad tiek atklāts kāds jaunuzcelts objekts. Protams, to visu politiķi var darīt, bet medijiem tas nav jāapraksta priekšvēlēšanu laikā.
Pirmkārt, deputātu kandidāti var aģitēt par maksu, un tās ir reklāmas vai garāki reklāmraksti, kur ir skaidri un gaiši norādīts, ka tā ir politiskā reklāma un kas to ir atmaksājis. Tā ir likumīga aģitācija par maksu – tur nekādas šaubas nerodas.
Abonē digitālo saturu pirmajām 4 nedēļām par 0.99€*
Digitālā satura abonementiem būs pieeja unikālam izdevniecības saturam, kur tiks atspoguļoti notikumi un procesi vietējos novados. Raksti, intervijas, bilžu galerijas, video saturs, kā arī par 90% mazāk reklāmas.