Abonē e-avīzi "Dzirkstele"!
Abonēt

Reklāma

“Latvijas Avīze”: Pasts reģionos pagaidām paliek

Patlaban darbojas “Latvijas Pasta” 155 klientu centri un pasta nodaļas

DITA MIRBAHA: “Mēs mērķtiecīgi paplašinām saskarsmes punktus, lai iedzīvotājiem būtu vēl sasniedzamāki.” PUBLICITĀTES FOTO

Pirms gada Latviju daudzviet pārsteidza ziņa, ka valsts akciju sabiedrība “Latvijas Pasts” līdzekļu ekonomijas un darbības optimizācijas ietvaros iecerējusi krasu klientu apkalpošanu centru samazināšanu, visā valsts teritorijā atstājot tikai 71 pasta nodaļu. Sevišķi plaši slēgšanas pasākumi bija iecerēti reģionos, pašvaldības un lauku iedzīvotāji daudzviet saprata, ka viņiem līdz tuvākajai pasta nodaļai nāksies mērot 50 un vairāk kilometru. Sekoja protesti, reformu apturēja. Amatus zaudēja “Latvijas Pasta” padome, un par nozari atbildīgā Satiksmes ministrija uzņēmuma valdei deva uzdevumu meklēt citus risinājumus, lai iedzīvotāji neciestu. Rezultātā tapa jauns restrukturizācijas plāns. Kāds tas ir un kā veicas ar ieviešanu, stāsta “Latvijas Pasta” valdes locekle Dita Mirbaha.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

– Pagājušā gada sākumā pēc protestu viļņiem “Latvijas Pastam” vajadzēja izstrādāt jaunu pasta nodaļu tīkla darbības plānu, kas bija jāsaskaņo arī ar galvenajiem sadarbības partneriem – pašvaldību un preses izdevēju pārstāvjiem. Kāds ir rezultāts?

– Pagājušā gada februārī “Latvijas Pasts” organizēja forumu, kurā piedalījās interešu grupu pārstāvji no 17 organizācijām. Eksperti priekšplānā izvirzīja iespējamos risinājumus. Mūsu partneru – nevalstisko organizāciju un publiskā sektora – tā brīža optimālākais virziens bija iespēju robežās saglabāt pasta nodaļu tīklu, daļēji pakalpojumus uzticot pašvaldību un valsts vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kā arī pilnveidot pakalpojumu “Pastnieks mājās” un e-vides piedāvājumu.

Pēcāk “Latvijas Pasts” pārskatīja stratēģiskos uzstādījumus. Vadoties pēc principa, ka mēraukla ir nevis digitāli lietpratīgs, adaptēties spējīgs cilvēks, bet gan seniors pierobežā un reģionos, kuram pasta klātbūtne nozīmē arī valsts klātbūtni, 2025. gadā darbojas 155 klientu centri un pasta nodaļas.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

– Kādi ir šāgada plāni attiecībā uz pasta nodaļu tīkla pārveidi, uz kādu izpēti vai aprēķiniem tie balstās?

– Mēs pastāvīgi analizējam klientu plūsmu, darījumu apjomu un pieprasījumu pēc pakalpojumiem. Plašais pasta nodaļu tīkls pārklāj kā blīvi apdzīvotās vietas, tā arī attālākas Latvijas teritorijās. Pakāpeniski uzlabojam savu darbību, veidojot reģionālus klientu centrus, pārceļot klātienes klientu apkalpošanu uz tirdzniecības centriem.

Mazāk apdzīvotās teritorijās pārceļamies uz pašvaldības telpām, lai cilvēkiem plašs pakalpojumu klāsts būtu pieejams vienuviet. Taču mēs uz pakalpojumu pieejamību aicinām raudzīties plašāk, piemēram, pakalpojums “Pastnieks mājās” kļūst aizvien populārāks. Pērn pie pastnieka vidēji mēnesī tika veikti 18 500 darījumi. Augstākais darījumu skaits – 24 000 – sasniegts pagājušā oktobrī, kad aktīvi noritēja preses abonēšanas kampaņa. Jāizceļ arī jaunums – tagad “Pastnieks mājās” nodrošina iespēju norēķināties arī ar maksājumu karti.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mēs mērķtiecīgi paplašinām saskarsmes punktus, lai iedzīvotājiem būtu vēl sasniedzamāki, tāpēc 2024. gada nogalē izveidojām lielāko pakomātu tīklu valstī ar 421 pakomātu. Turklāt visos āra pakomātos ierīkojām atsevišķu nodalījumu vēstuļu nosūtīšanai.

– Cik daudz pasta nodaļu telpu “Latvijas Pastam” pieder īpašumā, ko ar tām darīs atbrīvošanas gadījumā?

– “Latvijas Pasta” īpašumā šobrīd ir telpas, kur izvietotas 27 pasta nodaļas. Ja tās pēc skrupuloza izvērtējuma nav izmantojamas saimnieciskās darbības veikšanai vai neatbilst vides pieejamības prasībām, tās atsavinām, organizējot publiskas izsoles.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

– Kāds ir pieprasītākais “Latvijas Pasta” pakalpojums reģionos?

– Klienti pasta nodaļas un “Pastnieku mājās” ārpus galvaspilsētas galvenokārt izmanto komunālo un citu pakalpojumu sniedzēju rēķinu apmaksai. Proti, pieprasītākie ir maksājumu pakalpojumi, kas neietilpst universālā pasta pakalpojumu grozā.

– Izskanējis, ka “Latvijas Pasts” preses piegādes no tagadējām četrām nedēļas dienām finansiālu apsvērumu dēļ vēlētos samazināt uz trim. Vai tādi plāni tiešām pastāv?

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

– “Latvijas Pasts” nodrošina universālo pasta pakalpojumu, kas ir ļoti nozīmīgs sabiedrībai. Šis valsts noteiktais, atbildīgais uzdevums garantē pieejamus pasta pakalpojumus, tajā skaitā preses piegādi visiem iedzīvotājiem neatkarīgi no viņu atrašanās vietas. Visā pasaulē pasta nozares uzņēmumi, tajā skaitā arī “Latvijas Pasts”, saskaras ar izaicinājumiem, kā pielāgot savus darbības procesus tā, lai apmierinātu pieaugošo pieprasījumu pēc ērtākām un mūsdienīgākām pakalpojumu formām. Tādējādi fokusējamies gan uz pakalpojumu uzlabošanu, gan uz izmaksu samazināšanu.

Preses un vēstuļu piegādes kvalitātes rādītāju izmaiņas ir diskutējams jautājums, kur jāuzklausa un jāsadzird visas iesaistītās puses – valsts politikas veidotāji, Satiksmes un Kultūras ministrijas, preses izdevēji, regulators, piegādes pakalpojumu sniedzējs “Latvijas Pasts” un klienti, preses lasītāji.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pirms dara — jāaprunājas!

Ko saka “Latvijas Pasta” sadarbības partneri?

“DOMĀJU, KA pirms gada “Latvijas Pasta” lielākā kļūda bija, ka nodaļu optimizācijas plānu iedzīvotājiem un valstij svarīgais uzņēmums gribēja ieviest voluntāri un sasteigti – neaprunājoties ar sadarbības partneriem. Mēs, protams, uz to strauji reaģējām. Kad sākotnējo plānu valdība apturēja, ar pastu sākās sarunas, un, manuprāt, rezultāts bija konstruktīvs. Visi arī labi saprot, ka tā turpināties nevarēja, pārmaiņām jānotiek. Saprotam arī to, ka šobrīd saskaņotais 155 nodaļu tīkls ir pagaidu variants, lai iegūtu laiku un nostiprinātu jaunos “Latvijas Pasta” pakalpojumus, kas aizvietos līdzšinējo apkalpošanu nodaļās, un iedzīvotāji pie tiem pierastu,” vērtē Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomnieks tautsaimniecības jautājumos Aino Salmiņš.

Viņš pārstāvējis LPS viedokli sarunās ar pastu un domā, ka priekšā vēl daudz darāmā. Piemēram, “Latvijas Pasta” pensiju piegādes pakalpojums, kas neietilpst uzņēmuma universālā pakalpojuma grozā, taču sevišķi lauku iedzīvotāju vidū ir ierasts un nepieciešams, – tas valdībai būtu jāformulē kā “Latvijas Pasta” nefinanšu mērķis, kura nodrošināšanai jāparedz arī speciāla dotācija.

Ietaupījumus nesaskata

“Ar “Latvijas Pasta” vadību tiekamies regulāri, un tikpat regulāri mums notiek arī stīvēšanās par preses piegādes tarifiem. Pēdējā tikšanās notika šā gada janvārī, centrālais jautājums bija par “Latvijas Pasta” vēlmi mainīt preses piegādes laikus un grafikus. Labi, ka šīs izmaiņas nav tikai paša pasta pārziņā – universālā pakalpojuma sniegšanas pienākumi ir noteikti likumā, visas izmaiņas jāsakaņo regulatorā un citās valsts institūcijās. Mēs jau esam piekāpušies, ka preses izdevumus vairs nepiegādā pirmdienās, lai gan no valsts par piegādes pakalpojuma nodrošināšanu “Latvijas Pasts” saņem ievērojamas valsts dotācijas. Runas par vēl tālāku piegādes pakalpojumu samazināšanu ir pilnīgi nepieņemamas. Tam esam kategoriski pret, un arī pastam būtu jāsaprot, ka turpmāka pakalpojumu ierobežošana samazinās gan tā ieņēmumus, gan arī valsts dotācijas,” par sadarbību ar “Latvijas Pastu” izteicās izdevniecības “Latvijas Mediji” valdes priekšsēdētājs un Latvijas Preses izdevēju asociācijas valdes priekšsēdētāja vietnieks Guntars Kļavinskis.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viņš arī atzīst, ka izdevējiem neesot zināms un saprotams, kādus ietaupījumus “Latvijas Pasta” kārtējās reformas dos, vai tās galu galā neatstās iespaidu uz pasta kopējiem tēriņiem un atkal nebūs jārunā par preses piegādes tarifu paaugstināšanu. Piemēram, labi domātā nodaļu pārcelšana uz tirdzniecības centriem visdrīzāk nedošot nekādu ietaupījumu pieejamo finanšu izlietojuma ziņā, jo šajos centros esot ļoti augstas telpu nomas maksas – nereti četrkārt lielākas nekā citu pārvaldītāju īpašumos. Nemaz nerunājot par izmaksām, kas saistītas ar jaunu telpu aprīkošanu, dizainiem un konceptiem, ko “Latvijas Pasts” mainot bieži un neizprotami.

— Ilmārs Randers

“Latvijas Pasts” pieradina klientus pie pārmaiņām

Ir mazāk pasta nodaļu un pastnieku; klientiem tiek piedāvāts noformēt maksājumu debetkarti

JOPROJĀM IR nepieciešama VAS “Latvijas Pasts” Gulbenes nodaļa. “Dzirkstele” novēroja, ka cilvēki to apmeklē, veic un saņem sūtījumus, kā arī ir pielāgojušies pasta darbalaika izmaiņām. FOTO: GATIS BOGDANOVS

Gulbenes novadā ir vairs tikai trīs VAS “Latvijas Pasts” nodaļas. Pilsētas pasta nodaļa ir pieejama klientiem darbdienās no pulksten 8.00 līdz 18.00. Lejasciemā un Lizumā pasta nodaļa strādā darbdienās no pulksten 8.00 līdz 11.00. Sestdienās un svētdienās nestrādā neviena no šīm pasta nodaļām. Šāda informācija lasāma VAS “Latvijas Pasts” interneta vietnē.

Par pasta lauku nodaļas salīdzinoši īso darbalaiku Lejasciemā iedzīvotāji nesūdzas, pasta nodaļu apmeklē un ir jūtams, ka tā ir cilvēkiem nepieciešama – “Dzirkstelei” saka Beļavas un Lejasciema pagastu apvienības pārvaldes vadītājs Jānis Pūpols. Savukārt Druvienas, Lizuma, Rankas un Tirzas pagastu apvienības pārvaldes vadītāja Irēna Jansone laikrakstam stāsta, ka, sākoties pārmaiņām, iedzīvotāji bija ļoti neapmierināti ar Lizuma pasta nodaļu. “Pie visa jau pierodam. Plānojam laiku, lai būtu tieši tās stundas, kurās cilvēki var izmantot pasta nodaļas pakalpojumus,” viņa teic.

“VAS “Latvijas Pasts” pakalpojumus Gulbenes novadā patlaban nodrošina 12 darbinieki, no kuriem astoņi pilda mobilo pastnieku pienākumus, viens pasta piegādes speciālista pienākumus, savukārt trīs cilvēki nodrošina klientu apkalpošanu klātienē pasta nodaļā Gulbenē. Divi cilvēki nodrošina klientu apkalpošanu klātienē pasta nodaļā Lizumā un Lejasciemā. Klienti Gulbenes novadā tiek apkalpoti, izmantojot septiņas automašīnas un vienu elektrovelosipēdu,” stāsta VAS “Latvijas Pasts” komunikācijas speciāliste Inita Fedko.

Gulbenes novada teritorijā ir problēmas ar pastnieku aizvietošanu atvaļinājumos vai slimības gadījumā. Mēdz gadīties, ka darbi vienkārši tiek pārdalīti tā, lai esošais sastāvs varētu tikt ar visu galā. Notiek arī darbinieku aizvietošana Vidzemes ietvaros, izmantojot šajā reģionā strādājošos VAS “Latvijas Pasts” darbiniekus.

Pasta pakalpojumi klienta dzīvesvietā pēc pieprasījuma tiek piedāvāti Beļavā, Daukstēs, Druvienā, Galgauskā, Jaungulbenē, Līgo, Litenē, Rankā, Stāķos, Stāmerienā, Tirzā. Pieteikt pastnieka apmeklējumu savā dzīvesvietā, kā arī noskaidrot citus jautājumus var darbdienās, sazinoties ar “Latvijas Pasta” Klientu centru pa tālruni 27008001 vai 67008001, kā arī rakstot uz e-pastu “info@pasts.lv”.

Sekojot klientu paradumu maiņai un iespējām attālināti veikt maksājumus un pirkumus, VAS “Latvijas Pasts” jau otro gadu saviem pasta norēķinu sistēmas klientiem piedāvā iespēju saņemt “VISA” maksājumu debetkarti.

Maksājumu kartes izgatavošana ir maksas pakalpojums atbilstoši VAS “Latvijas Pasts” noteiktajiem tarifiem. Karti var izveidot, dodoties uz tuvāko pasta nodaļu. Ar karti var veikt bezskaidras naudas pirkumus tirdzniecības vietās, veikt pirkumus internetā, izdarīt bezkontakta maksājumus līdz 50 eiro. Karte ir piemērota skaidras naudas izņemšanai bankomātos Latvijā un ārzemēs. Kartes bilanci klients var apskatīt Latvijas bankomātos, kā arī internetā, izmantojot “Latvijas Pasts Pay” aplikāciju.

“Dzirkstele” noskaidroja, ka Gulbenes novadā pagaidām VAS “Latvijas Pasts” piedāvātās maksājumu kartes klientu vidū nav populāras, bet tas, visticamāk, ir tikai laika jautājums, jo arī tie klienti, kuri līdz šim ir uzticējušies tikai skaidras naudas darījumiem, būs spiesti ļauties pārmaiņām. Patlaban gados vecākie pensionāri joprojām dod priekšroku pensijas saņemšanai skaidrā naudā ar VAS “Latvijas Pasts” starpniecību.

Klienti var izmantot “Latvijas Pasta” pakomātus, integrējot tajos arī vēstuļu kastītes funkciju, divās Gulbenes pilsētas adresēs, kā arī Jaungulbenē un Lejasciemā. Vēstuļu kastītes Gulbenē ir trīs adresēs, kā arī Lejasciemā divās adresēs un pa vienai Lizumā un Jaungulbenē.

VAS “Latvijas Pasts” pasta pakalpojumu kvalitātes prasības nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas izvirzītie piegādes mērķi. Uzņēmums strādā saskaņā ar Pasta likumu, konvencijām un Ministru kabineta noteikumiem.

— Diāna Odumiņa

#SIF_MAF2024 #manspagastsmanapilsēta

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild “Latvijas Avīze” un “Dzirkstele”. Publikācija tapusi projektā “Mans pagasts, mana pilsēta” sadarbībā ar laikrakstiem “Staburags”, “Zemgales Ziņas”, “Bauskas Dzīve”, “Ziemeļlatvija”, “Alūksnes un Malienas Ziņas” un “Latvijas Avīze”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Gulbenes novads - Dzirkstele.lv komanda.