Līdz ar pavasara sākumu ielās palielinoties velosipēdistu un elektroskrejriteņu skaitam, kā arī atgriežoties mopēdu un motociklu vadītājiem, Satiksmes ministrija aicina ievērot ceļu satiksmes noteikumus un izturēties cieņpilni, lai pārvietošanās visiem būtu droša. Vienlaikus ministrija atgādina, ka velosipēdistiem un elektroskrjeriteņu vadītājiem, kuri pārvietojas pa ietvi, vienmēr ir jārespektē gājēji.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.
“Droša pārvietošanās ir ne tikai zināt un ievērot ceļu satiksmes noteikumus, tā ir arī atbildīga rīcība un cieņpilna attieksme vienam pret otru. Stingrāki noteikumi vai bargāki sodi būtiski neuzlabo situāciju, ja mēs katrs nerīkojamies atbildīgi un ar cieņu pret visiem satiksmes dalībniekiem. Lielāka transportlīdzekļa jauda un gabarīti nenozīmē tā pārākumu ne uz brauktuves, ne ietves. Ceļš mums visiem ir kopīgs – gan kravas automobiļiem un autobusiem, gan vieglajiem auto, motocikliem un mopēdiem. Savukārt, ietvi un kopīgos gājēju un velosipēdu ceļus ir iespēja droši izmantot gājējiem, velosipēdu vadītājiem un elektroskrejriteņu vadītājiem,” atzīst Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova.
Marta beigās aprit gads, kopš Ceļu satiksmes likumā iekļauts regulējums elektorskrejriteņiem, kurā noteikta droša elektroskrejriteņu iekļaušana ceļu satiksmē. Vienlaikus, pieaugot elektroskrejriteņu popularitātei sabiedrībā, pieaug arī ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits ar šiem transportlīdzekļiem. Kā liecina Valsts policijas dati, 2021. gadā 2,8 reizes pieaudzis CSNg skaits, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi – no 102 2020. gadā uz 289 2021. gadā.
Jāatzīmē, ka saskaņā ar CSDD statistiku 2022. gada sākumā Latvijā ir reģistrēti gandrīz 30 000 motociklu un gandrīz 35 000 mopēdu, savukārt elektroskrejriteņu un velosipēdu reģistrēšana ir brīvprātīga, tādēļ netiek apkopota pilna statistika par kopējo elektroskrejriteņu skaitu Latvijā.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Kas jāņem vērā velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem
Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu ar velosipēdiem un elektroskrejriteņiem drīkst pārvietoties pa veloceļiem, ietvēm, priekšroku dodot gājējiem un nepārsniedzot gājēja pārvietošanās ātrumu, atsevišķās vietās pa sabiedriskā transporta joslu.
Ar velosipēdu drīkst pārvietoties pa brauktuvi, savukārt, ar elektroskrejriteni var braukt tikai pa brauktuvēm, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h. Šajos gadījumos ar velosipēdu vai elektroskrejriteni jābrauc vienā rindā vai pēc iespējas tuvāk brauktuves labajai malai un pirms gājēju pārejām un sabiedriskā transporta pieturām jāsamazina ātrums.
Lai piedalītos ceļu satiksmē, velosipēdam un elektroskrejritenim jābūt labā tehniskā stāvoklī, aprīkotam ar bremzēm, braukšanas laikā priekšpusē jādeg baltam lukturim, bet aizmugurē – sarkanam. Gan velosipēda, gan elektroskrejriteņa vadītājam vēlams braukšanas laikā izmantot aizsargķiveri un atstarojošu vesti. Ar elektroskrejriteni aizliegts braukt, neturot stūri, vest pasažieri, braukt, turoties pie cita transportlīdzekļa, un pārvadāt kravu, kas apdraud citus. Elektroskrejriteņa maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 km/h.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Ar velosipēdu ceļu satiksme patstāvīgi drīkst pārvietoties no 10 gadu vecuma, bet ar elektroskrejriteni – no 14 gadu vecuma. Lai jaunieši līdz 17 gadu vecumam drīkstētu braukt ar šiem transportlīdzekļiem, tiem nepieciešamas velosipēda vai jebkuras citas kategorijas vadīšanas tiesības. Personām no 18 gadu vecuma īpaši dokumenti velosipēda vai elektroskrejriteņa vadīšanai nav nepieciešami.
Dzīvojamajās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos un vietās, kur nebrauc automašīnas, motocikli utt., bērniem neatkarīgi no to vecuma piedalīties ceļu satiksmē ar velosipēdu atļauts patstāvīgi. Pilngadīgā pavadībā bērni ar velosipēdu drīkst pārvietoties pa ietvēm, veloceļiem un citām vietām, kur atļauta tikai velosipēdu un gājēju kustība. No septiņu gadu vecuma bērni pilngadīgā pavadībā drīkst braukt arī pa brauktuvi.
Jāņem vērā, ka ar velosipēdu vai elektroskrejriteni aizliegts braukt alkohola reibumā, kas pārsniedz 0,5 promiles. Par pārkāpumiem elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem piemēro tādus pašus sodus. Lai gan ceļu satiksmē iespējams piedalīties ar nereģistrētiem velosipēdiem un elektroskrejriteņiem, tos ieteicams reģistrēt Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Tā kalpo kā papildu drošība, ja transportlīdzekli nozog. Pieredze liecina, ka reģistrētus velosipēdus arī mazāk zog, kā arī zādzības gadījumā to vieglāk un ātrāk var identificēt.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Vienlaikus Ceļu satiksmes likumā iekļautas normas, kas nosaka – transportlīdzekļu vadītājiem jādara viss iespējamais, lai satiksmē netiktu apdraudēti arī velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītāji. Ceļu satiksmes noteikumu ievērošana un cieņpilna attieksme vienam pret otru ir drošas satiksmes priekšnosacījumi.
Vienlaikus arī motociklu un mopēdu vadītājiem, kas, iestājoties siltākam laikam pavasarī, lēnām atgriežas atpakaļ uz ceļiem, jāņem vērā, ka iemaņas ieteicams pirms sezonas uzsākšanas atkārtot. To ieteicams būtu darīt drošos apstākļos ārpus kopējās ceļu satiksmes, tostarp arī izmantojot iespēju piedalīties dažādos pasākumos, kuros iespējams atjaunot vai pilnveidot savas motobraukšanas iemaņas. Tāpat nedrīkst arī aizmirst, ka motocikla vai mopēda tehniskais stāvoklis pirms katras sezonas jāpārbauda, kā arī regulāri jāseko līdzi tā bremžu sistēmas, stūres sistēmas, apgaismes ierīču un citu svarīgāko mezglu stāvoklim.