Ienākumi Pierīgā un reģionos atšķiras arvien vairāk; lauž šķēpus par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmu
“Laikam sen neesat bijis galvaspilsētā! Atgādināšu, ka Rīga subsidē Liepāju ar desmitiem miljonu! Vismaz izturieties cieņpilni pret donoru!” tā sociālajā tīklā 12.decembrī ierakstīja “Jaunās Vienotības” pārstāve, Rīgas domes deputāte, Attīstības komitejas vadītāja Inese Andersone, atbildot uz ierakstu, ko bija publicējis liepājnieks Aigars Prūsis.
“Rīgā sabojā daudz labu lietu, taču nevajag uzskatīt, ka tā ir visur. Piemēram, koki kastēs nav nekas slikts, tos gan tādam nolūkam īpaši audzē, un tas nebūt nav vienkārši vai lēti. Taču, ja apakšzemes infrastruktūra neļauj, tas ir labs risinājums,” pie fotogrāfijas, kurā redzami koki kastēs uz ietves, rakstīja A.Prūsis. Šī vārdu apmaiņa izraisīja komentāru straumīti, kur daudzi pārmeta Rīgas domes deputātei augstprātību un neizpratni. Tas atspoguļoja arī to pretstāvi, kas ik palaikam parādās starp pašvaldībām – tām, kuras dod, un tām, kuras ņem, un starp valsts institūcijām. Proti, diskusijas par Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas (PFI) sistēmu.
I.Andersonei un A.Prūsim apmainoties replikām (pieklājīgām), liepājnieks rīdziniecei ierosina atbraukt pieredzē un iesaka: “Risiniet galvaspilsētas problēmas, nevainojot visās nebūšanās reģionus. Rīga ir arī mana pilsēta, tajā dzīvo mani bērni ar ģimenēm, gluži tāpat kā daudziem liepājniekiem, kas jūs apgādā ar jauniešiem!”
Bet viedokļu apmaiņa citu starpā turpinājās. Uldis Šēns pēc I.Andersones ieraksta ironiski secina: “Sapratāt, pāķi? Neviens lauķis nedrīkst aizskart Rīgu, jo Rīga mums visiem naudu maksā!”
Nesen arī Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienība “Rīgas metropole” izplatīja publisku paziņojumu, aicinot veikt izmaiņas līdzšinējā kārtībā par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu un noteikt, ka valsts un pašvaldības veic vienādu iemaksu apjomu fondā.
“Ja vēlamies redzēt Rīgu ekonomiski stipru un konkurētspējīgu ar Viļņu un Tallinu, tad jāļauj tai attīstīties par pašas līdzekļiem, nevis tie jāatņem,” rakstīja Rīgas vicemērs Edvards Ratnieks (NA/LRA).
Kopā 246 miljoni eiro
PFI fonda ieņēmumi 2025.gadā plānoti 246 164 957 eiro. Šo summu veido 50 630 855 eiro valsts budžeta dotācija un 195 534 102 eiro pašvaldību iemaksas. Par to liecina Ministru kabineta (MK) noteikumi par PFI fonda ieņēmumiem un to sadales kārtību 2025.gadā.
Pamatojoties uz Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumu, šādi MK noteikumi jāizstrādā katru gadu, nosakot katrai pašvaldībai aprēķināto no izlīdzināšanas fonda izmaksājamo dotāciju vai izlīdzināšanas fondā veicamās iemaksas un kārtību. Pašvaldību iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā 2025.gadā veiks Rīga, Jūrmala un septiņi Pierīgas novadi. Latvijā ir septiņas valstspilsētas un 36 novadu pašvaldību teritorijas – kopumā 43 pašvaldības. Atbilstoši nākamā gada aprēķinam 34 pašvaldības saņems dotāciju no PFI fonda, bet deviņas pašvaldības PFI fondā veiks iemaksas – faktiski uzturēs no savu iedzīvotāju līdzekļiem.
Rīgas plānotā iemaksa ir vislielākā – 138,6 miljoni eiro jeb 15,7 % no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumiem. Cik maksās un cik saņems pārējie – skat. tabulu.
Kārtība kopš 2016.gada
Pašreizējā pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēma ieviesta 2016.gadā, pieņemot jaunu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumu. Kopš tā laika PFI aprēķinam izmanto piecus katras pašvaldības izdevumus raksturojošus kritērijus un vērtētos ieņēmumus.
Četri izdevumus noteicošie kritēriji raksturo katras pašvaldības iedzīvotāju skaitu un struktūru: kopējais iedzīvotāju skaits, bērnu skaits vecumā līdz sešiem gadiem, bērnu un jauniešu skaits vecumā no septiņiem līdz 18 gadiem, kā arī darbspējas vecumu pārsniegušo iedzīvotāju skaits. Piektais kritērijs ir pašvaldības teritorijas platība.
Savukārt terminu “vērtētie ieņēmumi” pamatā piemēro diviem galvenajiem nodokļu ieņēmumiem pašvaldību budžetos: attiecīgajam gadam prognozētos iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) un nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumus. Pašvaldības, kurām pēc likumā noteiktajiem kritērijiem vērtētie ieņēmumi ir mazāki par vidējiem ieņēmumiem, izmantojot diezgan komplicētas formulas aprēķinus, saņem dotāciju no PFI fonda (60 % no prognozētā iztrūkuma). Savukārt pašvaldības, kurām vērtētie ieņēmumi ir lielāki, veic iemaksas PFI fondā.
Sistēma ilgtermiņā neesot attaisnojusies
Ņemot vērā pašvaldību sociālekonomiskās atšķirības, pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma mērķis bijis radīt pašvaldībām līdzīgas iespējas ar likumu noteikto funkciju izpildei, kā arī veicināt to iniciatīvu un patstāvību savu finanšu resursu veidošanā.
Vai mērķis sasniegts un sistēma attaisnojusies? “Jau tad, ka pašreizējo Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumu izstrādāja un pieņēma, Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) norādīja, ka tas nerada pārliecību par sistēmas spēju darboties ilgtermiņā. Tagad redzam, ka mūsu prognozes ir piepildījušās: pēc nodokļu reformas būtiski palielinājusies disproporcija starp pašvaldībām ar zemākiem un augstākiem ieņēmumiem. Pašvaldībām piekritīgā nodokļu ieņēmumu daļa, kopš šis likums stājies spēkā, ir būtiski samazinājusies un 2025.gadā veidos tikai 16 % no nodokļu ieņēmumiem valsts kopbudžetā. Bet vēl pirms pieciem gadiem pašvaldībām piekritīgā nodokļu ieņēmumu daļa pārsniedza 20 %,” situāciju skaidro LPS padomniece Lāsma Ūbele.
Uz pašvaldību rēķina iepriekšējos gados veikta darbaspēka nodokļu reforma, par labu valsts budžetam pārdalīti dabas resursu nodokļa un azartspēļu nodokļa ieņēmumi. Bez papildu finansējuma pašvaldībām noteiktas jaunas autonomās funkcijas, pieņemta virkne normatīvu, kas būtiski palielina pašvaldību izdevumus bez atbilstoša ieņēmumu pieauguma u. c.
“Rezultāts ir tāds, ka gandrīz jau visas pašvaldības saskaras ar naudas nepietiekamību. Savukārt darbaspēka nodokļu reforma ietekmē to reģionu pašvaldības, kuru teritorijās strādājošo darba samaksa ir samērā mazāka. Mēneša vidējā bruto darba samaksa Latvijas reģionos joprojām būtiski atšķiras. Piemēram, Latgalē tā ir par vairāk nekā 30 % mazāka nekā Rīgā, līdz ar to atšķiras arī strādājošo nomaksātais IIN pašvaldību budžetos. Šobrīd īstenotā darbaspēka nodokļu reforma un izmaiņas IIN politikā (neapliekamā minimuma pieaugums, nodokļa atvieglojuma par apgādībā esošo personu palielinājums u. tml.) nāk par labu strādājošajiem un uzņēmējiem, bet rada problēmas virknei pašvaldību, jo samazinās iedzīvotāju veiktie IIN maksājumi to budžetos. Attiecīgi samazinās arī šīm pašvaldībām piekrītošā IIN ieņēmumu daļa. Lielākā vidējā mēneša bruto darba samaksa ir Rīgā un Rīgas reģionā. Tāpat šajā reģionā ir lielākais iedzīvotāju un darbavietu skaits, attiecīgi Pierīgas pašvaldībām ir arī lielākie IIN ieņēmumi. Līdzīga situācija ir arī ar nekustamā īpašuma nodokli – deviņu Rīgas reģiona pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi, kas piedalās izlīdzināšanā, veido 64 % no kopējiem nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumiem PFI aprēķinā, un attiecīgi pārējo 34 pašvaldību daļa ir tikai 36 %. Vienlaikus jāatzīmē, ka Rīgas reģiona pašvaldībās deklarētā dzīvesvieta ir 47 % Latvijas iedzīvotāju,” vēsta Lāsma Ūbele.
Latvijas Pašvaldību savienība uzskata, ka situācija ir jāmaina, sarunās ar Finanšu ministriju jau esot panākta vienošanās, ka nākamgad turpinās darbu pie sistēmas pilnveides. LPS uzskata, ka jāpalielina tā pašvaldību ieņēmumu daļa, kas paliek katras pašvaldības rīcībā, tādējādi sekmējot pašvaldību attīstības iespējas no pašu resursiem. Savukārt donoru pašvaldību dalības samazinājums PFI fondā jāaizstāj ar līdzvērtīgu valsts budžeta dotācijas pieaugumu, kuras iemaksu proporcija nepilnu 15 % apmērā PFI fondā faktiski nav mainījusies kopš 2016.gada.
Finanšu ministrija: par 9 % vairāk nekā 2024.gadā
Finanšu ministrija arī informē, ka Ministru kabinets un Latvijas Pašvaldību savienība ir vienojusies – nākamgad PFI fonds aprēķinu veiks pēc pašreizējā likuma un darbs pie sistēmas pilnveides turpināsies nākamgad.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktors Aleksejs Jarockis vēl atzīmē, ka PFI fonds aprēķinā pašvaldībām izmanto vienotus kritērijus un šobrīd neesot iespējams mainīt fondā paredzēto pašvaldību iemaksu apjomu. Viņš arī uzsvēra, ka tagadējā PFI sistēmā izmantotās kritēriju grupas, proti, iedzīvotāju skaits un to demogrāfiskā struktūra, kā arī pašvaldības teritorija, vistiešākajā mērā korelējot ar pašvaldībām uzlikto pienākumu nodrošināt pakalpojumus saviem iedzīvotājiem, ievērojot Pašvaldības likumā noteiktās autonomās funkcijas. Turklāt nākamgad, salīdzinot ar 2024.gadu, PFI fondā esošie līdzekļi plānoti par 9 % vairāk.
FM pārstāvis arī informēja, ka 2025.gadā papildu valsts budžeta līdzekļi – 2,5 miljoni eiro piešķirti drošības stiprināšanai piecām ES ārējās robežas pašvaldībām (Alūksnes, Balvu, Augšdaugavas, Ludzas un Krāslavas novadam), finansējumu sadalot uz katras pašvaldības ārējās robežas kilometriem. Šāds risinājums ir piemērots pirmo reizi.
“Rīgas Metropoles” pašvaldības iebilst
Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienība “Rīgas Metropole” nesen izplatīja paziņojumu, aicinot, ka jau nākamā gada MK noteikumu projektā pašvaldībām un valstij jānosaka vienādi iemaksu apjomi. Nākamgad Rīga kopā ar Pierīgas pašvaldībām PFI fondā iemaksās 195 miljonus eiro, bet valsts dotācija plānota tikai 50 miljoni eiro.
Vienlaikus “Rīgas Metropole” aicinājusi pēc iespējas ātrāk nodefinēt minimālo pakalpojumu grozu, kas pašvaldībām jānodrošina iedzīvotājiem. PFI fonda līdzekļi iemaksātāju ieskatā esot jāpiešķir tikai tām pašvaldībām, kuras ar saviem līdzekļiem nespēj šos pakalpojumus nodrošināt. Pretējā gadījumā veidojas nevienlīdzīga situācija, kad daļa no pašvaldībām – dotāciju saņēmējām – var atļauties daudz vairāk papildu pakalpojumus un labākā kvalitātē nekā Rīga un Pierīga.
Edvards Ratnieks, “Rīgas Metropoles” līdzpriekšsēdētājs un Rīgas vicemērs, saka: “Rīgai nākamgad ir lielākais iemaksu pieaugums – no 133 miljoniem uz 138 miljoniem eiro. Kamēr daļa no pašvaldībām, kas saņems dotācijas, varēs atļauties nodrošināt, piemēram, skolēniem brīvpusdienas un salabot ceļus, mūsu pašvaldība domās, kā nodrošināt pamatpakalpojumus. Vienlaikus Rīgas infrastruktūru izmanto visu pašvaldību un reģionu iedzīvotāji, tāpēc jo īpaši svarīgi ir atbrīvot mūsu līdzekļus investīciju projektiem. Ja vēlamies redzēt Rīgu ekonomiski stipru un konkurētspējīgu ar Viļņu un Tallinu, tad jāļauj tai attīstīties par pašas līdzekļiem, nevis tie jāatņem. Mēs esam gatavi atbalstīt pašvaldības, kuras patiešām saskaras ar finanšu problēmām iedzīvotāju trūkuma dēļ, bet pārējās solidāri būtu jāatbalsta tad no valsts līdzekļiem.”
– Ilmārs Randers
Viedoklis
Astrīda Harju, Smiltenes novada pašvaldības domes priekšsēdētāja:
– Smiltenes novada pašvaldība ir saņēmēja no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda. 2024. gadā plānotā dotācija no šī fonda mūsu pašvaldībai ir 3 860 000 eiro. Šobrīd pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonds ir vienīgā solidārā sistēma, kā daudzmaz līdzsvarot Latviju. Bet, kaut mūsu pašvaldība ir saņēmēja, tajā pašā laikā Smiltenes novads, pateicoties saviem vilcējiem, uzņēmējiem, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un iekšzemes kopproduktu ir augšgalā. Tas ir absurda aplis, no kā mēs neesam varējuši iziet, jo mēs nesaņemam cita veida nodokļu ieņēmumus no tā, ka uzņēmumi šeit ir reģistrēti un darbojas. Mēs saņemam iedzīvotāju ienākuma nodokli (2025. gadā pašvaldībām piekritīgā iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu proporcija tiks palielināta no 75 % līdz 78 %, samazinot valsts daļu no 25 % līdz 22 % – redakcijas piezīme). Ja uz to paskatītos citādāk un tādā aspektā, kur uzņēmumi ir reģistrēti un kur arī faktiski darbojas – abiem apstākļiem jābūt, tad mēs saņemtu arī kāda cita veida nodokli, piemēram, uzņēmumu ienākuma nodokli, un tad mēs būtu līdzsvaroti, un tā būtu dalīšanās ar valsti. Bet mēs redzam, ka valsts budžetā ir deficīts.
Pašreizējā situācijā mums, Smiltenes novada pašvaldībai, dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda ir ļoti svarīga. Piemēram, iedzīvotāju ienākuma nodokļa viss plānotais sektors 2025. gadā ir 14 347 miljoni eiro, nekustamā īpašuma nodoklis – 1 369 871 eiro, mūsu kopējais budžets izdevumos ir nedaudz virs 40 miljoniem eiro. Tā ieņēmumu daļa, ko mēs saņemam dotācijā, ir tā, kas var kādai mūsu izejošai funkcijai nosegt izdevumus.
Esošā pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēma mums ir ļoti nozīmīga. Ja neko citu vietā nedod, to nevajag mainīt. Mēs nevaram palikt bez tās. Vajag izlīdzinājumu, jo bez šāda atbalsta uz vienu mūsu iedzīvotāju sanāktu krietni zemāka ieņēmumu bāze nekā uz Rīgas iedzīvotāju. Tad tā būtu nevienlīdzīga attieksme pret valsts iedzīvotājiem. Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēma to novērš. Mēs jau nesakām, ka Rīgai nevajag, bet, ja šo sistēmu maina, tad vietā ir jādomā kaut kas cits un tad valstij tas ir jānosedz. Taču nav jau vietā ko piedāvāt. Katru gadu vēlas šo sistēmu mainīt, katru gadu strādā darba grupa pie izmaiņām, bet paliek pie tā paša principa, jo nevar vienoties par cita veida mehānismu.
- Sandra Pētersone
#SIF_MAF2024 #manspagastsmanapilsēta
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild “Latvijas Avīze”. Publikācija tapusi projektā “Mans pagasts, mana pilsēta” sadarbībā ar laikrakstiem “Staburags”, “Zemgales Ziņas”, “Bauskas Dzīve”, “Ziemeļlatvija”, “Alūksnes un Malienas Ziņas” un “Latvijas Avīze”.
Reklāma