
Gandrīz visā Latvijas teritorijā, izņemot Zemgali, pārvietošanās pa grants ceļiem patlaban ir apgrūtināta, ceļi apledo. To veicina mainīgie laikapstākļi, kad naktī gaisa temperatūra pazeminās zem nulles, bet pa dienu pieturas pie nulles vai virs tās, kā arī tas, ka uz šiem autoceļiem nav izveidojusies sniega sega.
“Grants ceļu uzturēšana ziemā notiek ar piebraukta sniega kārtu, ko nepieciešamības gadījumā rievo. Rievošanu veic ar greidera vai kravas automašīnas lāpstu, uz brauktuves izveidojot rievotu virsmu. Ja nav izveidojusies sniega kārta, šie darbi ir maz efektīvi. Grants ceļus nekaisa ar sāli, jo tas atkausē grants virskārtu, kā rezultātā segums pārmitrinās un veidojas bedres un iesēdumi. Bīstamās vietas – pagriezienus, uzkalnus – kaisa ar smilti un rievo. Atkalā un atkusnī grants ceļi var būt ļoti slideni, jo rievas izkūst, bet smilti noskalo kūstošā sniega ūdens,” skaidro VSIA “Latvijas Valsts ceļi” Komunikācijas daļa un Satiksmes informācijas centrs.
“Valsts ceļu tīklā ir aptuveni 10 tūkstoši kilometru grants ceļu. Šie ceļi ir ar vismazāko satiksmes intensitāti, un tiem ir C vai D uzturēšanas klases. Atbilstoši uzturēšanas prasībām uz autoceļiem ar C un D uzturēšanas klasi pastāvīgos laikapstākļos pieļaujams ledus vai sniegs ar biezumu ne vairāk kā 10 centimetri, bet mainīgos – 16 centimetri. D klases ceļiem – netiek normēts,” informē “Latvijas Valsts ceļi”.
Ziemā uzturēšanas darbi uz autoceļiem tiek veikti prioritārā secībā. Tas nozīmē, jo lielāka ir satiksmes intensitāte un ceļa noslodze, jo ātrāk uzturētāji reaģē uz braukšanas apstākļu pasliktināšanos. Jāņem vērā, ka ar uzturēšanas darbiem iespēju robežās braukšanas apstākļi tiek uzlaboti, taču tie nevar pilnībā novērst ziemas un mainīgo laikapstākļu ietekmi uz autoceļiem.
Ziemas sezonā ceļu uzturēšanas darbi notiek diennakts režīmā, lēmumu par ziemas dienesta darbu uzsākšanu pieņem autoceļu uzturētājs, vadoties pēc faktiskā autoceļa virsmas stāvokļa un laika apstākļu prognozēm. Konstatējot sniegu vai apledojumu, tiek uzsākta ziemas darbu organizācija, reaģēšanas laiks atkarīgs no uzturēšanas klases. C klases ceļi no sniega jāattīra 24 stundu laikā no snigšanas beigām vai pieļautā sniega biezuma sasniegšanas, D klasei vismaz divas reizes sezonā. Savukārt grants ceļu bīstamo vietu apstrādes laiks ar smilti nav normēts.
Vairāk par ikdienas uzturēšanas prasībām ŠEIT
“Latvijas Valsts ceļi” aicina autovadītājus pārliecināties, ka transportlīdzekļu aprīkojums ir atbilstošs ziemas braukšanas apstākļiem, un nevilcināties ar riepu nomaiņu uz tādām, kas piemērotas ziemai, izvērtējot arī cita aprīkojuma pielietojuma nepieciešamību. Ņemot vērā mainīgos laikapstākļus, riepu maiņa jāveic vēl pirms 1. decembra, kad iestājas obligāta prasība.
Ar braukšanas apstākļiem valsts ceļu tīklā ikviens var iepazīties kartē www.lvceli.lv. Par apgrūtinātiem braukšanas apstākļiem vai citiem ar satiksmi un ceļu stāvokli saistītiem novērojumiem “Latvijas Valsts ceļi” aicina informēt, zvanot uz diennakts bezmaksas informatīvo tālruni 80005555, kā arī uzņēmuma kontos sociālās saziņas tīklos X un Facebook.